YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 2(41) marzec-kwiecień 2012

41




W numerze

Bezsprzecznie wydarzeniem ostatnich tygodni było zderzenie pociągów pod Szczekocinami koło Zawiercia. Ta największa w Polsce od 22 lat katastrofa kolejowa pochłonęła aż 16 ofiar, a ponad 50 osób zostało rannych. Ponieważ doszło do niej na niedawno wyremontowanym, jednym z najnowocześniejszych obecnie szlaków kolejowych (na zjeździe z Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Krakowa), uwaga wszystkich skupiła się na procedurach bezpieczeństwa obowiązujących – i stosowanych w praktyce – na kolei.

Odpowiednie badania zlecił resort transportu oraz NIK, której kontrola ma objąć Urząd Transportu Kolejowego (UTK) i jego delegatury, zarządców linii kolejowych, w tym szczególnie PKP PLK SA, oraz wybranych przewoźników. Jeżeli prawdą jest, jak twierdzą kolejarze, że UTK jest nieefektywny i zajmuje się głównie czystością toalet, a każdy z przewoźników sam przygotowuje instrukcje związane z bezpieczeństwem ruchu, gdyż nie ma wspólnych wytycznych, to do takiej katastrofy musiało w końcu dojść. Jak zwykle w podobnych sytuacjach trwa poszukiwanie winnych, ale rząd i resort transportu nie mogą udawać, że nie wiedzieli o tych problemach. O zaniedbywaniu spraw bezpieczeństwa władze były informowane m.in. przez związkowców zrzeszonych w Związku Zawodowym Maszynistów Kolejowych. Niezależnie od przygotowywanego obecnie przez Ministerstwo Transportu rozporządzenia dotyczącego podniesienia standardów szkolenia maszynistów, europejski system zarządzania ruchem kolejowym, który eliminuje błędy ludzkie, musi być wdrożony możliwie najszybciej.
 
Nowoczesna linia kolejowa dostosowana do prędkości 160 km/h, fot. PKP PLK SA
 
Sprawom kolei poświęcamy dużo miejsca w tym numerze. Skupiamy się przede wszystkim na programie inwestycyjnym, po realizacji którego polska kolej będzie trochę nowocześniejsza. Trochę, bo ledwie się zbliżymy do standardów europejskich. Podczas gdy w Europie szybko powstają sieci kolei dużych prędkości, my odkładamy ich budowę, a jedynie na niektórych liniach podnosimy prędkość do dolnych granic dużych prędkości. Działając w ten sposób, nie stoimy wprawdzie w miejscu, lecz przysłowiowym żółwim tempem symulujemy postęp w tej niezwykle ważnej dziedzinie naszego życia, że zacytuję wypowiedź Kazimierza Kłoska, prezentowaną w jednym z artykułów. Jak podkreśla profesor, idea KDP to nie zabawka dla bogatych, ale wyznacznik potrzeby prawdziwego, a nie symulowanego rozwoju. Jednak dobre i to, choć żal, że gros prac budowlanych na kolei to prace modernizacyjne, a nie budowa nowych, szybkich połączeń. Osobiście bardzo czekam na pierwszy pociąg Pendolino, który ma pojawić się na polskich torach już za dwa lata. Myślę, że dla wielu osób widok pędzącego z prędkością 200 km/h Pendolino będzie forpocztą nowej polskiej kolei. Dużo czasu jednak upłynie, zanim będzie znacząco lepiej w całym kraju. Kolej nie radzi sobie z realizacją inwestycji, z dobrym przygotowaniem projektów. To sprawia, że nie jest w stanie wydać pieniędzy, które na te zadania otrzymuje. Pod znakiem zapytania stoi wykorzystanie dotacji unijnych. Można powiedzieć, że jest w tym miejscu, w którym drogownictwo było 10 lat temu.
 
Dworzec we Wrocławiu, fot. Tines SA
 
Przepust OD 1280, E65 LCS Działdowo odcinek Gralewo - Rybno
 
A skoro wspomniałem o drogach i postępie technicznym, to polecam Państwa uwadze bardzo ciekawy artykuł o projekcie autostrady globalnej. Zakłada on połączenie wszystkich kontynentów (poza niezamieszkanymi) siecią dróg kołowych, przepraw mostowych i tunelowych. Czy to możliwe? Tak, bo dzięki rozwojowi inżynierii budowlanej upadają kolejne bariery techniczne, a jedyne, z czym musimy się zmagać, to bariery ludzkiej wyobraźni.
 
Autostrada globalna – projekt autostradowego połączenia Azji z Australią
 
 Bezwykopowa odnowa przewodu kanalizacyjnego
 
 
Wielki postęp w rozwoju infrastruktury odbywa się przy użyciu technologii bezwykopowych. Przegląd tych metod i największe projekty realizowane na świecie opisuje prof. Samuel T. Ariaratnam, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Technologii Bezwykopowych. Lektura tego artykułu uzmysławia, jak duży w pływ na rozwój gospodarczy w skali globalnej mają technologie bezwykopowe. Inny artykuł z tej dziedziny, poświęcony stosowaniu metod bezwykopowych w remontach sieci kanalizacyjnych należących do Metropolitan Water Reclamation District of Greater Chicago, daje możliwość porównania doświadczeń w tym zakresie i czerpania wskazówek. A jest się na kim wzorować – oczyszczalnie ścieków zarządzane przez District obsługują obszar 2288 km2, ścieki zbierane są przez 1422 km kolektorów, którymi transportuje się 5701 mln l ścieków na dobę. Wykorzystanie metod bezwykopowych do jeszcze innych celów opisano w artykule Tunele przyszłością komunikacji. Autorzy przestawiają uwarunkowania budowy metra. To ono, obok kolei dużych prędkości, jest dziś wyznacznikiem postępu w rozwoju transportu zbiorowego.
 
Największa na świecie tarcza wiertnicza firmy Herrenknecht o średnicy 15,62 m
 

Zapraszam do zapoznania się z zawartością całego numeru „NBI”

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny
 


Tunele przyszłością komunikacji (PDF)
Autor: dr hab. inż. Marek Cała, prof. AGH, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Sztaszica w Krakowie, prof. dr hab. inż. Antoni Tajduś, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Sztaszica w Krakowie
[bez logowania]
Od czasów wykonania pierwszych obiektów podziemnych minęło kilkanaście tysięcy lat i okazało się, że bez tego rodzaju budownictwa nie jesteśmy w stanie rozwiązać wielu problemów trapiących współczesne społeczeństwo. Budowle podziemne pozwalają na rozwiązanie szeregu problemów technicznych, takich jak m.in. zmniejszenie ruchu pojazdów samochodowych na powierzchni przez budowę tuneli i ograniczenie potrzeby stosowania coraz większych placów parkingowych przez budowę podziemnych garaży.

Autostrada globalna – projekt autostradowego połączenia Azji z Australią (PDF)
Autor: Mateusz Lubera, Adrian Mika, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Sztaszica w Krakowie
[bez logowania]
Pomysł połączenia całego świata jednolitą i współpracującą ze sobą siecią komunikacyjną od zawsze był marzeniem człowieka. Od zawsze też istniały techniczne przeszkody w jego realizacji. Dziś, dzięki rozwojowi inżynierii budowlanej, bariery te upadły, a jedyne, z czym musimy się zmagać, to bariery ludzkiej wyobraźni.

Nowy most w Toruniu (PDF)
Autor: Anna Gorzecka
[bez logowania]
Budowa nowego mostu drogowego wraz z drogami dojazdowymi w Toruniu to jedna z największych obecnie prowadzonych tego typu inwestycji w kraju. Generalnym wykonawcą przeprawy jest konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o., Strabag AG i Hermann Kirchner Polska. Prace rozpoczęto w listopadzie 2010 r. Inwestor, którym jest Miejski Zarząd Dróg w Toruniu działający w imieniu Gminy Miasta Torunia, wyda na realizację inwestycji ok. 700 mln zł.

Budowa Trasy mostu Północnego w Warszawie (PDF)
Autor: mgr inż. Arkadiusz Arciszewski, dyrektor budowy, PRI Pol-Aqua SA
[bez logowania]
Największa w ostatnich latach inwestycja drogowa w stolicy – budowa Trasy mostu Północnego – dobiega końca. Wspólnymi siłami wykonawcy i zamawiającego, przy udziale inżyniera kontraktu i projektanta, z powodzeniem udało się zrealizować tę niełatwą inwestycję. Nadchodzi czas podsumowań.

Budowa ścian zbiorników LNG w Świnoujściu w technologii deskowania ślizgowego (PDF)
Autor: Bogusław Gajewski, Radosław Czarny-Kropiwnicki, Hydrobudowa Polska SA
[bez logowania]
W 2010 r. spółka Polskie LNG SA zawarła umowę na zaprojektowanie, wykonanie i przekazanie do eksploatacji terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego Polskie LNG w Świnoujściu z konsorcjum, w którego skład weszły następujące firmy: Saipem (Saipem S.p.A., Włochy; Saipem SA, Francja; Snamprogetti Canada Inc., Kanada), Techint (Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A., Włochy) oraz PBG SA (Polska). Wykonanie robót żelbetowych na zbiornikach LNG konsorcjum powierzyło spółce Hydrobudowa Polska SA jako głównemu wykonawcy na podstawie umowy zawartej w 2011 r.

Efektywne projektowanie i budowanie mostów sprężonych – porównanie technologii nasuwania podłużnego, deskowania kroczącego oraz pełnego rusztowania (PDF)
Autor: mgr inż. Krzysztof Lewandowski, mgr inż. Marcin Kasiak, BBV Systems Sp. z o.o.
[bez logowania]
Autorzy porównują trzy podstawowe sposoby budowy mostów na przykładzie obiektów sprężonych przez BBV Systems Sp. z o.o. Firma stara się sprostać najbardziej skomplikowanym zagadnieniom i zapewnić specjalistyczną pomoc na etapie projektu budowlanego, wykonawczego i realizacji. Każdy z obiektów przed wykonaniem zostaje przeanalizowany w środowisku MES, ponadto sprawdza się gabaryty konstrukcji pod kątem zgodności z wymaganiami przyjętego systemu sprężania.

Aspekty konstrukcyjne oraz użytkowe konstrukcji Freyssisol w oparciu o różne systemy gruntu zbrojonego (PDF)
Autor: mgr inż. Arkadiusz Franków, Freyssinet Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
W ciągu ostatnich dwóch lat paleta systemów oraz dostawców konstrukcji z gruntu zbrojonego uległa znacznemu powiększeniu. Technologia Freyssisol, wprowadzona i rozpropagowana na polskim rynku blisko 12 lat temu przez Freyssinet Polska Sp. z o.o., znajduje dziś wielu zwolenników i naśladowców.

Ściany oporowe z gruntu zbrojonego na węźle Karczemki w Gdańsku (PDF)
Autor: Piotr Tomala, Maciej Nowak, Magdalena Zawisza, ViaCon Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Ściany oporowe stosuje się do wykończenia skarp nasypów o pochyleniu 82–90° oraz przyczółków obiektów mostowych przeznaczonych do ruchu kołowego i kolejowego. Do budowy ścian z gruntu zbrojonego wykorzystywane są prefabrykowane bloczki betonowe, kształtujące lico ściany, wyposażone w element zbrojący z geosiatki o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. Konstrukcje z gruntu zbrojonego znajdują zastosowanie przy rozwiązywaniu skomplikowanych problemów inżynierskich, uwzględniając rzeczywiste warunki terenowe, często przy dość ograniczonej przestrzeni.

Budowa Trasy W-Z w Gdańsku (PDF)
Autor: mgr inż. Krystyna Siudak, mgr inż. Iwona Żygowska, Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.
[bez logowania]
Prezentowane zadanie inwestycyjne jest częścią przedsięwzięcia Budowa Trasy W-Z w Gdańsku. Trasa Wschód – Zachód, zgodnie z obowiązującym nazewnictwem, stanowi ciąg uliczny al. Armii Krajowej, która łączy obwodnicę Trójmiasta (DK nr 6) ze Śródmieściem Gdańska (DK nr 1) oraz wyjazdem z miasta w kierunku Warszawy (DK nr 7).

Nadchodzi rok „Czajki” (PDF)
Autor: MPWiK w m. st. Warszawie SA
[bez logowania]
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m. st. Warszawie SA kończy największą inwestycję środowiskową w Europie. Rozbudowa i modernizacja Oczyszczalni Ścieków „Czajka”, największej oczyszczalni ścieków w Polsce, jest główną inwestycją III i IV fazy projektu „Zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków w Warszawie”, współfinansowanego z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

Regeneracja węgla aktywnego pochodzącego z procesów uzdatniania wody – rozwiązanie opłacalne i ekologiczne (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z Andrzejem Wójcikiem, wiceprezesem zarządu ds. technicznych i dystrybucji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów SA w Katowicach

Aquanet wierci pod Wartą (PDF)
Autor: Robert Głowacki, koordynator kontraktu, Aquanet SA
[bez logowania]
Od października 2009 r. w Poznaniu trwa budowa przepompowni ścieków „Hetmańska" wraz z rurociągami tłocznymi. To jedno z wielu przedsięwzięć realizowanych przez wodociągowo-kanalizacyjną spółkę Aquanet SA w ramach projektu „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej dla ochrony zasobów wodnych w Poznaniu i okolicach – etap I”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności. Wartość inwestycji wynosi ok. 30 mln zł, a planowany termin jej zakończenia przypada na czwarty kwartał 2012 r.

Podziemne naprawianie Kielc (PDF)
Autor: Ziemowit Nowak, Wodociągi Kieleckie Sp. z o.o.
[bez logowania]
Wodociągi Kieleckie od 16 lat z powodzeniem stosują metody bezwykopowe do renowacji sieci kanalizacyjnej. Realizując nowe inwestycje, wykorzystują te technologie do prowadzenia kanalizacji i wodociągów w newralgicznych punktach.

Dwusetny kilometr cementowania w Łodzi (PDF)
Autor: mgr inż. Adam Trybulski, Oddział Remontów Sieci Wodociągowych, Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Łodzi
[bez logowania]
Każdy eksploatator sieci wodociągowej, nie tylko w Polsce, ale i na świecie, boryka się z tym samym problemem brudnych, zarośniętych i skorodowanych rurociągów. Zadajemy sobie wtedy pytanie: remontować czy wymieniać? Zakład Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Łodzi (ZWiK) jako pierwszy w Polsce w 1991 r. rozpoczął remonty magistral wodociągowych metodą cementowania.

Jubileusz Expertów (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż Andrzej Kuliczkowski, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, dr inż. Urszula Kubicka, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska w Kielcach
[bez logowania]
Technologie bezwykopowe od wielu lat stanowią wyjątkowo dynamicznie rozwijającą się dziedzinę. Pojawiają się coraz to nowsze produkty, a istniejące technologie są udoskonalane. Obszar stosowania tych technologii ciągle się poszerza i obecnie obejmuje praktycznie pełny zakres sieci infrastruktury podziemnej.

Perspektywy globalnego wpływu technologii bezwykopowych na rozwój gospodarczy (PDF)
Autor: prof. dr inż. Samuel T. Ariaratnam, kierownik Katedry Inżynierii Budowlanej, Uniwersytet Stanu Arizona, Tempe, USA; prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Technologii Bezwykopowych
[bez logowania]
Stan infrastruktury podziemnej miast na świecie budzi niepokój ze względu na jego gwałtowne pogarszanie się, co stwarza potencjalne zagrożenia. Dekapitalizacja sieci wodociągowej niesie ryzyko zanieczyszczenia wody pitnej, a uszkodzone sieci kanalizacyjne stanowią potencjalne zagrożenie dla środowiska. Niestety, na świecie występuje ogólny niedobór środków finansowych na odnowę i naprawę infrastruktury miejskiej. W rezultacie właściciele infrastruktury podziemnej, starając się zmniejszać wydatki, stoją przed trudnym zadaniem poszukiwania strategii i technologii, które mogą przynieść oszczędności.

Technologie bezwykopowe stosowane przez Metropolitan Water Reclamation District of Greater Chicago (PDF)
Autor: Joanna Jacobs PE, Metropolitan Water Reclamation District of Greater Chicago, Chicago, Illinois, USA
[bez logowania]
Oczyszczalnie ścieków zarządzane przez Metropolitan Water Reclamation District of Greater Chicago (dalej: District) obsługują obszar 2288 km2 powiatu Cook w stanie Illinois. Ścieki zbierane są przez 1422 km kolektorów. Kanalizacja należąca do District średnio transportuje w ciągu dnia 5701 mln l ścieków pochodzących od 168 lokalnych właścicieli infrastruktury kanalizacyjnej. Część systemu kanalizacyjnego należącego do District znajduje się na obszarze obsługiwanym przez kanalizację ogólnospławną, odprowadzającą ścieki bytowo-gospodarcze i opadowe. W tych rejonach, aby odciążyć kanalizację ogólnospławną i ochronić te tereny oraz rzeki i jezioro Michigan od zalewania ściekami, w 1972 r. District opracował Plan tuneli i zbiorników (TARP).

Wykonanie głębokich wykopów początkowych i docelowych dla potrzeb bezwykopowej budowy przewodów podziemnych (PDF)
Autor: dr inż. Agata Zwierzchowska, Katedra Sieci i Instalacji Sanitarnych, Politechnika Świętokrzyska
[bez logowania]
Bezwykopowa budowa przewodów podziemnych prowadzona jest coraz częściej na znacznych głębokościach, przekraczających kilkanaście metrów. W takich przypadkach tradycyjne głębienie wykopów początkowych i docelowych oraz ich obudowa grodzicami stalowymi lub kręgami żelbetowymi może stwarzać wiele problemów. Na świecie najgłębsze realizacje powadzone w bezwykopowej budowie przekraczają 100 m. Dla takich oraz mniejszych głębokości, rzędu 20, 30 m, opracowano specjalne technologie głębienia i obudowy wykopów początkowych i docelowych. W artykule omówiono dwie z nich: technologię VSM 8000 oraz technologię tarczy sferycznej.

XX Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN w Bydgoszczy (PDF)
Autor: Dorota Jakuta, dyrektor Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
[bez logowania]
22 maja 2012 r. rozpocznie się jubileuszowa, XX edycja Międzynarodowych Targów Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN 2012. Targi, zgodnie z tradycją, odbędą się w Bydgoszczy, a po raz czwarty na terenach malowniczo położonego Centrum  Wystawienniczo-Targowego w Myślęcinku.

Stacja C-11 Świętokrzyska II linii metra w Warszawie (PDF)
Autor: Magdalena Malcherczyk, HABA-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o.
[bez logowania]
We wrześniu 2011 r. firma HABA-Beton Johann Bartlechner Sp. z o.o. rozpoczęła dostawy rur PEHD w otulinie żelbetowej o przekroju jajowym na budowę fragmentu centralnego odcinka II linii metra w Warszawie od stacji Rondo ONZ do stacji Świętokrzyska, u zbiegu ulic Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej.

Modernizacja infrastruktury torowej Kazachstanu – wspólny projekt Tines SA i kazachskiej firmy Magnetik (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Wdrażanie nowoczesnych technologii w budownictwie komunikacyjnym Republiki Kazachstanu było tematem konferencji prasowej zorganizowanej przez Tines SA 1 lutego 2012 r. w warszawskim hotelu Marriott. O współpracy na tle planów modernizacji infrastruktury torowej Kazachstanu rozmawiali przedstawiciele producenta nawierzchni szynowej, Tines SA, z kazachskim partnerem biznesowym, koncernem Magnetik.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w Polsce (PDF)
Autor: Anna Biedrzycka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Dystans, jaki dzieli polskie koleje od kolei Europy Zachodniej, szacuje się na co najmniej 30 lat. Wykorzystanie nawet wszystkich środków przyznanych w ramach bieżącego budżetu unijnego (2007–2013) może zmniejszyć ten dystans zaledwie o 10 lat. Zamierzenia inwestycyjne są skromne: doprowadzić linie kolejowe leżące w korytarzach transportowych do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Są oczywiście wyjątki, jak chociażby 200 km/h na linii E65 na odcinku Warszawa – Gdynia, lecz w sytuacji, gdy w Europie czy w Chinach najszybciej rozwijają się koleje dużych prędkości (300–350 km/h), nie są to wielkie osiągnięcia, ale jedynie możliwe, biorąc pod uwagę przygotowanie projektów, zdolności projektowe i wykonawcze polskich firm oraz zasoby finansowe.

Informacja pasażerska na kolei funkcjonuje coraz lepiej (PDF)
Autor: Agnieszka Sobiera, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z  Andrzejem Mrówczyńskim, prezesem Kolejowych Zakładów Łączności Sp. z o.o.

Nowoczesność a tradycja pod polskimi torami (PDF)
Autor: Anna Siedlecka Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Rozmowa z mgr. inż. Robertem Strużyńskim z Hobas System Polska Sp. z o.o.

Rynek budownictwa kolejowego w Polsce warty ponad 3 mld zł (PDF)
Autor: Katarzyna Bednarz, analityk rynku budowlanego, PMR Publications
[bez logowania]
Polski sektor kolejowy z racji trwających dwie dekady zaniedbań inwestycyjnych charakteryzuje się fatalnym stanem torowisk. Dzięki hojnemu finansowaniu zapewnionemu przez Unię Europejską polskie koleje rozpoczęły żmudną drogę ku odbudowie, tworząc dla firm budowlanych kolejny perspektywiczny segment budownictwa inżynieryjnego.



Reklamy
Geobrugg Luxo Wodociągi Miasta Krakowa Eurovia PPI Chrobok Keller Palisander Noe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję