YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Archiwum numerów


Umowa na projekt i budowę A2 Gręzów – Siedlce Zachód
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 pomiędzy węzłami Gręzów (zlokalizowanym w gminie Grębków) i Siedlce Zachód (Swoboda) w gminie Siedlce. Wykonawcą tego odcinka A2 jest spółka POLAQUA. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 21-22.05.2020, Kraków 2020-05-21
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki Wydział Inżynierii Lądowej Instytut Mechaniki Budowli zapraszają do wzięcia udziału w V edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, która odbędzie się w dniach 21-22 maja 2020 r. w Krakowie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


2019 Rekordowo wysoki popyt na warszawskie biura i najwyższa podaż w regionach
Firma doradcza Walter Herz podsumowała 2019 rok na rynku nieruchomości biurowych. W raporcie możemy przeczytać, że Warszawa z zasobami 5,6 mln mkw. powierzchni pozostaje niedoścignionym liderem biurowym w Polsce. [...]


Budimex wybuduje Centrum Psychiatrii w Białymstoku
Spółka Budimex zbuduje nowoczesny oddział na terenie Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego i Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego im. L. Zamenhoffa w Białymstoku. Planowany termin zakończenia robót to maj 2022 r.[...]



NBI 2(35) marzec-kwiecień 2011

35




W numerze

Rozpoczęcie sezonu budowlanego nie było w tym roku udane. Opinię publiczną zelektryzowała informacja, podawana jako główny news we wszystkich najważniejszych mediach elektronicznych i prasowych, że oto na budowie trasy ekspresowej od al. Prymasa Tysiąclecia do węzła autostradowego w Konotopie jest wiele poważnych niedoróbek.


Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że w trakcie odbiorów wykryto zaniżone ilości asfaltu w warstwach bitumicznych oraz zaniżoną grubość nawierzchni. Wykonawca nie zgadza się ze wszystkimi zastrzeżeniami i podkreśla, że poszczególne etapy budowy były na bieżąco kontrolowane i wtedy nikt nie zarzucał, że warstwa asfaltu jest za cienka. W odpowiedzi GDDKiA wyjaśnia że, większość pomiarów sprawdzających wykonano w 2009 r., podczas gdy nowoczesnym sprzętem diagnostycznym dysponuje dopiero od 2010 r. Nie wyrokując o skali zawinienia wykonawcy inwestycji, trzeba zauważyć, że nie sprawdził się również nadzór inwestorski, a tu Generalna Dyrekcja musi uderzyć się we własne piersi. I chyba jest tego coraz bardziej świadoma, skoro na styczniowej konferencji Infrastruktura Polska 2011 generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad Lech Witecki nazwał funkcjonowanie nadzoru inwestorskiego piętą achillesową inwestycji drogowych. Relację z tej bardzo interesującej konferencji zamieszczamy w numerze – naprawdę warto zapoznać się ze szczegółami.

Centrum Nauki Kopernik

W bieżącym wydaniu „NBI” dokonujemy przeglądu różnego typu realizacji inżynierskich: kubaturowych, liniowych, mostowych, hydrotechnicznych. I tak, w obszarze budownictwa kubaturowego mieści się budowa warszawskiego Centrum Nauki Kopernik, swoistej wizytówki współczesnej, stawiającej na kulturę i edukację stolicy. Bardzo ważne zagadnienia podejmuje w swoim artykule na temat monitoringu i diagnozowania obiektów hydrotechnicznych dr hab. inż. Zbigniew Kledyński, prof. PW. Podkreśla on, że w Polsce nie ma spójnego systemu technicznej kontroli zapór, a jego elementy są rozproszone instytucjonalnie, dodatkowo także podzielone według kryteriów technicznych (klasy ważności budowli) i własnościowych. Ostatnia nowelizacja ustawy Prawo wodne (ustawa z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw) tworzy wprawdzie tzw. państwową służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących (podporządkowując ją Instytutowi Meteorologii i Gospodarki Wodnej), ale nie wiąże się to z jakimkolwiek aktem wykonawczym, w którym sprecyzowano by nie tylko uprawnienia owej służby, ale przede wszystkim merytoryczne wymagania wobec niej. Co więcej, z zapisów znowelizowanej ustawy wynika, że nie tyle stworzono rozwiązanie systemowe, ile powiększono zakres bezpośredniego oddziaływania IMGW, czyniąc zeń jednocześnie instytucję wykonującą kontrole i nadzorującą ich wykonywanie – wszystko ograniczając do budowli klas I i II. „Tymczasem od dawna wiadomo, że nadzorem należy objąć wszystkie obiekty, a przywołanemu – lub innemu – podmiotowi należy nadać wyłącznie uprawnienia monitorujące i kontrolne wobec tych uprawnionych z mocy prawa budowlanego inżynierów, którzy takie oceny bezpośrednio wykonują” – pisze profesor.

Tama w Niedzicy

Budownictwo mostowe „reprezentuje” w numerze opis kolejnego imponującego dzieła Chińczyków – mostu Szanghaj Chongming na rzece Jangcy, jednego z 10 największych pod względem długości głównego przęsła mostów podwieszonych na świecie. Nad pomostem wznoszą się dwa pojedyncze, betonowe pylony o całkowitej wysokości 210 m. Pod pomostem pylony mają kształt odwróconej litery V. Ich szeroko rozstawione nogi stoją na opływowych w kształcie fundamentach, podpartych wbitymi w dno rzeki 60 palami o długości 105 m i średnicy 2,5 m!

Most Szanghaj Chongming na rzece Jangcy

Na zakończenie chciałbym zarekomendować dwa wywiady: z prezesem Kopalni Soli Wieliczka” oraz prezesem „Wodociągów Kieleckich”. Firmy te działają w różnych branżach, ale łączy je to, że potrafią skutecznie aplikować o fundusze unijne, a ich działalność służy nie tylko im samym, ale całym społeczeństwom ich regionów.

Życzę dobrej lektury!

Mariusz Karpiński-Rzepa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
redaktor naczelny

 


Kopalnia pomysłów, rozmowa z dr. inż. Kajetanem d'Obyrnem, prezesem zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” SA (PDF)
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Dowodem na atrakcyjność Kopalni Soli w Wieliczce jest rosnąca z roku na rok liczba turystów – ponad milion rocznie, przeszło połowa z nich to turyści zagraniczni.

Infrastruktura Polska 2011 (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
26 stycznia 2011 r. w Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja Infrastruktura Polska 2011, zorganizowana przez Executive Club i Polski Związek Pracodawców Budownictwa. Patronat honorowy objęło Ministerstwo Infrastruktury, partnerem merytorycznym był Polski Kongres Drogowy.

Niebo Kopernika otworzy się w czerwcu (PDF)
Autor: Agnieszka Sobiera, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Działania popularnonaukowe – pikniki i festiwale nauki – dały początek idei budowy warszawskiego Centrum Nauki Kopernik. Po sześciu latach od powołania pierwszego zespołu pracującego nad koncepcją tej nowoczesnej placówki i po dwóch latach od rozpoczęcia budowy Centrum mogli zobaczyć pierwsi zwiedzający.

Most Szanghaj Chongming na rzece Jangcy (PDF)
Autor: Krzysztof Dąbrowiecki
[bez logowania]
Przedstawione propozycje były nowatorskie i zawierały wiele nowych, niesprawdzonych jeszcze w praktyce rozwiązań technicznych. Dotyczyły one głównie rekordowych rozpiętości przęseł, ich usztywnień i aerodynamicznych zachowań w istniejących na tym terenie złożonych warunkach geologicznometeorologicznych.

Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej (PDF)
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
[bez logowania]
Już od kilkunastu lat w Żmigrodzie, w okresie Świąt Bożego Narodzenia, organizowane są spotkania o tematyce drogowo- mostowej. Tradycyjnie dotyczą one najbardziej aktualnych zagadnień infrastruktury komunikacyjnej. Już teraz zapraszamy na kolejne świąteczne spotkanie specjalistów z zakresu dróg i mostów w Żmigrodzie, 7 grudnia 2011 r. (środa).

Lepsza woda w stołecznych kranach (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w m. st. Warszawie SA w 2010 r. sfinalizowało najważniejsze inwestycje wykonywane w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską projektu nr 2000/PL/16/P/PE/020 Zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków w Warszawie.

Tarcza TBM w drodze do „Czajki” (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W siedzibie fi rmy Herrenknecht AG w Schwanau w Niemczech zakończył się odbiór techniczny tarczy TBM, za pomocą której wykonany zostanie tunel pod dnem Wisły.

Budma 2011 - Zrównoważone budownictwo – energooszczędność, innowacyjność, bezpieczeństwo (PDF)
Autor: Krzysztof Sikora, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Budować chcemy dużo, budować chcemy dobrze. Ponad 84 tys. umów kredytowych podpisanych w ramach programu »Rodzina na swoim« to efekt wspierania przez rząd budownictwa mieszkaniowego. Miliardy złotych rokrocznie przeznaczamy na budowy dróg, rozwój linii kolejowych, modernizację lotnisk.

Profesjonalny operator na straży jakości wyjątkowej kieleckiej wody, rozmowa z Henrykiem Milcarzem, prezesem zarządu „Wodociągów Kieleckich” Sp. z o.o. (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W 2009 r. „Wodociągi Kieleckie” Sp. z o.o. świętowały 80-lecie istnienia. Przez wszystkie te lata, spółka ciągle się rozwijała, a dzisiaj można ją zaliczyć do krajowej czołówki w branży.

Modernizacja portu w Świnoujściu (PDF)
Autor: Bernarda Ambroża-Urbanek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Modernizacja infrastruktury portowej jest jednym z kluczowych celów wpisanych w Strategię Rozwoju Kraju 2007–2015. Priorytetem jest podniesienie atrakcyjności i funkcjonalności polskich portów morskich. Jednym z takich przedsięwzięć jest budowa terminalu LNG w Świnoujściu.

Pozioma i pionowa przesłona przeciwfiltracyjna w technologii Soilcrete® (PDF)
Autor: Michał Łoboda, Keller Polska Sp. z o.o.
[bez logowania]
Droga ekspresowa S8, wchodząca w skład zachodniej obwodnicy Warszawy, na odcinku od węzła Konotopa do węzła Prymasa Tysiąclecia ma długość ok. 10,4 km. Część tej trasy w dzielnicy Bemowo poprowadzono w otwartym tunelu poniżej zwierciadła wody gruntowej. W rejonie ul. Dywizjonu 303, na odcinku trasy o długości 905 m, prace geotechniczne wykonywała firma Keller Polska Sp. z o.o.

Konstrukcje chroniące przed spływami gruzowymi i spadającymi odłamkami skalnymi – testowanie, wymiarowanie, instalacja, użytkowanie (PDF)
Autor: mgr inż. Mirosław Mrozik, mgr inż. Piotr Baraniak, Geobrugg AG, Partner w Polsce
[bez logowania]
W artykule przedstawiono najciekawszą część oferty firmy Geobrugg AG, która od początku swojej działalności prowadzi intensywne badania i wdraża rozwiązania mające na celu ochronę ludzi i ich otoczenie przed zagrożeniami naturalnymi w postaci spadających odłamków skalnych, lawin gruzowych i śnieżnych oraz osuwisk. Początek prac nad tymi technologiami datuje się na 1951 r., kiedy została zainstalowana pierwsza bariera niedopuszczająca do powstawania lawin śnieżnych.

Obiekty inżynierskie w ciągu południowej obwodnicy Siewierza (PDF)
Autor: Dorota Marzyńska, GDDKiA Oddział w Katowicach, Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
18 listopada 2010 r. została dopuszczona do ruchu południowa obwodnica Siewierza. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla mieszkańców miasta, a także dla ruchu tranzytowego na drodze krajowej nr 1 (DK1) Częstochowa – Bielsko-Biała i nr 78 Gliwice – Tarnowskie Góry – Kielce. Dzięki nowej obwodnicy ciężki ruch tranzytowy został wyprowadzony z ciasnych ulic o małej drożności i ze ścisłego centrum miasta Siewierza.

Południowa obwodnica Siewierza w ciągu drogi krajowej nr 78 (PDF)
Autor: Dorota Proksa, Skanska SA
[bez logowania]
Powierzona Skanska SA inwestycja – budowa południowej obwodnicy Siewierza w ciągu drogi krajowej nr 78 – obejmowała wykonanie dwujezdniowej drogi krajowej DK78 o długości 5,7 km, ośmiu obiektów inżynieryjnych, a także budowę i przebudowę odcinków dróg wojewódzkich i lokalnych.

Miniraport techniczny z zastosowania geosyntetyków na budowie (PDF)
Autor: Adam Preisler, Przedsiębiorstwo Realizacyjne Inora Sp. z o.o.
[bez logowania]
W budowie wykorzystano konstrukcje z gruntów zbrojonych geosyntetykami do zbrojenia podstawy i korpusu nasypów dla zapewnienia stateczności konstrukcji oraz wykonano odwodnienie terenu w postaci drenu francuskiego włókninami Fibertex.

Przegląd rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych do budowy przewodów wodociągowych (PDF)
Autor: Krzysztof Sikora, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
W centrum konferencyjnym hotelu Wodnik w Słoku koło Bełchatowa odbyła się w dniach 18 i 19 stycznia 2011 r. pierwsza konferencja z cyklu WOD-KAN-TRENDY Przegląd rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych do budowy przewodów wodociągowych.

Monitoring i diagnostyka budowli hydrotechnicznych, cz. 1 (PDF)
Autor: dr hab. inż. Zbigniew Kledyński, prof. nadzw., Politechnika Warszawska, Zakład Budownictwa Wodnego i Hydrauliki
[bez logowania]
Monitorowanie i diagnozowanie dostarcza wiedzy na temat stanu technicznego obiektu hydrotechnicznego, tj. jego nośności i użytkowalności. Z tego powodu procesy te stanowią podstawę do formułowania stosownych ocen. Szczególnym rodzajem oceny – zwłaszcza w przypadku piętrzących budowli hydrotechnicznych – jest ocena bezpieczeństwa obiektu.

Rurowy zbiornik retencyjny ścieków deszczowych (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Józef Dziopak, mgr inż. Agnieszka Stec, dr inż. Daniel Słyś, Politechnika Rzeszowska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Katedra Infrastruktury i Ekorozwoju
[bez logowania]
Ilościowe regulowanie transportem ścieków, zwłaszcza deszczowych, jest procesem, który istotnie wpływa na efektywne wymiarowanie sieci kanalizacyjnych oraz obiektów i urządzeń zlokalizowanych na tych sieciach. Ponadto sterowanie natężeniami przepływu ścieków pozwala w sposób racjonalny wykorzystywać istniejącą przepustowość hydrauliczną kanałów je odprowadzających. Regulowanie natężenia przepływu ścieków deszczowych nabiera coraz większego znaczenia, gdyż wzrost udziału powierzchni szczelnych na terenach zurbanizowanych wpływa na zwiększenie ilości wód opadowych ujmowanych i odprowadzanych systemami kanalizacyjnymi.

Odwodnienie terenu w rejonie stadionu piłkarskiego PGE Arena (PDF)
Autor: Joanna Małachowska, główny specjalista w Zespole Projektu Odwodnienie terenu pod Stadion, Gdańskie Inwestycje Komunalne Sp. z o.o.
[bez logowania]
Nowy stadion piłkarski PGE Arena Gdańsk w Letnicy jest zlokalizowany na obszarze odwadnianym przez kanał „Warzywód III”. Istniejący system odwodnienia nie jest przystosowany do odbioru zwiększonej ilości wody opadowej, dlatego konieczna staje się jego rozbudowa. Odwodnienie stadionu będzie też służyć innym dzielnicom Gdańska, portowym terenom przemysłowym i nowo powstającym inwestycjom drogowym, takim jak np. fragment Trasy Słowackiego – Tunel pod Martwą Wisłą.

Przetargi w branży drogowo-mostowej 2010 – analiza 18 tys. wyników (PDF)
Autor: Sylwia Stępniewicz
[bez logowania]
Serwis inwestycyjno-przetargowy www.pressinfo.pl wraz z Grupą Marketingową TAI opracowały zestawienie wyników przetargów w branży drogowo-mostowej, opublikowanych w Polsce w 2010 r. Raport przedstawia analizę ponad 18 tys.

Najwyższy w Polsce pylon mostu przez Wyspę Rędzin we Wrocławiu (PDF)
Autor: Anna Siedlecka, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Mostostal Warszawa SA zakończył budowę najwyższego w Polsce pylonu mostu przez Wyspę Rędzin we Wrocławiu. Zgodnie z tradycją budowlaną, wykonanie całości konstrukcji pylonu uczczono zawieszeniem wiechy.

Szkolenie z zakresu technologii bezwykopowych (PDF)
Autor: Jan Marek, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
[bez logowania]
Tematem trzeciego szkolenia z zakresu technologii bezwykopowych były zalety, wady, ograniczenia i elementy ryzyka w bezwykopowych technologiach napraw, renowacji, rekonstrukcji oraz wymian przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych.

Działalność Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych w 2010 r. (PDF)
Autor: prof. dr hab. inż. Andrzej Kuliczkowski, prezes zarządu PFTT
[bez logowania]
W 2010 r. Polska Fundacja Technik Bezwykopowych (PFTT), zrzeszona w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Technik Bezwykopowych (ISTT), realizowała zadania wynikające z jej Statutu oraz wniosków zgłaszanych na posiedzeniach Rady Fundacji.

Kładka dla pieszych w ciągu alei Piłsudskiego w Rzeszowie (PDF)
Autor: Artur Wysocki, Promost Consulting
[bez logowania]
Forma okręgu nawiązuje do rozwiązania zbliżonego do kształtu placu miejskiego, a płaska i lekka konstrukcja stwarza wrażenie zawieszenia pierścienia w przestrzeni, bez nadmiernej ingerencji w panoramę miasta.

Linia metra nr 4 w São Paulo (PDF)
Autor: dr inż. Mirosław J. Nowakowski, Politechnika Gdańska, Katedra Transportu Szynowego
[bez logowania]
São Paulo o powierzchni niewiele większej od województwa opolskiego zamieszkuje 10-krotnie więcej ludności. Mamy więc tu do czynienia z ogromnym obszarem oraz populacją. Kolejny aspekt to rzeźba terenu – największe miasto Brazylii leży na wysokości 700–900 m n.p.m., a lokalne różnice wysokości są w wielu miejscach bardzo duże.


Reklamy
Keller Palisander Luxo Wodociągi Miasta Krakowa Noe PPI Chrobok Geobrugg Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję