YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wywiady


Oferty na projekt i budowę A2 Swory – Biała Podlaska 2021-01-20
19 stycznia 2021 r. GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę ok. 14 km odcinka autostrady A2 pomiędzy rejonem miejscowości Swory (km 610+722) a węzłem Biała Podlaska. W przetargu wpłynęło 8 ofert. [...]

Awaria w „Czajce”, czyli kto się boi plastiku




Konferencja Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2021 2021-04-21
Uwaga: zmiana terminu![...]


Kolej zmienia się dziś
Rozmowa z Arnoldem Bresch, członkiem zarządu, dyrektorem ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.[...]


Raport Przegląd wynagrodzeń Polska 2021
Branża IT, budownictwo i nieruchomości oraz e-commerce i digital marketing wbrew kryzysowi w górę. Za to w turystyce, gastronomii, hotelarstwie, retailu oraz produkcji seryjnej – zarobki lecą w dół. Sprawdzamy, jak pandemia zmieniła wynagrodzenia w poszczególnych sektorach rynku pracy. Oto dane z najnowszego raportu płacowego Devire.[...]


Raport z prac na Mierzei Wiślanej
- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.[...]



Zabezpieczamy rosnące potrzeby infrastrukturalne Rzeszowa

Rozmowa z Markiem Ustrobińskim, zastępcą prezydenta miasta Rzeszowa ds. inwestycji.
Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne



Marek Ustrobiński, zastępca prezydenta miasta Rzeszowa ds. inwestycji
Zacznijmy od inwestycji drogowych i przebudowy ronda Pobitno.

To w zasadzie niezbędna inwestycja dla ruchu samochodowego w Rzeszowie. Rondo Pobitno jest jednym z najbardziej zatłoczonych skrzyżowań w mieście. Codziennie przejeżdża nim nawet 40 tys. samochodów. Aby usprawnić ruch w tym rejonie, pod rondem powstaje dwupoziomowe skrzyżowanie, które umożliwi przejazd pomiędzy al. Armii Krajowej i al. Żołnierzy 1 Armii Wojska Polskiego, czyli na kierunku wschód – zachód. Droga będzie miała cztery pasy ruchu i powstanie w otwartym wykopie, ograniczonym ścianami oporowymi. Mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku uzyskamy ZRID i z budżetu planowanego na 2021 r. ogłosimy przetarg na budowę. Oczywiście, będziemy się także starali o dofinansowanie inwestycji. Zakładamy, że budowa potrwa ok. 1,5 roku i tunel będzie gotowy w połowie 2022 r. Tego byśmy sobie życzyli.

Kolejną inwestycją drogową jest tzw. Wisłokostrada?


Pod tą roboczą nazwą kryje się przedłużenie ul. Rejtana do ul. Ciepłowniczej, a później w lewo do ul. Gen. Maczka wraz z budową nowego mostu przez Wisłok. Koncepcję tego połączenia wykonano już siedem lat temu, teraz konsekwentnie przenosimy ją na papier w formie projektu budowlanego. Koncepcja przewiduje budowę dwujezdniowej czteropasmowej jedni, która będzie biegła m.in. po nowym wiadukcie, zbudowanym nad torami kolejowymi linii wschód – zachód E30. Część trasy zostanie poprowadzona po rozbudowanym moście Załęskim. Posiadamy już ZRID na to połączenie, czekamy obecnie na jego uprawomocnienie i będziemy chcieli jak najszybciej rozpocząć budowę. Staramy się o dofinansowanie także tego zadania, które szacujemy na ponad 100 mln zł. Z projektów drogowych mamy także gotową dokumentację techniczną Południowej Obwodnicy Rzeszowa. Ma to być dwujezdniowa czteropasmowa trasa z mostem, który wraz z estakadami dojazdowymi będzie mierzył ok. 1 km. Cała trasa, poprowadzona w kierunku wschód – zachód, będzie miała ok. 6,5 km długości. W listopadzie planujemy wystąpić o ZRID. Szukamy finansowania tej inwestycji, która jest szacowana na ok. 430– 440 mln zł, a ile to będzie ostatecznie, to pokaże przetarg. Pokładamy duże nadzieje w nowej perspektywie finansowej UE.

W październiku 2020 r. miasto otwarło oferty przetargowe na budowę Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (RCK). Proszę przybliżyć szczegóły tego przedsięwzięcia.


Ogłosiliśmy przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj. Budowa RCK budzi bardzo duże zainteresowanie firm. W trakcie prowadzonego postępowania przetargowego odpowiedzieliśmy na kilka tysięcy pytań. Mamy nadzieję w najbliższym czasie udzielić zamówienia, tak aby zakończyć budowę w 2022 r. To bardzo ważna dla Rzeszowa inwestycja. Można powiedzieć – przystanek multimodalny łączący różne rodzaje transportu publicznego w jednym miejscu przed dworcem PKP w Rzeszowie. Pozyskaliśmy na ten cel fundusze z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Zamówienie obejmuje dwa zadania. Pierwsze, czyli budowa parkingu podziemnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego, polega na zaprojektowaniu i wykonaniu przebudowy placu dworcowego przy ul. Grottgera oraz zaprojektowaniu i przebudowie układu komunikacyjnego ul. Grottgera na odcinku od skrzyżowania z ul. Asnyka do skrzyżowania z ul. Żeromskiego. W ramach przebudowy placu powstaną perony autobusowe wraz z ciągami komunikacji pieszej oraz jednopoziomowy parking podziemny. Wykonawca zrealizuje również infrastrukturę Systemu Informacji Pasażerskiej, która zostanie włączona do istniejącego systemu, oraz zaprojektuje i przebuduje pętlę autobusową. Powstaną trzy nowe wiaty przystankowe oraz miejsca postojowe dla autobusów w ciągu ul. Bardowskiego.

W ramach przebudowy ul. Grottgera do wykonania będzie rondo dwupasmowe na skrzyżowaniu ulic Grottgera i Asnyka oraz przebudowa jezdni ul. Grottgera na tym odcinku. Do zadań wykonawcy należeć będzie również zaprojektowanie i przebudowa ul. Bardowskiego oraz przebudowa wszystkich sieci podziemnych zlokalizowanych w granicach prowadzonych robót, co będzie wymagało zapewnienia nadzoru archeologicznego.

Drugie zadanie polega na przebudowie budynku dworca kolejowego Rzeszów Główny.

Prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc podpisał we wrześniu 2020 r. porozumienie z prezesem Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN) na budowę 850 mieszkań na wynajem. Na czym polega wyjątkowość tego projektu?


Dokument podpisano w obecności wicepremier i minister rozwoju Jadwigi Emilewicz. Inwestycja w Rzeszowie będzie realizowana przez powołaną na początku 2021 r. spółkę celową. Będzie to spółka miejska z udziałem KZN, który wniesie do spółki grunt, a także możliwość współfinansowania przez fundusz, którym będzie dysponował. Wysokość budżetu wynosi 1,5 mld zł. Spółka będzie mogła uzyskać dofinansowanie tej inwestycji do wysokości 35% jej wartości. Obecnie jesteśmy w końcowej fazie opracowywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Po stronie miasta będzie wykonanie infrastruktury, czyli mediów, dróg dojazdowych i chodników oraz przeprowadzenie przetargu na wyłonienie wykonawcy osiedla, a później administrowanie tymi zasobami. Mieszkania powstają z myślą o osobach, które nie mają własnego mieszkania, nie stać ich na nie i nie mają zdolności kredytowej, ale jednocześnie nie kwalifikują się do mieszkań komunalnych czy społecznych. Jak podkreśliła wicepremier, będzie to niezwykle innowacyjne i startupowe przedsięwzięcie. Mieszkania na os. Słoneczny Stok powinny powstać w ciągu najbliższych dwóch lat. KZN w planach ma podpisanie kilkudziesięciu podobnych umów z samorządami w całej Polsce, ale to w Rzeszowie zostanie zrealizowany pilotażowy projekt.

Oczkiem w głowie prezydenta Ferenca od lat jest monorail. Czy możliwość realizacji tego marzenia staje się bardziej realna?


Prowadzimy rozmowy z różnymi inwestorami. Podpisaliśmy list intencyjny z chińską firmą, która przestawiła propozycję projektuj, buduj i eksploatuj dla miasta Rzeszowa. W najbliższym czasie planujemy ogłoszenie wstępnego studium wykonalności dla przebiegu trasy monorail.

Niedawno miasto ukończyło budowę 27 km kanalizacji deszczowej na os. Budziwój, terenie niedawno przyłączonym do Rzeszowa. Ile kosztowała ta trwająca dwa lata inwestycja i co się na nią składało?


Prawie stumilionowa inwestycja polegała na budowie systemu pozwalającego na odprowadzenie i zagospodarowanie wód opadowo-roztopowych, spływających z terenów os. Budziwój w Rzeszowie, o łącznej powierzchni zlewni ok. 632 ha. Do końca roku zamierzamy jeszcze wprowadzić pilotażowy cyfrowy system zarządzania retencją. W ramach tego przedsięwzięcia wybudowaliśmy zbiorniki retencyjne, które będą zarządzane w inteligentny sposób – automatycznie i zdalnie. Będą służyły do pozyskiwania wody dla naszego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w celu np. zmywania ulic czy podlewania zieleni miejskiej.

Dodam, że miasto Rzeszów prowadzi teraz także inwestycje edukacyjne – budujemy dwie szkoły, dwa żłobki i dwa przedszkola, w tym jedno w systemie modułowym. Miasto się rozwija i przybywa mu nowych mieszkańców. Wkładamy dużo wysiłku, nie tylko finansowego, aby zabezpieczyć rosnące potrzeby na terenie Rzeszowa. Powstają u nas nie tylko samorządowe inwestycje. Prywatny inwestor buduje 160-metrowy wieżowiec, a w planach są kolejne, ciekawe architektonicznie obiekty.

Dziękuję za rozmowę.




Reklamy
Keller Geobrugg PPI Chrobok Noe Wodociągi Miasta Krakowa Luxo Palisander Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję