YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 5(32) wrzesień-październik 2010

32




W numerze

Polska gospodarka musi być bardziej innowacyjna. Co do tego zgadzają się wszyscy. W Ministerstwie Gospodarki powstaje Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki, a prace weszły w fazę konsultacji. Jak przekonuje resort, relatywnie niskie koszty pracy oraz dostępność tanich surowców przestają być wystarczające do tego, aby zapewnić konkurencyjność na arenie międzynarodowej, dlatego przedsiębiorcy zmuszeni są szukać innych źródeł przewag konkurencyjnych. Taką powinna być właśnie innowacyjność.


Głównym celem strategii jest zmiana polskiej gospodarki na wysoce konkurencyjną, opartą na wiedzy i współpracy, oferującą nowe miejsca pracy. Działania państwa na rzecz zwiększenia innowacyjności i efektywności gospodarki zostały ujęte w dwóch obszarach. Pierwszy dotyczy poprawy warunków dla rozwoju konkurencyjnej i efektywnej gospodarki, tj. lepszych warunków makroekonomicznych, lepszego prawa, wysokiej jakości administracji i infrastruktury, drugi natomiast określa działania bezpośrednie podnoszące efektywność pracy, wiedzy, kapitału i zasobów naturalnych.
Mamy nie tylko pobudzić do innowacyjności polską gospodarkę, ale i stymulować takie procesy w Europie. Ten ambitny cel wskazał przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek, mówiąc niedawno, że jednym z najważniejszych zadań polskiej prezydencji w UE ma być wzmocnienie unijnej gospodarki dzięki innowacyjności i konkurencyjności.
A chociaż pod względem konkurencyjności Polska awansowała w ciągu roku o siedem miejsc, na 39 pozycję spośród 133 krajów badanych przez World Economic Forum (WEF), to innowacje i wdrożenia nowych technologii idą nam opornie. Świadczą o tym statystyki prezentowane przez organizacje międzynarodowe. Wśród czynników mogących spowodować spadek Polski w rankingu, WEF wskazuje m.in. zbyt mały postęp w zakresie technologii.
O potrzebie wzrostu innowacyjności dyskutuje też branża budowlana. Prof. Dariusz Sybilski z IBDiM podkreśla, że jedną z barier hamujących innowacyjność są przepisy Prawa zamówień publicznych. „Specyfikacje przetargowe są przygotowywane przez biura projektów, a firmy wykonawcze nie mogą wprowadzać zmian. To poważny błąd, gdyż projektanci nie mają obowiązku śledzić innowacji. Trzeba dać większą swobodę wykonawcy, to on powinien proponować technologie i uzgadniać szczegóły techniczne z inwestorem i z projektantem. Wygrać kontrakt po najniższej cenie to nie wszystko, powinno się generować rozwiązania innowacyjne” – wyjaśnia profesor w wywiadzie na łamach tego numeru „NBI”. Podczas październikowych targów INFRASTRUKTURA 2010 będzie prowadził forum Moja Innowacja 2010, którego celem jest prezentacja innowacyjnych rozwiązań technologicznych przez polskie przedsiębiorstwa.
Zależy na tym wielu firmom, chcącym trwale zaistnieć na polskim rynku. Przykładem osiągnięć, których by nie było, gdyby nie dążenie do innowacyjności, wprowadzania nowych materiałów i technologii, jest postęp w budowie mostów w Grudziądzu i Czerniewicach w ciągu autostrady A1. Piszemy o tym w tym numerze. Budowa pierwszej nitki mostu w Czerniewicach była realizowana przez sześć lat. Dzisiaj dwa razy dłuższy most potrafimy wybudować w ciągu dwóch i pół roku, a identyczny ustrój nośny w półtora roku – mówią przedstawiciele wykonawcy inwestycji, firmy Skanska NDI j.v. Na całym koncesyjnym odcinku A1, zarządzanym przez spółkę GTC SA, powstanie w sumie ponad 150 obiektów mostowych, z których największy jest budowany pod Grudziądzem. Będzie to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. Całkowita długość obiektu, liczona w osiach skrajnych podpór, wyniesie 1954 m. Przęsło nurtowe nad Wisłą o długości 180 m będzie najdłuższym żelbetowym przęsłem w kraju. Rekordowa jest również długość estakady wykonywanej z jednego stanowiska w technologii nasuwania podłużnego (991 m).
Z zakresu budownictwa infrastrukturalnego szczególnie polecam także interesujące relacje z budowy węzła autostradowego Stryków, tunelu Okęcie, a także raport Budownictwo drogowe w Europie Środkowej, rzadko bowiem mamy okazję dowiedzieć się, jak z budową dróg radzą sobie inne kraje byłych demoludów. Natomiast po niedawnej wielkiej powodzi warto zastanowić się, czy budowa kanału ulgi w Krakowie jest dobrym pomysłem na zabezpieczenie miasta przed powodzią, o czym pisze prof. Józef Dziopak.
Zapraszam do lektury!

Mariusz Karpiński-Rzepa
redaktor naczelny



Budownictwo drogowe w Europie Środkowej (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego, PMR Publications
[bez logowania]

Tunel Okęcie drogą do Euro 2012 (PDF)
Autor: Krzysztof Rzeźnikiewicz, dyrektor techniczny Oddziału Inżynieryjnego Bilfinger Berger Budownictwo SA
[bez logowania]

Węzeł autostradowy w Strykowie (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Budimex SA
[bez logowania]

Informacje branżowe (PDF)
Autor: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Umowa na budowę kolektorów do oczyszczalni „Czajka” pod Wisłą podpisana (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Najdłuższy tunel w Polsce powstanie w ciągu trasy S3 (PDF)
Autor: Joanna Wąsiel, GDDKiA, oddział we Wrocławiu
[bez logowania]

Światowy Kongres Geotermalny 2010 (PDF)
Autor: Andrzej Gonet, Aneta Sapińska-Śliwa, Tomasz Śliwa, Katedra Wiertnictwa i Geoinżynierii Wydział Wiertnictwa, Nafty i Gazu AGH
[bez logowania]

Węzeł Marsa powstaje zgodnie z planem (PDF)
Autor: Bernarda Ambroża-Urbanek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Mosty przy A1 – w Grudziądzu i Czerniewicach (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]

Obwodnica Zembrzyc z mostem przez Skawę (PDF)
Autor: Wojciech Ciejka, Mota-Engil Central Europe SA
[bez logowania]

Betonowanie podpory Mostu Północnego w Warszawie (PDF)
Autor: CEMEX Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]

Rozwiązania KPRM i ASPEKT w obwodnicach Wrocławia i Radomia (PDF)
Autor: KPRM ASPEKT Grupa Mostowa
[bez logowania]

Raport z powodzi (PDF)
Autor: Karolina Dawidowicz, Mostostal Warszawa SA
[bez logowania]

Krakowski kanał ulgi nam nie ulży (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Józef Dziopak, kierownik Katedry Infrastruktury i Ekorozwoju Politechniki Rzeszowskiej
[bez logowania]

„Sitkówka” w fazie prób generalnych (PDF)
Autor: Milena Gładyszowska-Dawid, „Wodociągi Kieleckie” Sp. z o.o.
[bez logowania]

Najciekawsze projekty z zastosowaniem technologii bezwykopowych nagrodzone statuetkami Expert 2010  (PDF)
Autor: Urszula Kubicka, Politechnika Świętokrzyska, Kielce
[bez logowania]

Zwężka jako niezbrojony element studzienek kanalizacyjnych (PDF)
Autor: Grzegorz Śmiertka, dyrektor ds. produkcji ZPB KaczmareK Sp. z o.o.
[bez logowania]

Przecisk rurami kamionkowo-żelbetowymi pod rzeką Łyną w Olsztynie (PDF)
Autor: Ilona Połańska, Keramo-Steinzeug N.V., o. w Polsce
[bez logowania]

Drenaż pionowy w konsolidacji gruntów nieprzepuszczalnych (PDF)
Autor: Menard Polska Sp.z o.o.
[bez logowania]

OVR-VM – wibratory na koparkę (PDF)
Autor: Dariusz Mazur, KDM
[bez logowania]

Mosty Tacoma Narrows (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]

Metody obliczeń konstrukcji przepustów. Cz. III. Nowe metody obliczeń - Przepusty w infrastrukturze komunikacyjnej – cz. 9 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ - kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr. inż. Jerzy Howis - konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna sp. z o.o., Żmigród
[bez logowania]


Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa Keller Luxo Eurovia Noe PPI Chrobok Geobrugg Palisander
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję