REKLAMA

6 (81) listopad – grudzień 2018

11 listopada 2018 r. w całej Polsce świętowaliśmy setną rocznicę odzyskania niepodległości. Odbywały się zgromadzenia, parady, biegi, koncerty, pokazy ogni sztucznych oraz fantastyczne iluminacje budynków.

Ale świętowała nie tylko Polska. Podświetlonych na biało-czerwono było 30 budynków i innych charakterystycznych obiektów na całym świecie. Jak przystało na niezwykły jubileusz oraz tytuł naszego magazynu, od tego tematu rozpoczynamy świąteczne wydanie.

Przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości sieć drogowa rozwijała się w trzech różnych kierunkach. Po stu latach wypracowywania spójnej polityki w tym zakresie nadal pobrzmiewają echa tamtych czasów. Stan infrastruktury odziedziczonej po zaborcach był katastrofalny – tylko ok. 44 tys. km dróg miało utwardzoną nawierzchnię, z czego zaledwie 500 km powstało w lepszej jakości. Połowa tych dróg wymagała natychmiastowego remontu, niezbędne było też odbudowanie obiektów mostowych. Dziś sieć dróg krajowych w zarządzie GDDKiA to 17 650 km, z czego ok. 3,7 tys. km stanowią trasy szybkiego ruchu, w tym 1640 km autostrady i 2060 km drogi ekspresowe. W trakcie realizacji są kolejne inwestycje o łącznej długości 1518 km.

Jak wynika z publikowanego przez nas fragmentu raportu firmy badawczej Spectis Rynek budowlany w Polsce, rentowność firm z sektora budowlanego jest najniższa od pięciu lat. Spada wskutek wyraźnie rosnących kosztów i nic nie wskazuje na możliwość szybkiej poprawy. Co więcej, w 2019 r. branża doświadczy dalszego wzrostu kosztów, m.in. w wyniku podwyższenia płacy minimalnej, rosnących cen paliw i energii elektrycznej, co przełoży się na dalszy wzrost cen materiałów budowlanych.

Polski Związek Pracodawców Budownictwa jest partnerem raportu Sytuacja finansowa przedsiębiorstw budowlanych. „Do spadku rentowności i płynności firm pomimo rekordowego popytu na usługi budowlane ze strony publicznych i prywatnych inwestorów przyczynił się przede wszystkim gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych i usług wykonawczych, będący konsekwencją kumulacji prac w obszarze infrastruktury i budownictwa kubaturowego” – wyjaśnia dr Damian Kaźmierczak, główny ekonomista PZPB. Zapraszamy do zapoznania z wszystkimi wnioskami zawartymi w tym raporcie.

4 października 2018 r. podczas dorocznego Forum PMR Budownictwo w Polsce 2019 przedstawiciele zarządów kluczowych firm wykonawczych oraz organizacji związanych z polskim rynkiem budowlanym wyrazili opinię na temat najpoważniejszych ich zdaniem problemów czekających branżę w 2019 r. Aż 59% uczestników wskazało na kwestię utrzymania bezpiecznego poziomu rentowności i płynności finansowej, a w ocenie kolejnych 33% największym wyzwaniem w następnym roku będzie niedobór pracowników i rosnące koszty pracy.

Jak zwykle szczególnie polecam nasze wywiady. Pierwszym rozmówcą jest prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektor tej uczelni w latach 1996–2002, który twierdzi, że postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie, a rozwiązania proponowane przez projektantów mostowych są wdrażane do pozostałych gałęzi budownictwa.

Kontrakt na modernizację linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej obejmuje przebudowę 18-kilometrowego odcinka magistralnej linii kolejowej na terenie Krakowa i gminy Wieliczka. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Projekt jest realizowany w formule projektuj i buduj od 18 kwietnia 2017 r. do 18 kwietnia 2021 r. Wartość kontraktu to blisko 1,2 mld zł brutto. Szczegóły tej budowy przedstawiają Bogusław Pilujski, dyrektor Oddziału Mostowego Południowo-Wschodniego Strabag Sp. z o.o., oraz jego współpracownicy: Magdalena Biegańska, zastępca dyrektora kontraktu E30, i Dariusz Sobala, kierownik Działu Projektowania i koordynator prac projektowych.

Jaki pisze na naszych łamach PKP PLK SA, inwestycje prowadzone w ramach Krajowego Programu Kolejowego stawiają Kraków na tory. Przebudowa krakowskiej linii średnicowej to największa inwestycja realizowana obecnie przez PLK na południu Polski. Dzięki niej rozwinie się kolej aglomeracyjna w stolicy Małopolski. Powstaną dwa nowe przystanki kolejowe, a istniejąca infrastruktura zostanie kompleksowo zmodernizowana. Oprócz nowych mostów przez Wisłę w centrum Krakowa powstają dwie estakady kolejowe, które na dobre zmienią oblicze miasta.

17 września 2018 r. w Świnoujściu zawarto kontrakt na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. „Tunel w Świnoujściu jest jednym z naszych kluczowych projektów infrastrukturalnych w Polsce. We współpracy z naszymi kolegami z PORR w Polsce i Austrii oraz doświadczonymi ekspertami z Gülermak i Energopol-Szczecin zademonstrujemy nasze doświadczenie w budownictwie i innowacyjność” – mówi dla Karl-Heinz Strauss, dyrektor generalny PORR Bau GmbH.

W cyklu Raport z budowy opisujemy aktualny stan budowy drogi S7 Kraków – Rabka-Zdrój oraz odcinków S3 w województwach lubuskim i dolnośląskim. Budowa drogi ekspresowej S7 Kraków – Rabka-Zdrój na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój oraz budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP na odcinku Rabka-Zdrój – Chabówka została podzielona na trzy zadania. Inwestycje są prowadzone w trudnych warunkach geologicznych fliszu karpackiego, który stanowią naprzemianległe warstwy skał drobno- i gruboziarnistych.

Prezentujemy również temat specjalny – stabilizacja skarp i zboczy. W związku z intensywnymi pracami budowlanymi przy powstających obiektach inżynieryjnych, w tym również na terenach osuwiskowych, istnieje potrzeba wzmacniania słabego podłoża gruntowego i stabilizacji budowli ziemnych, którymi są skarpy i nasypy.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru. Na koniec życzę Państwu w imieniu Redakcji i własnym pełnych ciepła, spokoju i radości Świąt Bożego Narodzenia oraz pomyślności i sukcesów w Nowym Roku 2019.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA