YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 3(48) maj-czerwiec 2013

48




W numerze

Firmy budowlane wiedziały, że po Euro 2012 nadejdzie kilka chudych lat. Nie spodziewały się jednak, że będą one aż tak trudne. I nie chodzi tu tylko o brak nowych kontraktów, ale również o problemy z realizacją pozyskanych.


Montaż łuków mostowych w Toruniu
 
Jesteśmy świadkami podejmowania przez generalnych wykonawców dramatycznych prób rozliczenia i uzyskania zapłaty za udokumentowane według nich roszczenia, tj. za wykonanie robót, które nie były uwzględnione w kontrakcie, lub zostały wykonane w większym zakresie niż założono w projekcie.
Wyniki większości firm budowlanych pokazują, że nie zarobiły one na kontraktach realizowanych dla GDDKiA, i to w sytuacji, gdy był ambitny program modernizacji sieci drogowej w kraju, były pieniądze (z UE) i był wysyp kontraktów. Diagnoza postawiona przez firmy jest jednoznaczna: za wiele ryzyk zostało przerzuconych na generalnych wykonawców. Zbiegło się to z osłabieniem gospodarczym w Europie, do Polski weszło sporo przedsiębiorstw, które nie miały żadnej znajomości naszego rynku. Nie jest też tajemnicą niedostateczna jakość dokumentów projektowych i nadzorów inwestorskich.
 
Węzeł Łopuszańska w Warszawie
 
Wobec słabych prognoz na najbliższe lata, m.in. zbyt małej podaży kontraktów na rynku, silnej konkurencji, braku perspektyw na silny spadek cen materiałów budowlanych, niektórzy wykonawcy zmniejszają swój potencjał w Polsce. „Dokonaliśmy restrukturyzacji w ramach firmy i podejścia do pewnych ryzyk kontraktowych” – podkreślają szefowie spółki Strabag Sp. z o.o., która przeprowadza proces łączenia głównych pionów działalności, likwiduje spółki-córki i zmniejsza zatrudnienie. Ponosząc straty na kontraktach, z większym dystansem podchodzi też do ogłaszanych postępowań przetargowych. „Niektóre po dogłębnej analizie odrzucamy ze względu np. na niespójną dokumentację lub zbyt dużą liczbę ryzyk – szkoda wówczas inwestować czas i pieniądze w przygotowanie oferty. Ponadto każde takie ryzyko to postawienie na szali jakości życia naszych pracowników, których losem w trudnej rzeczywistości rynkowej nie warto szafować”. Wypowiedzi te pochodzą z obszernego wywiadu, którego udzielili nam Alfred Watzl i Wojciech Trojanowski, od stycznia zarządzający spółką Strabag Sp. z o.o. W tym bardzo ciekawym tekście znajdą Państwo opinie o stanie polskiego rynku budowlanego i potrzebnych zmianach, a także informacje o bieżących budowach tej uznanej firmy, wykonawcy m.in. odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko z ponad 100 km nawierzchni betonowej, a obecnie generalnego wykonawcy rekordowego mostu w Toruniu.
 
Rozmowa z Alfredem Watzlem i Wojciechem Trojanowskim, członkami zarządu STRABAG
 
Z najlepszymi i najtrudniejszymi do zbudowania realizacjami mostowymi w Małopolsce łączone są nazwiska laureatów czwartej edycji konkursu Pontifex Cracoviensis, którego organizatorem jest małopolski oddział ZMRP. Tytułem Budowniczego Roku nagrodzono Krzysztofa Lange z krakowskiego oddziału GDDKiA, tytułem Projektanta Roku – Roberta Słotę z MP Mosty S.C. Menedżerem Roku został Maciej Cichy, prezes zarządu Gomibud Sp. z o.o. Nagrodę za Debiut Mostowy Roku otrzymał Jacek Matyga z Mota-Engil Central Europe SA. Nagrodę Specjalną za całokształt pracy przyznano prof. Wojciechowi Radomskiemu z Politechniki Warszawskiej i Grzegorzowi Stechowi z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Relację z gali rozdania nagród, w której uczestniczyło ponad 600 osób, przeczytają Państwo w numerze.
 
Pontifex Cracoviensis
 
„Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” zawsze chętnie opisuje na swoich łamach nietypowe, skomplikowane budowle inżynierskie, wymagające szczególnych umiejętności i doskonałych technologii. Przykładem takiej inwestycji jest modernizacja największego w Europie zbiornika odpadów poflotacyjnych Żelazny Most, należącego do polskiego giganta przemysłu wydobywczego, KGHM Polska Miedź SA. Budowę wyposaża w systemy rurociągowe PEHD do transportu wód technologicznych i szlamów firma KWH Pipe Poland Sp. z o.o.
 
Żelazny Most z systemami rurociągowymi PEHD KWH PIPE
 
Majstersztykiem sztuki inżynierskiej jest też – wykonane przez specjalistów m.in. z firm Soley Sp. z o.o. i Titan Polska Sp. z o.o. – zabezpieczenie głębokich wykopów w sąsiedztwie obiektów zabytkowych na budowie Muzeum Śląskiego w Katowicach. Jak to się odbyło, dowiedzą się Państwo z tekstu opublikowanego w prezentowanym numerze. Tradycyjnie już, za sprawą m.in. targów WOD-KAN w Bydgoszczy, maj jest miesiącem branży wodociągowej. Pamiętając o tym, zamieściliśmy artykuł poświęcony warszawskiej oczyszczalni „Czajka” (pewne aspekty zastosowanych tam technologii są tematem również innych materiałów). Po modernizacji i rozbudowie „Czajka” jest jedną z największych i najnowocześniejszych oczyszczalni w Europie. Zaawansowany proces technologiczny sprawia, że woda odprowadzana z zakładu do Wisły jest czystsza od tej, która płynie w rzece. Z kolei Wodociągi Krakowskie za naszym pośrednictwem informują o kampanii „Dobra woda prosto z kranu”, którą zainaugurowano 22 marca br. Wszystko, co robi krakowskie MPWiK SA, jest dopracowane w każdym szczególe, nie dziwi więc, że i ta kampania ma bardzo bogaty program.
 
Zabezpieczenie głębokich wykopów w sąsiedztwie obiektów zabytkowych
Pisząc o branży wodociągowej, niejako bezwiednie można przejść do tematu technologii bezwykopowych. O polskich osiągnięciach w tej dziedzinie pisze prof. Andrzej Kuliczkowski ze swoim zespołem. Profesor kieruje Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, która w 2013 r. obchodzi jubileusz 15-lecia istnienia. W ciągu tych lat nie tylko aktywnie wspierała rozwój technologii bezwykopowych w kraju, ale również popularyzowała polskie osiągnięcia na arenie międzynarodowej.
Prof. Kazimierz Towpik z Politechniki Warszawskiej omawia specyfikę projektowania, eksploatacji oraz utrzymania dróg kolejowych dużych prędkości. Porównuje kolejowe nawierzchnie klasyczne i niekonwencjonalne eksploatowane na tych liniach, wskazuje ograniczenia w zakresie oddziaływań pojazdów na tor, a także warunki projektowania i utrzymania nawierzchni oraz podtorza na liniach KDP.
 
Specyfika projektowania, eksploatacji oraz utrzymania dróg kolejowych
 
Transportowi szynowemu będziemy poświęcać jeszcze więcej uwagi. Rozpoczynamy bowiem nowy cykl Po kolei o kolei, metrze i tramwajach. Liczę, że uznają go Państwo za interesujący, tak jak i całe nasze czasopismo. Oddając kolejne numery w Państwa ręce, zawsze z napięciem czekam na pierwszy pozytywny sygnał zwrotny. Oby i teraz nadszedł szybko – zapraszam do lektury.
 
Po kolei o kolei, metrze i tramwajach
 
Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny 


STRABAG chce utrzymać pozycję lidera (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka i Mariusz Karpiński-Rzepa
[bez logowania]
Rozmowa z Alfredem Watzlem i Wojciechem Trojanowskim, członkami zarządu STRABAG Sp. z o.o.

Pontifex Cracoviensis po raz czwarty (PDF)
Autor: Anna Siedlecka
[bez logowania]
Budowniczy Roku, Projektant Roku, Menedżer Roku, Debiut Mostowy Roku, a także Nagroda Specjalna to kategorie prestiżowego konkursu Pontifex Cracoviensis, którego finał odbył się 14 marca 2013 r. w Filharmonii Krakowskiej. Czwarta odsłona honorowania osobowości branży mostowej zgromadziła ponad 600 uczestników.

Żelazny Most z systemami rurociągowymi PEHD KWH PIPE (PDF)
Autor: Ewa Krasuska
[bez logowania]
Od ponad 15 lat KWH Pipe Poland Sp. z o.o. wspiera polskiego giganta przemysłu wydobywczego, KGHM Polska Miedź S.A., w modernizacji największego w Europie zbiornika odpadów poflotacyjnych.

Dobra woda prosto z kranu w Krakowie (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka
[bez logowania]
Wodociągi Krakowskie rozpoczęły kampanię zachęcającą do picia wody kranowej. Kampania, przebiegająca pod hasłem „Dobra woda prosto z kranu”, ma rozpowszechnić, potwierdzić i utrwalić przekonanie, że woda z kranu jest zdatna do bezpośredniego spożycia. Akcja jest adresowana do krakowian, mieszkańców sąsiednich gmin pracujących lub uczących się w Krakowie, a także turystów.

Oczyszczalnia Ścieków „Czajka”. Nowe otwarcie (PDF)
Autor: Jan Marek
[bez logowania]
Po modernizacji i rozbudowie „Czajka” jest jedną z największych i najnowocześniejszych oczyszczalni ścieków w Europie. Zaawansowany proces technologiczny zastosowany w zakładzie zyskał uznanie specjalistów w kraju i na świecie, a woda odprowadzana do Wisły jest czystsza od tej, która płynie w rzece.

Międzynarodowe sukcesy Polski w dziedzinie technologii bezwykopowych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, dr inż. Agata Zwierzchowska, mgr inż. Anna Parka, mgr inż. Dominika Lichosik, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
W 2013 r. przypada 15-lecie działalności Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych (PFTT), będącej członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Technik Bezwykopowych (ISTT). W ciągu tych lat Polska Fundacja Technik Bezwykopowych nie tylko aktywnie wspierała rozwój technologii bezwykopowych w kraju, ale również popularyzowała polskie osiągnięcia w zakresie technologii bezwykopowych na arenie międzynarodowej.

Nowoczesna „fabryka wody” SUW Mosina (PDF)
Autor: Aquanet SA
[bez logowania]
Modernizacja SUW Mosina to część ogromnego, wartego 596 mln zł netto projektu, realizowanego przez Aquanet SA pod nazwą Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej dla ochrony zasobów wodnych w Poznaniu i okolicach – etap I, współfinansowanego przez Fundusz Spójności Unii Europejskiej. Obejmuje on 12 zadań inwestycyjnych, wśród których modernizacja stacji w Mosinie jest jednym z największych i najważniejszych.

Sprawozdanie z działalności PFTT w 2012 r. (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes zarządu PFTT
[bez logowania]
Zarząd Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych (PFTT) przedstawił sprawozdanie z działalności Fundacji w 2012 r. Posiedzenie rady PFTT, przyjmującej sprawozdanie, odbyło się 21 marca 2013 r. w siedzibie firmy wodociągowej Aquanet SA w Poznaniu.

Przełomowa wiosna w Wodociągach Kieleckich (PDF)
Autor: Ziemowit Nowak, Wodociągi Kieleckie Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wiosna 2013 r. to przełomowy okres dla wielkiej rozbudowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej Wodociągów Kieleckich Sp. z o.o. Rozpoczynają się największe prace ziemne w gminach Masłów i Zagnańsk, kończą w Kielcach i Sitkówce-Nowinach. Wart prawie 300 mln zł projekt jest współfinansowany ze środków unijnych.

Rury do mikrotunelowania HABA-Beton pod ulicami Krakowa (PDF)
Autor: mgr inż. Tomasz Pawlikowski, kierownik robót, Tomasz Poloczek, HABA-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o.
[bez logowania]
Koniec 2012 r. i początek 2013 r. były przełomowym okresem dla HABA-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o. oraz Firmy Budowlanej Majerczak z Krakowa. Firmy te zmierzyły się z ciekawym wyzwaniem, jakim była rozbudowa sieci c.o. na terenie ulic Zakliki z Mydlnik, Balickiej oraz Wojciecha Weissa w Krakowie. Roboty polegały na ułożeniu trzech przecisków o średnicy DN 2000/2400 mm, sterowanych teleoptycznie, o łącznej długości 100 m.

Inwestycje drogowe w 2012 r. i plany do 2015 r. – podsumowanie GDDKiA (PDF)
Autor: Agnieszka Sobiera
[bez logowania]
Rok 2012 był dla Polski wyjątkowy ze względu na odbywające się w naszym kraju Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Wydarzenie to w powszechnej świadomości postrzegane było jako szansa na szybki rozwój infrastruktury komunikacyjnej w zakresie budowy bądź modernizacji szlaków komunikacyjnych – przede wszystkim dróg, ale także kolei.

Zygmunt Pater i Anna Mieszkowska – współtwórcy sukcesu rynkowego spółki Mosty-Łódź (PDF)
Autor: PRM Mosty-Łódź SA
[bez logowania]
Rada nadzorcza i  nowy zarząd Przedsiębiorstwa Robót Mostowych Mosty-Łódź SA zorganizowały 22 marca 2013 r. w hotelu Andel’s w Łodzi uroczystość podsumowującą długoletnią karierę zawodową zwieńczoną przejściem na emeryturę prezesa Zygmunta Patera i wiceprezes Anny Mieszkowskiej.

Zgoda czyni prawo – dlaczego nie na drogach? (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy
[bez logowania]
20 lutego 2013 r. odbyła się w Warszawie międzynarodowa konferencja Polskiego Kongresu Drogowego Consensus facit legem. Dobre praktyki przy zamawianiu i realizacji umów na projekty drogowe. Honorowym patronatem objął konferencję wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.

Innowacyjne technologie w budownictwie, cz. 2 (PDF)
Autor: Krzysztof Berger, Janusz Tadla, Freyssinet Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W poprzednim numerze „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” przedstawiono opracowane przez Freyssinet rozwiązania technologiczne dla budownictwa infrastrukturalnego, przemysłowego oraz użyteczności publicznej. W tym artykule omówiono wybrane inwestycje, w realizacji których uczestniczyła firma Freyssinet Polska Sp. z o.o. Są to zarówno obiekty mostowe, geotechniczne, jak i kubaturowe.

Wpływ komponentów na parametry betonów chudych w podbudowach drogowych (PDF)
Autor: mgr inż. Krzysztof Pytel, mgr inż. Paweł Trybalski, Grupa Ożarów SA
[bez logowania]
Projekty obejmujące rozbudowę infrastruktury drogowej pokazują, iż coraz większą wagę przywiązuje się do jakości i kosztów wytwarzania podbudowy. Stanowi ona bardzo istotny element nośny oraz pełni ważną funkcję w zapewnieniu trwałości konstrukcji nawierzchni dróg.

Maszyny budowlane marki Dressta w Polsce (PDF)
Autor: Dressta Sp. z o.o.
[bez logowania]
Na przełomie 2012 i 2013 r. w systemie dystrybucji największego polskiego producenta maszyn budowlanych nastąpiły istotne zmiany. Sprzedaż, części zamienne i obsługa serwisowa maszyn budowlanych produkowanych w Stalowej Woli zostały przekazane przez obecnego właściciela do spółki Dressta. Tym samym został zintegrowany system sprzedaży i obsługi posprzedażnej wszystkich maszyn budowlanych znanych dotąd na rynku polskim pod marką Huta Stalowa Wola (HSW).

II edycja Szkoły Górnictwa Odkrywkowego (PDF)
Autor: dr inż. Maciej Zajączkowski, mgr inż. Mateusz Sikora, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
[bez logowania]
21 i 22 marca 2013 r. odbyła się druga edycja Szkoły Górnictwa Odkrywkowego, zorganizowana przez Katedrę Górnictwa Odkrywkowego AGH w Krakowie. Szkoła bywa określana jako „praktyczna strona wiedzy” oraz „dobre praktyki w górnictwie”.

Gaz ziemny z łupków w Polsce (PDF)
Autor: Tomasz Weigensperg, PMR
[bez logowania]
Polska jest europejskim pionierem w dziedzinie projektów poszukiwawczych gazu łupkowego i ma szansę stać się centrum rozwoju tego sektora w przyszłości. Zainteresowanie niekonwencjonalnymi zasobami gazu ziemnego wzmacnia silna potrzeba dywersyfikacji dostaw błękitnego paliwa do Polski oraz relatywnie łatwy dostęp do rynku dla inwestorów zagranicznych. Wsparcie działań poszukiwawczych deklaruje również polski rząd.

XXXVI Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii (PDF)
Autor: dr inż. Irena Bagińska, Zakład Geomechaniki i Budownictwa Podziemnego, Politechnika Wrocławska
[bez logowania]
Kolejna, 36. edycja Zimowej Szkoły Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii odbyła się 11–15 marca 2013 r. w Kudowie-Zdroju w Kotlinie Kłodzkiej. Wzięło w niej udział 160 osób – przedstawicieli nauki, firm projektowych oraz wykonawczych z dziedziny geotechniki w budownictwie i górnictwie z kraju i zagranicy.

Zabezpieczenie głębokich wykopów w sąsiedztwie obiektów zabytkowych na budowie Muzeum Śląskiego w Katowicach (PDF)
Autor: mgr inż. Robert Sołtysik, Soley Sp. z o.o., mgr inż. Jakub Sierant, Titan Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Artykuł przedstawia zagadnienia związane z projektowaniem i wykonawstwem robót geotechnicznych służących zabezpieczeniu głębokiego wykopu wraz z przylegającymi do niego modernizowanymi obiektami zabytkowymi. W tekście starano się w możliwie kompleksowy sposób przekazać złożoność i wielowątkowość procesu aktywnego projektowania oraz obserwacji stopnia współgrania projektu i wykonawstwa przez rozbudowany, wieloaspektowy system monitoringu.

Po kolei o kolei, metrze i tramwajach (PDF)
Autor: PKP PLK SA
[bez logowania]

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w kolejnictwie – wnioski (PDF)
Autor: Janina Mrowińska, SITK RP Oddział w Krakowie
[bez logowania]
5–7 grudnia 2012 r. w Wojskowym Zespole Wypoczynkowym „Zakopane” w Kościelisku odbyła się 11. Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w kolejnictwie. Poniżej prezentujemy wnioski pokonferencyjne.

Specyfika projektowania, eksploatacji oraz utrzymania dróg kolejowych dużych prędkości (KDP) (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Kazimierz Towpik, Politechnika Warszawska; Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu
[bez logowania]
W artykule scharakteryzowano tabor oraz kolejowe nawierzchnie klasyczne i niekonwencjonalne eksploatowane na liniach dużych prędkości. Omówiono również ograniczenia w zakresie oddziaływań pojazdów na tor, a także warunki projektowania i utrzymania nawierzchni oraz podtorza na liniach KDP.

Rozwój transportu szynowego w São Paulo – prowadzone realizacje i zamierzenia (PDF)
Autor: dr inż. Mirosław Jan Nowakowski, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska, Katedra Transportu Szynowego
[bez logowania]
São Paulo w Brazylii to największa aglomeracja Ameryki Południowej i jedna z największych metropolii świata. Jej rozległy obszar oraz przeszło 20-milionowa ludność są źródłem ogromnych potrzeb transportowych. W komunikacji zbiorowej bardzo dużą rolę odgrywa transport szynowy, zarówno naziemny, jak podziemny. Na szczególną uwagę zasługuje sieć linii metra, która obecnie jest intensywnie rozbudowywana.

Geotechnika–Geotechnics 2012 (PDF)
Autor: dr Irena Skrzyniarz, sekretarz naukowy sympozjum
[bez logowania]
Jubileuszowe XV Międzynarodowe Sympozjum Geotechnika–Geotechnics 2012 odbyło się 23–26 października 2012 r. w Ustroniu, w hotelu Jaskółka. Głównymi organizatorami sympozjum byli: prof. dr hab. inż. Mirosław Chudek, przewodniczący, oraz dr Irena Skrzyniarz, sekretarz naukowy.


Reklamy
Eurovia Keller Palisander Wodociągi Miasta Krakowa Geobrugg Noe PPI Chrobok Luxo
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję