YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


GDDKiA: Ile kosztuje km drogi?
Koszt powstania drogi, od planu do realizacji, jest uzależniony od wielu czynników. Znaczenie ma klasa drogi, ukształtowanie terenu, jego geologia, liczba obiektów inżynierskich i węzłów drogowych, nośność nawierzchni czy zakres prac, jakie są do wykonania na danym odcinku nowo budowanej drogi. [...]

S2 Południowa Obwodnica Warszawy




XXIII Ogólnopolskie Sympozjum Naukowo-Techniczne HYDROPREZENTACJE,12-14.10.2020, Krynica-Zdrój 2020-10-12
[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Czy rynek maszyn budowlanych obudzi się po pandemii COVID-19?
Dane z raportu firmy doradczej Deloitte „Global Powers of Construction 2019” pokazują, że nieznaczne spowolnienie sprzedaży w połączeniu z wybuchem pandemii SARS-CoV-2 wpłynęło negatywnie na prognozy branży maszyn budowlanych na najbliższe lata.[...]


Rusza budowa Hali Sportowej 100-lecia AGH
Ogrody na dachu, dwie duże hale sportowe wraz całą infrastrukturą. Tak będzie wyglądać nowa hala Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Właśnie wydano pozwolenie na budowę.[...]



NBI 2 (89) marzec – kwiecień 2020

89




W numerze

Zdalne budowanie nie istnieje!

30 stycznia 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła stan zagrożenia zdrowia publicznego o znaczeniu międzynarodowym, natomiast 11 marca – stan pandemii na świecie. 20 marca rząd RP wprowadził stan epidemii w Polsce z uwagi na rozprzestrzenianie się koronawirusa i masowe zachorowania.  Są to działania niespotykane w najnowszej historii świata, w tym Polski


Koronawirus SARS-CoV-2 (nazywany często koronawirusem COVID-19 od nazwy choroby, którą wywołuje) został wykryty pod koniec 2019 r. w Wuhan w Chinach. Jak powiedział szef WHO, nazwa wirusa została wybrana jako łatwa do wymówienia i nieposiadająca negatywnie etykietującego odniesienia do określonego kraju lub jego mieszkańców. CO w nazwie oznacza koronę, VI – wirus, a D – disease (ang. choroba). Liczba 19 wskazuje na rok jej pojawienia się. Wirus należy do tego samego typu co SARS i MERS i jest przenoszony drogą kropelkową. Na ten moment nie ma skutecznego leku do walki z nim.

Nikt nie wie, jak długo potrwa pandemia i jaki będzie miała wpływ na populację, a także na gospodarkę światową i sytuację ekonomiczną poszczególnych krajów i regionów. Aktualnie są zamykane granice między krajami i w dużym stopniu ograniczony jest handel. Analitycy spodziewają się recesji, załamania rynków finansowych i fali bezrobocia. Świat zmaga się z największym wyzwaniem od czasów II wojny światowej.

Sytuację na polskim (ale nie tylko) rynku budowalnym oddaje komunikat prasowy jednego z głównych generalnych wykonawców w Polsce, w którym możemy przeczytać: „Rozwój choroby w kolejnych tygodniach może wpłynąć na dostęp do części pracowników, zarówno własnych, jak i podwykonawców, i tym samym spowolnienie prac. Krótkoterminowo spodziewamy się przerwania łańcucha dostaw zagranicznych na kilku procentach naszych budów i zmniejszenia dostępności pracowników – głównie podwykonawców i pochodzących z zagranicy. Obecna sytuacja, w miarę negatywnego rozwoju, może wpłynąć na terminowość realizowanych budów, o czym informujemy na bieżąco naszych klientów. Jeżeli obecny stan utrzyma się długoterminowo, będzie to wpływać negatywnie na wszystkie budowy i tempo produkcji budowlanej w Polsce. Zdalne budowanie nie istnieje. Wymaga zaangażowania ludzi, sprzętu i materiałów. Dlatego koncentrujemy się na działaniach zapewniających bezpieczeństwo pracowników, a jednocześnie nieprzerwaną realizację wszystkich kontraktów budowlanych”.

Ograniczenia życia publicznego, wprowadzone, aby zapobiegać rozprzestrzenianiu się koronawirusa, mają ogromny wpływ na operacje budowlane. Można jedynie dostosować się do poleceń administracji, a szczególnie do ograniczonego kontaktu między sobą i w wielu przypadkach pracy typu home office. W tej sytuacji, czekając na dalszy rozwój wydarzeń i poddając się izolacji, zapraszamy do lektury naszego czasopisma, do którego dostęp elektroniczny będzie teraz bezpłatny przez Web kiosk oraz kioski w apple store i google play. Dotyczy to również wybranych numerów archiwalnych.


3 marca 2020 r. w hotelu The Westin Warsaw odbyła się XI edycja konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo, zorganizowana przez Executive Club. Zwieńczeniem wydarzenia była wieczorna gala rozdania Diamentów Infrastruktury i Budownictwa dla najbardziej wyróżniających się podmiotów w branżach. Kim są laureaci, dowiedzą się Państwo z lektury tekstu.


21–22 stycznia 2020 r. we Wrocławiu odbyła się zorganizowana już po raz drugi przez Polski Kongres Drogowy – Polski Komitet Narodowy PIARC oraz Oddział GDDKiA we Wrocławiu międzynarodowa konferencja Polskie Forum Tunelowe. Polska jako plac budowy poważnych inwestycji tunelowych budzi duże zainteresowanie zagranicznych ekspertów oraz firm budowlanych i dostawców wyposażenia tuneli.


27 i 28 lutego 2020 r. w Niepołomicach odbyła się II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i regionów NOVDROG 2020. Szczegółową relację z tego wydarzenia znajdą Państwo w numerze.


Opisujemy także prace budowlane na drogach Małopolski, które prowadzi GDDKiA. Rok 2019 był dla rozwoju sieci dróg krajowych i poprawy bezpieczeństwa w Małopolsce okresem intensywnych prac projektowych i budowlanych. Udostępniony dla ruchu został odcinek S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój wraz z dwujezdniową DK47 od węzła Zabornia (S7) do Chabówki, a także lewa jezdnia nowego odcinka S7 Lubień – Naprawa. Rozpoczęła się budowa S7 Szczepanowice – Widoma.


Artur Widłak, prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw, specjalnie dla nas ocenia sytuację w branży kruszyw. Związek dostrzega mniejsze zapotrzebowanie na kruszywa, m.in. dlatego, że kilka kontraktów czeka na kontynuację po zerwaniu umów z wykonawcą. Mniejsze zapotrzebowanie widać także w obszarze transportu kolejowego. O ile w 2018 r. był problem z przewozem kruszyw, o tyle teraz przewoźnicy sami pytają, czy nie potrzeba czegoś przetransportować. Rok 2018 był generalnie bardzo dobry dla rynku kruszyw. W ubiegłym dało się już zauważyć lekkie spowolnienie. Przyczyniła się do tego m.in. mniejsza aktywność samorządów w zakresie inwestycji liniowych. Popyt na kruszywa nie będzie miał ciągle tendencji wzrostowej, jednak dla branży ważna jest pewnego rodzaju stabilizacja, rozumiana jako możliwość oszacowania wielkości popytu.


Krzysztof Dąbrowiecki przedstawia w pierwszej części swojego artykułu rozwój nowoczesnych mostów wiszących w XIX w. Któż nie słyszał o mostach Golden Gate w San Francisco czy Brooklyn w Nowym Jorku? O tych wyjątkowych ikonach inżynierii, samorzutnie kojarzonych ze swoimi miastami, wielokrotnie opisywanych w książkach, uwiecznianych w filmach oraz na obrazach reprodukowanych w niezliczonych reklamach na całym globie? Obie konstrukcje jako znakomite projekty bijące rekordy długości na trwałe weszły do historii nie tylko budownictwa mostowego, ale stały się także częścią dziedzictwa światowej kultury, fascynując pokolenia pisarzy, malarzy, fotografów oraz miliony turystów.


W numerze prezentujemy ponadto pięć tematów specjalnych: nowoczesne technologie bezwykopowe, bezpieczeństwo w ruchu drogowym, kruszywa w budownictwie drogowym i kolejowym, wzmacnianie gruntu pod drogami oraz nowoczesne systemy szalunków i deskowań.


Na koniec chciałem z przykrością poinformować, że w związku z panującą sytuacją epidemiczną oraz zaleceniami płynącymi od służb IX Międzynarodowa Konferencja Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2020, zaplanowana na 22–24 kwietnia 2020 r., została przesunięta na jesień 2020 r. O nowym terminie konferencji zostaną Państwo poinformowani najszybciej, jak będzie to możliwe.

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI"

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


IX Międzynarodowa Konferencja Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2020 (PDF)
Autor: Organizatorzy
[bez logowania]
Szanowni Państwo, w związku z aktualnie panującą sytuacją epidemiologiczną, wywołaną wirusem COVID-19 (koronawirus), oraz zaleceniami płynącymi od służb, informujemy, że termin organizacji IX Międzynarodowej Konferencji Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2020 zaplanowanej na 22-24 kwietnia 2020 r., został przesunięty na jesień 2020 r.

Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND – Laureaci nagrody Expert w latach 2006–2018 (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów PFTT
[bez logowania]
Nagroda Expert przyznawana jest cyklicznie podczas Międzynarodowych Konferencji Technologie Bezwykopowe No-Dig Poland, organizowanych od 2005 r. W ten sposób nagradzane są zrealizowane innowacyjne projekty i produkty wprowadzone na rynek w branży bezwykopowej.

Nagrody EXPERT 2020 (PDF)
Autor: Organizator
[bez logowania]
W trakcie konferencji już po raz dziewiąty firmom z branży technologii bezwykopowych zostaną wręczone nagrody EXPERT 2020 za innowacyjność ich produktów i technologii w zakresie budowy i odnowy sieci podziemnych.

BKF – Technologie bezwykopowe w obiektywie (PDF)
Autor: nbi med!a
[bez logowania]
Wydawnictwo nbi med!a, wydawca czasopisma „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne”, organizator branżowego konkursu fotograficznego Technologie bezwykopowe w obiektywie, zaprasza do udziału w konkursie i prezentowania zdjęć ukazujących możliwości, jakie dają technologie bezwykopowe.

Inżynieria bezwykopowa – przegląd inwestycji (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Łódź inwestuje w technologie bezwykopowe. Pierwsza inwestycja usytuowana jest na os. Stoki, gdzie w ul. Okrętowej budowany jest kanał sanitarny o długości 368 m, z czego 336 m metodą przewiertu sterowanego z rur kamionkowych DN 200 mm, a 32 m metodą wykopu otwartego. Technologia bezwykopowa została przyjęta z uwagi na bardzo wąski pas drogowy.

Technologie bezwykopowe ekologiczną alternatywą dla tradycyjnych metod budowy i odnowy infrastruktury (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Przy podejmowaniu decyzji, czy zastosować technologię wykopową budowy lub odnowy przewodów infrastruktury podziemnej, czy bezwykopową nie zawsze uwzględniane są wszystkie zalety technologii bezwykopowych, stąd też ich zestawienie i uporządkowanie może w dużym stopniu przyczynić się do częstszego niż dotychczas stosowania technologii bezwykopowych.

Nowoczesne technologie bezwykopowe (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Technologie bezwykopowe stają się coraz popularniejsze i stanowią istotną alternatywę dla tradycyjnych wykopów otwartych. W technologiach bezwykopowych, stosowanych do budowy infrastruktury podziemnej, wymiany, rehabilitacji czy naprawy tej już istniejącej, wykorzystuje się różne metody, materiały i specjalistyczny sprzęt. Cały proces przebiega przy tym zwykle z jedynie minimalnymi zakłóceniami ładu powierzchniowego.

Renowacja wodociągu dla miliona osób na terenie szkód górniczych (PDF)
Autor: Uponor Infra Sp. z o.o.
[bez logowania]
W aglomeracji górnośląskiej mieszka 3,5 mln osób. Woda dla niemal miliona z nich jest rozprowadzana ze zbiorników znajdujących się w okolicy wzgórza Wandy w Katowicach. Przez sześć zbiorników codziennie przepływa od 90 do 110 mln l wody, która dociera do odbiorców z Katowic, Sosnowca i Siemianowic Śląskich, a także częściowo do Chorzowa, Czeladzi, Będzina i Dąbrowy Górniczej. Właśnie kończy się modernizacja magistrali wodociągowej znajdującej się na trasie między zbiornikami a przepompownią Paprocany w Tychach, w której wykorzystano rury ciśnieniowe PE-HD produkcji Uponor Infra. Aktualnie trwa etap odbiorów końcowych, po zakończeniu których wodociąg zostanie formalnie dopuszczony do eksploatacji.

Rozwój technologii Direct Pipe w Polsce (PDF)
Autor: PPI CHROBOK SA
[bez logowania]
W 2016 r. firma PPI CHROBOK SA wprowadziła na polski rynek technologię Direct Pipe, wykonując dwa przekroczenia przeszkód terenowych na budowie gazociągu DN 1000 Czeszów – Wierzchowice. Do tej pory firma zrealizowała 18 instalacji rurociągów w tej technologii o długościach od 350 do 700 m i średnicach 1000 oraz 1200 mm. Przewierty realizowane były podczas budowy gazociągów w Polsce oraz na rynkach zagranicznych, m.in. na budowie gazociągu Trans Adriatic Pipeline w Grecji oraz gazociągu South Stream w Serbii.

Uniwersalny pojazd pływający (PDF)
Autor: Mirosław Makuch, HDD Serwis Mirosław Makuch
[bez logowania]
Idea powstania uniwersalnego pojazdu pływającego pojawiła się w 2000 r. podczas wiercenia ponad kilometrowego (1067 m) sterowanego przewiertu horyzontalnego pod terenami bagiennymi i rzeką Wołczenicą w rejonie Kamienia Pomorskiego. Poza punktem wejścia i wyjścia praktycznie cały teren był niedostępny bez specjalnego wyposażenia.

Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, cz. 26 (PDF)
Autor: dr inż. Anna Parka, Politechnika Świętokrzyska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych
[bez logowania]
W cyklu Technologie bezwykopowe na sześciu kontynentach, przygotowywanym we współpracy z Polską Fundacją Technik Bezwykopowych, przedstawiamy drugą część skrótu najciekawszych artykułów zamieszczonych w 43. numerze czasopisma „Trenchless International”.

Lepsza jakość wody dla krakowian (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Wodociągi Miasta Krakowa, uruchamiając pod koniec 2019 r. dwa kolejne układy dezynfekcyjne, zakończyły proces modernizacji systemu dezynfekcji wody pobieranej z Raby w Zbiorniku Dobczyckim. Zakład Uzdatniania Wody Raba dostarcza ponad 60% wody do krakowskiego systemu dystrybucji.

Infrastruktura Polska i Budownictwo 2020 (PDF)
Autor: Executive Club
[bez logowania]
3 marca 2020 r. w hotelu The Westin Warsaw odbyła się XI edycja konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo, zorganizowana przez Executive Club. Zaproszeni eksperci przybliżyli aktualne zagadnienia podczas całodniowej serii debat, podzielonych na trzy tematyczne panele dyskusyjne oraz dwa wystąpienia. Zwieńczeniem wydarzenia była wieczorna gala rozdania Diamentów Infrastruktury i Budownictwa dla najbardziej wyróżniających się podmiotów w branżach. Konferencja odbyła się pod patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury.

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym przede wszystkim (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Infrastruktura drogowa musi nadążać za dynamicznym wzrostem liczby pojazdów i sprawiać, aby poruszanie się po drogach było maksymalnie bezpieczne dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego. Efektywność działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) zależy jednak od wielu czynników. Tylko systemowe podejście, polegające na współpracy organizacji i instytucji, kierowców, działań edukacyjnych itp., zapewni bezpieczne funkcjonowanie systemu ruchu drogowego.

Luxo – zmienia świat postrzegania (PDF)
Autor: Jacek Grzesiak, twórca patentu, technolog, członek zarządu Luxo Sp. z o.o
[bez logowania]
Światło odgrywa w życiu człowieka kluczową rolę. Dzięki niemu widzimy, wpływa na nasze stany emocjonalne, daje poczucie bezpieczeństwa. Po zmierzchu wykorzystuje się światło sztuczne, które nie tylko warunkuje bezpieczeństwo, ale pozwala na kreowanie przestrzeni publicznej. Dzięki innowacyjnym produktom polskiej firmy Luxo, właściciela marki Solluxo, można oświetlić nawet te miejsca, gdzie energia elektryczna nie jest dostępna lub jest dostępna w ograniczonym zakresie.

Ekomobilny Rzeszów (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja
[bez logowania]
Elektryczne hulajnogi, rowery i skutery, ekobusy oraz nowoczesna sieć telekomunikacyjna piątej generacji – to już nie tylko hasła, ale rozwiązania, które wprowadził albo w niedalekiej przyszłości wprowadzi Rzeszów. Zdaniem ekspertów, alternatywne formy transportu są wyznacznikiem innowacyjności miast. A Rzeszów to przecież stolica innowacji.

Intensywne prace projektowe i budowlane na drogach Małopolski (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie materiałów GDDKiA
[bez logowania]
Rok 2019 był dla rozwoju sieci dróg krajowych i poprawy bezpieczeństwa w Małopolsce okresem intensywnych prac projektowych i budowlanych. Udostępniony dla ruchu został odcinek S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój wraz z dwujezdniową DK47 od węzła Zabornia (S7) do Chabówki, a także lewa jezdnia nowego odcinka S7 Lubień – Naprawa. Rozpoczęła się budowa S7 Szczepanowice – Widoma.

Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.

Kruszywa w budownictwie drogowym i kolejowym (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Kruszywa wykorzystuje się w wielu gałęziach gospodarki, jednak zdecydowany prym wiodą w drogownictwie, stanowiąc główny składnik konstrukcji dróg i innych ciągów komunikacyjnych, oraz w kolejnictwie – przy okazji budowy, modernizacji czy remontów torów kolejowych. Ponieważ użyte kruszywo bezpośrednio wpływa na trwałość eksploatacyjną obiektów infrastrukturalnych, do jej zapewnienia niezbędne jest stosowanie wysokiej jakości wyrobów. Polscy producenci dokładają starań, by sprostać wymaganiom w tym zakresie.

Budownictwo drogowe – przegląd inwestycji (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Zakończenie rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 815 Parczew – Lubartów. 29 stycznia 2020 r. miał miejsce uroczysty odbiór rozbudowanej przez Strabag Sp. z o.o. drogi wojewódzkiej nr 815 na odcinku Parczew – Lubartów.

Wzmacnianie gruntu pod drogami (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Budowa dróg wymaga rozwiązania wielu coraz częściej nietypowych problemów geotechnicznych. Na terenach zurbanizowanych wynikać one mogą m.in. z oddziaływania na sąsiednią zabudowę oraz trudnych warunków w podłożu gruntowym. Odpowiedzią rynku na te wyzwania jest stale poszerzający się wachlarz metod i technologii, które z powodzeniem stosowane, nadal ulegają ciągłemu doskonaleniu.

Budownictwo kolejowe – przegląd inwestycji (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Krzyż – Dobiegniew. Pod koniec stycznia 2020 r. spółki PKP PLK SA i PORR SA podpisały umowę na modernizację linii kolejowej E59 na odcinku Krzyż – Dobiegniew.

Budownictwo mostowe – przegląd inwestycji (PDF)
Autor:
[bez logowania]
Kolejny krok do budowy nowego mostu przez San. Budowa przeprawy przez San w Jarosławiu weszła w kolejny etap realizacji. 6 marca 2020 r. wykonawca podpisał umowę na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Nowoczesne systemy szalunków i deskowań (PDF)
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Jeszcze pół wieku temu normą było stosowanie do wykonywania konstrukcji z betonu wyłącznie deski i kantówki. W latach 50. XX w. zaczęto dążyć do racjonalnego i efektywnego budowania z użyciem deskowań systemowych. Nowe i wciąż udoskonalane rozwiązania w zakresie deskowań zapewniają dziś zadowalające efekty zarówno w trakcie, jak i po zdemontowaniu szalunków.

Palisander – poznaj nasze szalunki (PDF)
Autor: Palisander Sp. z o.o.
[bez logowania]
Palisander to czołowy dostawca systemów szalunkowych. Od ponad 27 lat dostarcza rozwiązania na polskie i zagraniczne budowy. Oprócz pełnej gamy systemów, które umożliwiają wznoszenie nawet najbardziej skomplikowanych architektonicznie konstrukcji, przedsiębiorstwo oferuje również szeroki wachlarz rozwiązań pomagających kontrolować finanse budowy oraz specjalistyczne doradztwo podczas trwania prac budowlanych.

Dwustuletnia historia rozwoju nowoczesnych mostów wiszących, cz. 1. Wiek XIX (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]
Któż nie słyszał o mostach Golden Gate (1937) w San Francisco czy Brooklyn (1883) w Nowym Jorku? O tych wyjątkowych ikonach inżynierii, samorzutnie kojarzonych ze swoimi miastami, wielokrotnie opisywanych w książkach, uwiecznianych w filmach oraz na obrazach reprodukowanych w niezliczonych reklamach na całym globie? Obie konstrukcje jako znakomite projekty bijące rekordy długości na trwałe weszły do historii nie tylko budownictwa mostowego, ale stały się także częścią dziedzictwa światowej kultury, fascynując pokolenia pisarzy, malarzy, fotografów oraz miliony turystów.

XXV Europejska Wyprawa Mostowa Cypr 2019, cz. 2 (PDF)
Autor: dr inż. Andrzej Stańczyk, weryfikacja tekstu: prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, dr h.c.m.
[bez logowania]
Czwartego i piątego dnia wyprawy zwiedzano głównie północną, turecką część Cypru, m.in. Salaminę, wielowiekową stolicę i największy port wyspy, Famagustę z jej potężnymi murami obronnymi, Nikozję Północną z meczetem Selima – najstarszą gotycką budowlą na Cyprze. W części południowej, greckiej, zwiedzano m.in. Larnakę, jedną z najstarszych niegdysiejszych kolonii fenickich, a także miejsce działalności i pochówku św. Łazarza.

NOVDROG 2020 (PDF)
Autor: Janina Mrowińska, Andrzej Kollbek
[bez logowania]
27 i 28 lutego 2020 r. w Niepołomicach odbyła się II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i regionów NOVDROG 2020, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie we współpracy z Politechniką Krakowską – Katedrą Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu oraz Katedrą Systemów Transportowych, a także Małopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa w Krakowie, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie i Zarządem Dróg Miasta Krakowa. Obrady odbywały się w hotelu Novum w Niepołomicach.

Polskie Forum Tunelowe (PDF)
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy – Polski Komitet Narodowy PIARC
[bez logowania]
21–22 stycznia 2020 r. we Wrocławiu odbyła się zorganizowana już po raz drugi przez Polski Kongres Drogowy – Polski Komitet Narodowy Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC oraz Oddział GDDKiA we Wrocławiu międzynarodowa konferencja Polskie Forum Tunelowe.

XVI Mistrzostwa Polski Drogowców w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie im. Wojtka Malusi (PDF)
Autor: Barbara Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa
[bez logowania]
XVI Mistrzostwa Polski Drogowców w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie im. Wojtka Malusi odbyły się 29 lutego 2020 r. na stoku Beskid Sport Arena w Szczyrku. Zgłosiło się 309 zawodników, w tym 22 snowboardzistów w dwóch kategoriach i 287 narciarzy w trzech kategoriach oraz w 12 grupach wiekowych. W zawodach ostatecznie wystartowało 230 zawodników. W uroczystości zakończenia wzięło udział, wraz z gośćmi i kibicami, ponad 400 osób.

Model dobrego kierowcy cześć 7 (PDF)
Autor: Marek Dworak, Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Krakowie
[bez logowania]
Tematowi przejazdów przez torowiska poświęcę wiele miejsca z uwagi na zupełnie niewytłumaczalną liczbę zdarzeń drogowych na przejazdach, szczególnie kolejowych. Pamiętajmy, że maszynista albo motorniczy nie pomoże nam uniknąć wypadku, bo nie ma możliwości dokonania zmiany pasa ruchu, a droga hamowania pociągu lub tramwaju, jadących z prędkością podróżną, zawsze przekracza kilkaset metrów.

Huawei P30 Pro i Huawei Watch GT 2 – ambitny duet (PDF)
Autor: Opracowanie Redakcja na podstawie testów oraz materiałów od producenta
[bez logowania]
Rok 2019 na rynku smartfonów zdecydowanie należał do firmy Huawei, która z trzeciej ligi awansowała do czołówki producentów nowoczesnego i zaawansowanego technologicznie sprzętu. Superflagowiec P30 Pro w wielu rankingach zajął pierwsze miejsce w wyścigu o tytuł smartfona roku. Z kolei najnowszy smartwatch – Huawei Watch GT 2 – jest w porządku, aczkolwiek mógłby być jeszcze trochę bardziej smart.


Reklamy
Keller Palisander Luxo PPI Chrobok Geobrugg Wodociągi Miasta Krakowa Eurovia Noe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję