YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Pociągi wracają na warszawską linię obwodową
Od 21 października pasażerowie pojadą pociągiem z Warszawy Gdańskiej do Warszawy Zachodniej. Dzięki inwestycji PLK zwiększy się komfort podróży w aglomeracji. Wartość inwestycji to 196 mln zł (brutto). [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




Forum Gospodarki Wodnej i Ściekowej HydroSilesia 2018, 24-25.10.2018, Sosnowiec 2018-10-24
Zapraszamy do udziału w Forum Gospodarki Wodnej i Ściekowej HydroSilesia 2018. Wydarzenie odbędzie się w dniach 24-25 października 2018 r. w Centrum Targowo-Konferencyjnym Expo Silesia w Sosnowcu.[...]


Połowa wartości KPK osiągnięta w połowie 2018 r.
Rozmowa z Ireneuszem Merchelem, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.[...]


Raport „Sytuacja finansowa przedsiębiorstw budowlanych. Niestabilna kondycja branży na szczycie koniunktury”
Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) został partnerem kolejnej edycji raportu „Sytuacja finansowa przedsiębiorstw budowlanych. Niestabilna kondycja branży na szczycie koniunktury” przygotowanego we współpracy z BIG InfoMonitor i BIK.[...]


Budowa drogi S8 Wyszków – granica województw mazowieckiego i podlaskiego
Przedmiotem przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 o całkowitej długości 38,496 km na odcinku Wyszków – granica województw mazowieckiego i podlaskiego. Inwestycja poprowadzona jest w większości po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 i obejmuje trzy odcinki drogi ekspresowej S8, rozdzielone istniejącą obwodnicą miasta Ostrów Mazowiecka. Projekt jest realizowany w systemie tradycyjnym.[...]



73




W numerze

26 czerwca 2017 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych: obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 oraz odcinka zakopianki Rdzawka – Nowy Targ. Podpisując dokumenty, minister powiedział, że kierowcy jadący z całego kraju na Podhale przestaną odczuwać uciążliwość, a przejazd będzie bezpieczniejszy i płynny. Natomiast obwodnica Zabierzowa stanie się elementem systemu komunikacyjnego Krakowa. To dobra wiadomość także dla rynku budowlanego.


Spis treści 

Jak podaje PMR w raporcie publikowanym w tym numerze „NBI”, czekając na ożywienie, wykonawcy drogowi planują inwestycje w sprzęt budowlany. Pomimo wciąż tylko wyczekiwanego, a nie realnego ożywienia w budownictwie drogowym, firmy wykonawcze podtrzymują swój umiarkowany optymizm i są przekonane, że prędzej czy później przyspieszenie nadejdzie, zarówno w obszarze dróg krajowych, jak i lokalnych. W parze z rosnącymi oczekiwaniami idą także realne plany inwestycyjne firm budowlanych, które zamierzają przeznaczyć znaczące środki na wzmocnienie swoich parków maszynowych.

Rozmowa z Ireneuszem Merchel, prezesem zarządu PKP PLK


Szczególnie polecam Państwu wywiad  z Ireneuszem Merchel, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., który deklaruje, że celem PLK jest zrealizowanie Krajowego programu kolejowego do 2023 r. w całości. „Przy uwzględnieniu 4,1 mld zł zrealizowanych inwestycji w 2016 r. i 5,5 mld zł planowanych na 2017 r., w kolejnych latach wystarczy osiągnąć średnią wydatków na poziomie 8,5 mld zł rocznie. Jestem zdania, że kluczowym wskaźnikiem możliwości są podpisane kontrakty z wykonawcami – dwucyfrowe wyniki realizacji liczonej w miliardach złotych rocznie uda się osiągnąć, jeżeli w obrocie będzie dwukrotnie więcej środków w rozumieniu wartości podpisanych umów z wykonawcami. Dlatego uważam, że zbliżenie się do progu 30 mld zł w podpisanych umowach na początku przyszłego roku pozwoli osiągnąć realizację inwestycji na poziomie dwucyfrowym (ponad 10 mld zł) już w 2019 r. Później, gdy nadejdzie kluczowy moment dla losów perspektywy unijnej, w realizacji ma być stały portfel na poziomie 27–28 mld zł. Wydawanie powyżej 10 mld zł rocznie jest jak najbardziej realne. Nasze otwarcie się na wykonawców, w tym wprowadzenie płatności za materiały, możliwości magazynowania na terenie budowy oraz zaliczek, daje nadzieję na to, że realizacja kontraktów będzie przebiegała sprawniej niż dotąd”.

Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem zarządu Pekabex BET SA 

Na temat rynku budowlanego rozmawiamy z Przemysławem Borkiem, prezesem zarządu Pekabex BET SA, który widzi perspektywy dla budownictwa mieszkaniowego wykorzystującego prefabrykaty. Produkty z Pekabeksu są stosowane w czołowych projektach infrastrukturalnych.

Wykorzystywaniu stali w budownictwie infrastrukturalnym


Na łamach „NBI” piszemy obszernie o infrastrukturze kolejowej, prefabrykatach w budownictwie, wykorzystywaniu stali w budownictwie infrastrukturalnym, robotach fundamentowych – projektowaniu i wykonaniu fundamentów pośrednich oraz maszynach do robót ziemnych i modyfikacji gruntów.

XIV Zlot Plejad


Już od 14 lat Subaru Import Polska organizuje imprezę, która jednoczy posiadaczy i miłośników marki Subaru. XIV Zlot Plejad odbył się 15–18 czerwca 2017 r. w Osadzie Śnieżka w Łomnicy. W zlocie wzięło udział 271 zespołów i 850 uczestników, dla których przygotowano trasy terenową, szosową, terenowo-turystyczną i terenowo-szosową. Strategicznym partnerem medialnym był nasz magazyn. Gorąco polecam tę imprezę i zachęcam do zapoznania się z relacją tradycyjną i filmową.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny


Tatra Phoenix – więcej niż ciężarówka (PDF)
Autor: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
30–31 maja 2017 r. na zaproszenie EG Polska Sp. z o.o. uczestniczyliśmy w zorganizowanym w siedzibie Tatra Trucks a.s. w czeskich Kopřivnicach Press Day-u. Wydarzenie było świetną okazją do zapoznania się z historią marki, procesem produkcyjnym ciężarówek oraz wzięcia aktywnego udziału w pokazach wybranych modeli na należącym do Tatry największym poligonie w Europie.

Rury HOBAS® Top Performance do zastosowań w najtrudniejszych warunkach (PDF)
Autor: HOBAS System Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Transportowane rurociągami agresywne substancje mogą w znacznym stopniu uszkadzać wewnętrzną powłokę rur. Konieczne są wówczas dość częste naprawy lub wymiany rur, to zaś oznacza duże koszty i jest czasochłonne. Jednak wcale nie musi tak być – HOBAS opracował rury, dzięki którym klienci mogą zachować niezmącony spokój.

WOD-KAN-INSTAL 2017 (PDF)
Autor: Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki Politechniki Świętokrzyskiej
[bez logowania]
Wydział Inżynierii Środowiska, Geomatyki i Energetyki Politechniki Świętokrzyskiej zaprasza na VIII Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Szkoleniową Nowe urządzenia, materiały i technologie w wodociągach i kanalizacji WOD-KAN-INSTAL, która odbędzie się w dniach 22-23 listopada 2017 r. w Kielcach.

Jubileuszowe targi WOD-KAN (PDF)
Autor: Anna Lembicz, Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
XXV Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN (16–18 maja 2017 r.) za nami. Organizowane przez Izbę Gospodarczą „Wodociągi Polskie” (IGWP) od ćwierćwiecza przyciągają do Bydgoszczy coraz większe rzesze wystawców i zwiedzających. Sprawiają, że miasto, które opływają wody Wisły i Brdy, już zawsze będzie się kojarzyć z tą największą w tej części Europy branżową wystawą.

Naszym celem jest zrealizowanie KPK w całości (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Ireneuszem Merchel, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Historia i przyszłość kolei w Polsce (PDF)
Autor: dr Adam Wielądek, honorowy przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei (UIC)
[bez logowania]
Rok 2016 był bogaty w jubileusze ważnych wydarzeń związanych bezpośrednio i pośrednio z historią i rozwojem kolei w Polsce. W artykule przedstawiono najważniejsze z nich, opisując krótko, jaki miały i mają wpływ na stan obecny polskich kolei. Nie bez odpowiedzi pozostawiono pytanie, jaka może być kolej przyszłości.

Największe europejskie budowle infrastruktury transportu kolejowego przełomu XX i XXI w. oraz badanie oddziaływań dużych prędkości na obiekty inżynieryjne (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Towpik, Politechnika Warszawska; Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
[bez logowania]
W publikacji opisano kilka największych obiektów mających znaczenie dla rozwoju europejskich kolei – tunel pod kanałem La Manche, połączenie Szwecji z Danią oraz tunel św. Gotarda. Wskazano kilka kierunków badań związanych z oddziaływaniem na obiekty inżynieryjne pociągów dużych prędkości.

Budowa obwodnicy Zabierzowa oraz odcinka zakopianki Rdzawka-Nowy Targ (PDF)
Autor: Iwona Mikrut, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Krakowie
[bez logowania]
26 czerwca 2017 r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Krakowie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych: obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 oraz odcinka zakopianki Rdzawka-Nowy Targ. Podpisując dokumenty, minister powiedział, że kierowcy jadący z całego kraju na Podhale przestaną odczuwać uciążliwość, a przejazd będzie bezpieczniejszy i płynny. Natomiast obwodnica Zabierzowa stanie się elementem systemu komunikacyjnego Krakowa.

S7 Nidzica-Napierki (PDF)
Autor: STRABAG Sp. z o.o.
[bez logowania]
Firmy z Grupy STRABAG: STRABAG Sp. z o.o. i STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o., zakończyły budowę drogi ekspresowej S7 między Nidzicą a granicą województwa warmińsko-mazurskiego w Napierkach. Łącznie wybudowano ponad 22 km drogi głównej i ok. 23 km dróg serwisowych. Kontrakty o łącznej wartości 400,5 mln zł netto zostały zrealizowane dla Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, a za inwestycję odpowiadał Oddział GDDKiA w Olsztynie.

PORR w jedności siła (PDF)
Autor: Mateusz Gdowski, PORR SA
[bez logowania]
Zarząd koncernu PORR SA zapowiada kontynuację dynamicznej ekspansji firmy na rynku polskim. Połączenie spółek PORR Polska Infrastructure SA oraz PORR Polska Construction SA wzmocni synergię działań całego zespołu i pozwoli lepiej wykorzystać jego potencjał oraz posiadany know-how. Nowa spółka będzie zatrudniała ponad 1500 osób, a jej portfel zleceń na 2017 r. ma wartość ponad 2 mld zł.

XIV Zlot Plejad w Karkonoszach (PDF)
Autor: Subaru Import Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Już od 14 lat Subaru Import Polska organizuje imprezę, która jednoczy posiadaczy i miłośników marki Subaru. XIV Zlot Plejad odbył się 15–18 czerwca 2017 r. w Osadzie Śnieżka w Łomnicy koło Karpacza, w sercu Sudetów Zachodnich.

Zlot Plejad Subaru – zaufanie do potęgi trzeciej (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Witoldem Rogalskim, prezesem zarządu Subaru Import Polska Sp. z o.o.

Autostrada-Polska 2017 (PDF)
Autor: Targi Kielce SA
[bez logowania]
Mnóstwo nowoczesnych maszyn, ciekawe rozwiązania technologiczne i wiele interesujących rozmów – tak w skrócie podsumować można XXIII Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego, które odbywały się od 9 do 11 maja 2017 r. w Targach Kielce. Wystawę obejrzeli Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, oraz przedstawiciele wszystkich branżowych instytucji. Targi odwiedziło ponad 14 tys. gości.

XXVIII Awarie Budowlane (PDF)
Autor: prof. nadzw. dr hab. inż. Maria Kaszyńska, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Wydział Budownictwa i Architektury
[bez logowania]
22–26 maja 2017 r. w Międzyzdrojach odbyła się kolejna, już XXVIII Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane. Historia konferencji na temat awarii i katastrof budowlanych zaczęła się w 1974 r. w Szczecinie.

Prefabrykaty z Pekabeksu w czołowych projektach infrastrukturalnych (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Przemysławem Borkiem, prezesem zarządu Pekabex BET SA.

Prefabrykaty w budownictwie (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Na rozwój prefabrykacji w Europie ma wpływ wdrażanie nowych technologii produkcji oraz nowych rozwiązań i zastosowań elementów prefabrykowanych. Ich wytwarzanie w warunkach przemysłowych umożliwia uzyskanie wysokiej wydajności przy jednoczesnym zapewnieniu powtarzalności właściwości użytkowych, zgodnych ze stawianymi im wymaganiami. Ponadto prefabrykaty z betonu mogą być z powodzeniem łączone z innymi materiałami. Nic dziwnego, że dzięki swoim zaletom spotykają się z coraz szerszym uznaniem.

Konstrukcje podatne z blach falistych w budownictwie drogowym i mostowym 2017 (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
W historycznych murach zamku w Rydzynie 24 i 25 kwietnia 2017 r. odbyła się już trzecia edycja Europejskiej Konferencji Konstrukcje podatne z blach falistych w budownictwie drogowym i mostowym. Organizatorami wydarzenia były Politechnika Poznańska, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Polski Komitet Geotechniki, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Poznaniu oraz Międzynarodowy Komitet Naukowy. Tegoroczna edycja konferencji zgromadziła blisko 140 specjalistów, reprezentujących 18 krajów z całego świata.

Pale stalowe w konstrukcjach fundamentowych (PDF)
Autor: Aleksandra Burska, SSAB
[bez logowania]
Wybór rodzaju konstrukcji fundamentowych to wypadkowa wielu czynników. Istotne są warunki gruntowe, wymagania konstrukcyjne, dostępność materiału, szybkość montażu oraz koszt wykonania. Zarówno projektanci, jak i producenci starają się przedstawiać konkurencyjne rozwiązania. Te z nich, które wykorzystują stal (pale, mikropale), mogą być łatwo udoskonalane przez zastosowanie najnowszych osiągnięć metalurgii, nowych patentów i wysokiej jakości produktów. Materiał jest dostępny, a montaż na placu budowy szybki.

Wykorzystanie stali w budownictwie infrastrukturalnym (PDF)
Autor: Marian Kowacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Spośród stopów żelaza wykorzystywanych w technice to właśnie stal, ze względu na duże zróżnicowanie składu chemicznego i właściwości wytrzymałościowych, znajduje najszersze zastosowanie w budownictwie. Współczesna stal może się charakteryzować niespotykanymi dotychczas własnościami, spełniającymi zarówno wymagania promu kosmicznego, jak i mostu stalowego, którego nie trzeba będzie remontować przez co najmniej 50 lat.

Roboty fundamentowe – projektowanie i wykonanie fundamentów pośrednich (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Fundament jest elementem konstrukcyjnym budowli, którego zadaniem jest przekazanie obciążenia na podłoże gruntowe w taki sposób, aby podłoże to nie osiadało nadmiernie, a cały układ budowla – fundament – podłoże gruntowe był stateczny. Trudne warunki gruntowe w większości sytuacji prowadzą do rezygnacji z posadowienia bezpośredniego obiektów inżynieryjnych na rzecz posadowienia pośredniego.

Trenchmix® – technologia wzmacniania ośrodka gruntowego pod nasypami drogowymi i kolejowymi (PDF)
Autor: mgr inż. Piotr Głowacki, dr inż. Maciej Chmielewski, Soletanche Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Technologia Trenchmix® (TRMX) jest bezpośrednim rozwinięciem technologii wgłębnego mieszania TRD (trench re-mixing and cutting deep wall), wymyślonej w Japonii w 1993 r. TRD była znaczącym przyczynkiem do rozwoju technologii wgłębnego wzmacniania gruntu (MIP). Przy użyciu powyższej technologii wykonano ponad 400 projektów w Japonii oraz Stanach Zjednoczonych, z których dwie trzecie dotyczyło ścian oporowych wykopów, a jedna trzecia przesłon filtracyjnych [1].

infraMOST 2017 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Marek Salamak, prof. Politechniki Śląskiej
[bez logowania]
VIII Ogólnopolska Konferencja Mostowców infraMOST odbyła się 18–19 maja 2017 r. w Wiśle, w hotelu Stok. Została zorganizowana przez Big Bang Media we współpracy z Politechniką Śląską i Górnośląskim Oddziałem Związku Mostowców RP. Patronat nad nią objęły Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Politechnika Śląska, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji oraz Przewodniczący Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.

XL Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii (PDF)
Autor: Maciej Sobótka, sekretarz Komitetu Organizacyjnego
[bez logowania]
20–23 marca 2017 r. odbyła się jubileuszowa XL edycja Zimowej Szkoły Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii. W konferencji wzięło udział ponad 120 osób – przedstawicieli nauki, firm projektowych oraz wykonawczych z dziedziny geotechniki w budownictwie i górnictwie.

Czekając na ożywienie, wykonawcy drogowi planują inwestycje w sprzęt budowlany (PDF)
Autor: Bartłomiej Sosna, ekspert rynku budowlanego, PMR
[bez logowania]
Pomimo wciąż tylko wyczekiwanego, a nie realnego ożywienia w budownictwie drogowym, firmy wykonawcze podtrzymują swój umiarkowany optymizm i są przekonane, że prędzej czy później przyspieszenie nadejdzie, zarówno w obszarze dróg krajowych, jak i lokalnych. W parze z rosnącymi oczekiwaniami idą także realne plany inwestycyjne firm budowlanych, które znaczące środki zamierzają przeznaczyć na wzmocnienie swoich parków maszynowych.

Maszyny do robót ziemnych i modyfikacji gruntów (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Producenci prześcigają się w konstruowaniu coraz to lepszych maszyn budowlanych. Dostępny na rynku sprzęt charakteryzuje się dobrymi parametrami w zakresie techniki napędowej, układów hydraulicznych i pneumatycznych, techniki kontrolnej, pomiarowej, nawigacji, a także bezpieczeństwa. Bogata jest również oferta usług dotyczących eksploatacji i serwisu.

Rynek maszyn do fundamentowania prężnie się rozwija (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Łukaszem Staniszewskim, szefem Działu Maszyn Fundamentowych Amago Sp. z o.o.

Precyzyjne rozwiązania pomiarowe Trimble (PDF)
Autor: Sitech Poland Sp. z o.o.
[bez logowania]
Czy można pracować mądrzej, szybciej i z większym zyskiem? Można – dzięki wysoce produktywnym, innowacyjnym i kompleksowym rozwiązaniom marki Trimble dedykowanym inżynierii lądowej. Bo choć każda inwestycja wymaga nadzorowania placu budowy, to przy użyciu najnowocześniejszych technologii wykonywanie robót może być bardziej produktywne, terminowe i niewymagające poprawek.

V Śląskie Forum Drogownictwa (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
Z udziałem blisko 190 gości z całej Polski i kilku krajów europejskich toczyły się w Piekarach Śląskich 26–27 kwietnia 2017 r. obrady V Śląskiego Forum Drogownictwa. Konferencja została zorganizowana wspólnie przez Polski Kongres Drogowy i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Amerykańska wytwórnia mas bitumicznych Astec Voyager 120 już na polskim rynku (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa ze Zbigniewem Celą dyrektorem Działu Maszyn Budowlanych Amago Sp. z o.o.

XXXII Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji (PDF)
Autor: Maciej Gruszczyński, przewodniczący zarządu Małopolskiego Oddziału PZITB w Krakowie
[bez logowania]
Od 7 do 10 marca 2017 r. w kompleksie konferencyjno-hotelowym Stok w Wiśle odbywały się XXXII Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji. Organizatorem tegorocznej edycji Warsztatów był Małopolski Oddział Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa (PZITB) w Krakowie we współpracy z Oddziałami w Bielsku-Białej, Gliwicach i Katowicach.

TRAKO 2017 w AmberExpo już we wrześniu (PDF)
Autor: Iwona Wolszczak, Międzynarodowe Targi Gdańskie SA
[bez logowania]
700 wystawców z 20 krajów, w tym pawilony narodowe Austrii, Czech, Wielkiej Brytanii, niemieckich landów – Berlina i Brandenburgii, Saksonii, Badenii-Wirtembergii, oraz misje handlowe Brukseli i Walonii. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce spotkanie branży transportu szynowego oraz drugie co do wielkości i znaczenia targi kolejowe w Europie.

XXII Europejska Wyprawa Mostowa Północna Hiszpania – Pireneje 2016, cz. 5 (PDF)
Autor: mgr inż. Wiesława Rudnica, weryfikacja tekstu: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga dr h.c.m.
[bez logowania]
W kolejnej część relacji z XXII Europejskiej Wyprawy Mostowej skupiono się na unikatowych walorach przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych francuskich i hiszpańskich Pirenejów. Jednym z najciekawszych zwiedzanych obiektów mostowych był tunel drogowy Somport o długości 8602 m, przekopany pod transgraniczną przełęczą Somport.


Reklamy
Aarsleff Keller Sitech PAM Soletanche Budimex Basf Freyssinet
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję