REKLAMA

4 (73) lipiec – sierpień 2017

26 czerwca 2017 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych: obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 oraz odcinka zakopianki Rdzawka – Nowy Targ. Podpisując dokumenty, minister powiedział, że kierowcy jadący z całego kraju na Podhale przestaną odczuwać uciążliwość, a przejazd będzie bezpieczniejszy i płynny. Natomiast obwodnica Zabierzowa stanie się elementem systemu komunikacyjnego Krakowa. To dobra wiadomość także dla rynku budowlanego.

Jak podaje PMR w raporcie publikowanym w tym numerze „NBI”, czekając na ożywienie, wykonawcy drogowi planują inwestycje w sprzęt budowlany. Pomimo wciąż tylko wyczekiwanego, a nie realnego ożywienia w budownictwie drogowym, firmy wykonawcze podtrzymują swój umiarkowany optymizm i są przekonane, że prędzej czy później przyspieszenie nadejdzie, zarówno w obszarze dróg krajowych, jak i lokalnych. W parze z rosnącymi oczekiwaniami idą także realne plany inwestycyjne firm budowlanych, które zamierzają przeznaczyć znaczące środki na wzmocnienie swoich parków maszynowych.

Szczególnie polecam Państwu wywiad  z Ireneuszem Merchel, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., który deklaruje, że celem PLK jest zrealizowanie Krajowego programu kolejowego do 2023 r. w całości. „Przy uwzględnieniu 4,1 mld zł zrealizowanych inwestycji w 2016 r. i 5,5 mld zł planowanych na 2017 r., w kolejnych latach wystarczy osiągnąć średnią wydatków na poziomie 8,5 mld zł rocznie. Jestem zdania, że kluczowym wskaźnikiem możliwości są podpisane kontrakty z wykonawcami – dwucyfrowe wyniki realizacji liczonej w miliardach złotych rocznie uda się osiągnąć, jeżeli w obrocie będzie dwukrotnie więcej środków w rozumieniu wartości podpisanych umów z wykonawcami. Dlatego uważam, że zbliżenie się do progu 30 mld zł w podpisanych umowach na początku przyszłego roku pozwoli osiągnąć realizację inwestycji na poziomie dwucyfrowym (ponad 10 mld zł) już w 2019 r. Później, gdy nadejdzie kluczowy moment dla losów perspektywy unijnej, w realizacji ma być stały portfel na poziomie 27–28 mld zł. Wydawanie powyżej 10 mld zł rocznie jest jak najbardziej realne. Nasze otwarcie się na wykonawców, w tym wprowadzenie płatności za materiały, możliwości magazynowania na terenie budowy oraz zaliczek, daje nadzieję na to, że realizacja kontraktów będzie przebiegała sprawniej niż dotąd”.

Na temat rynku budowlanego rozmawiamy z Przemysławem Borkiem, prezesem zarządu Pekabex BET SA, który widzi perspektywy dla budownictwa mieszkaniowego wykorzystującego prefabrykaty. Produkty z Pekabeksu są stosowane w czołowych projektach infrastrukturalnych.

Na łamach „NBI” piszemy obszernie o infrastrukturze kolejowej, prefabrykatach w budownictwie, wykorzystywaniu stali w budownictwie infrastrukturalnym, robotach fundamentowych – projektowaniu i wykonaniu fundamentów pośrednich oraz maszynach do robót ziemnych i modyfikacji gruntów.

Już od 14 lat Subaru Import Polska organizuje imprezę, która jednoczy posiadaczy i miłośników marki Subaru. XIV Zlot Plejad odbył się 15–18 czerwca 2017 r. w Osadzie Śnieżka w Łomnicy. W zlocie wzięło udział 271 zespołów i 850 uczestników, dla których przygotowano trasy terenową, szosową, terenowo-turystyczną i terenowo-szosową. Strategicznym partnerem medialnym był nasz magazyn. Gorąco polecam tę imprezę i zachęcam do zapoznania się z relacją tradycyjną i filmową.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”.

Artykuły z numeru:

REKLAMA

REKLAMA