REKLAMA
Hydrotechnika Wiadomości
2 Minuty czytania

Zakończono kolejne inwestycje w gdańskim porcie

Zakończyły się prace związane z modernizacją toru wodnego, rozbudową nabrzeży oraz poprawą warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w gdańskim porcie. Wartość projektu to ponad 595 mln zł.

 
Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura
Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura
Inwestycja była współfinansowana w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”).

– Port Gdańsk pełni i będzie pełnił wielce istotną rolę. To kluczowy port dla polskiej gospodarki, dla rozwoju naszego kraju. Inwestycje, które realizuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk są ogromne. To przedsięwzięcie, budowa 5 km nabrzeży, jest istotne w kontekście tego co się dzieje obecnie w naszej części Europy. Ale to nie jest ostatnie słowo, które chcemy powiedzieć tu, w Gdańsku. Przed nami nowy etap i nowe inwestycje –
powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Rozbudowa hydrotechnicznej infrastruktury portowej poprawiła dostępność do wewnętrznej części Portu Gdańsk dla większych statków, a także jakość ich obsługi. Dzięki inwestycji podniesione zostały parametry nawigacyjne toru wodnego, co znacznie zwiększyło bezpieczeństwo żeglugi. Rozbudowa nabrzeży przyczyniła się m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych.

Inwestycja objęła swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży o długości blisko 5 km: Wiślanego, Szczecińskiego, BON oraz ponad 7 kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa Nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwiła włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. To od lat nieużytkowane nabrzeże może teraz obsługiwać największe jednostki, które wpływają do Portu Wewnętrznego.

– Dotychczas Dworzec Drzewny było to nabrzeże skarpowe, którego od wielu lat nie eksploatowano, ze względu na zły stan techniczny. Dziś możemy obserwować jak pracują na nim największe dźwigi. To, co było najtrudniejsze w tym projekcie to to, że wszystkie budowy były prowadzone podczas operacji przeładunkowych. Zachowana była ciągłość procesów i nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju. Widzimy, jak przeładunki w Porcie Wewnętrznym idą w górę – obecnie o nawet 50 proc. –
powiedział prezes Portu Gdańsk Łukasz Greinke.

Dzięki pogłębieniu i regulacji toru wodnego zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wpływających do Portu Wewnętrznego. W kanale portowym mogą być już obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast w Kanale Kaszubskim – statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

Podczas prac specjalistyczne ekipy nurków wydobyły 60 obiektów niebezpiecznych z okresu II wojny światowej. Były to granaty moździerzowe, pociski artyleryjskie, taśmy z amunicją strzelecką. Wszystkie te znaleziska zostały zabezpieczone przez wojsko.

Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski sukcesywnie rośnie – w 2021 r. wyniósł 47 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA