YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Przetarg na rozbudowę DK94 Modlnica – Giebułtów
Wczoraj krakowski Oddział GDDKiA ogłosił przetarg na zaprojektowanie i przebudowę odcinka drogi krajowej nr 94 Modlnica – Giebułtów. Droga będzie rozbudowana do parametrów drogi dwujezdniowej klasy GP. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 17-18.01.2019, Kraków 2019-01-17
W dniach 17-18 stycznia 2019 roku odbędzie się w Krakowie pod patronatem JM Rektora Politechniki Krakowskiej oraz Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej - V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”. Patronat Honorowy nad Konferencją sprawuje Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.[...]


Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996-2002.[...]


Raport „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”
Oddziaływanie ludzi na środowisko jest coraz większe. Liczba ludności przez ostatnie pół wieku wzrosła dwukrotnie: z 3,7 mld do 7,6 mld. Powoduje to, że zużycie surowców naturalnych wzrasta niewspółmiernie do możliwości regeneracyjnych Ziemi. Zwiększeniu ulega również ilość odpadów, które są nieprawidłowo zagospodarowane, co oznacza duże straty dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią na te wyzwania jest gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ). Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”, gospodarka odpadami i zarządzanie surowcami są w Polsce nieefektywne. [...]


Krakowskie inwestycje kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.[...]



XV Zlot Plejad

Wszyscy chcący wziąć udział w tegorocznym Zlocie Plejad z niecierpliwością czekali na 1 kwietnia, kiedy to zgodnie z tradycją, na stronie wydarzenia ogłaszane jest miejsce zlotu oraz pojawia się formularz rejestracyjny. Chętnych jest tak wielu, że wyścig – na początku z czasem – rozpoczyna się już w momencie zapisów. Tym razem kierowcy samochodów marki Subaru sprawdzali swoje umiejętności za kółkiem na terenie Górnego Śląska.
Autor: Marian Kownacki, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne



Zdjęcie: Jan ZychHistoria Zlotu Plejad sięga 2004 r. Od tamtej pory właściciele i fani marki Subaru spotykają się na imprezie, której główną atrakcją są zmagania kierowców, chociaż to nie wynik jest najważniejszy, ale raczej wspólna dobra zabawa. Tradycją stało się, że sam zlot rozpoczyna się zawsze w Boże Ciało. Tegoroczne spotkanie odbywało się więc od 31 maja do 2 czerwca 2018 r. w Zawierciu. Wzięło w nim udział niespełna 1000 osób w ponad 300 samochodach.

Dla każdego coś miłego


Uczestnicy mieli do wyboru cztery rodzaje tras. Dla osób ceniących sobie turystyczne aspekty Zlotu Plejad przygotowano trasę turystyczno-szosową, która wiodła głównie drogami asfaltowymi z myślą o zwiedzaniu regionu i byłą przepleciona  licznymi atrakcjami przygotowanymi przez organizatora. Niemniej także i tutaj nie zabrakło pierwiastka rywalizacji i trzeba się było spodziewać prób sprawnościowych wykonywanych samochodem.

Kolejna trasa, w której główny nacisk kładziony jest na aspekty turystyczne, to trasa turystyczno-terenowa, poprowadzona jednak w dużej mierze drogami nieutwardzonymi i dodatkowo urozmaicona kilkoma próbami offroadowymi. Tym, co offroadowcy lubią najbardziej, jest pokonywanie grząskich dróg, stromych podjazdów czy rwących rzek. Takie atrakcje zapewnia trasa terenowa.

Dla tych, którzy chcą poczuć emocje najbliższe tym z prawdziwych odcinków rajdowych, przewidziano trasę szosową. Tym razem po 100 załóg wystartowało na trasach terenowej i turystyczno-terenowej. Pozostałe to ekipy pokonujące trasy turystyczno-szosową i szosową.

Śląsk na nowo odkryty


Ci, którzy dawno nie byli na Śląsku, albo którym ten region kraju kojarzył się z kopalniami, brudem i przemysłem ciężkim, mogli na własne oczy zobaczyć jego nowe oblicze. Obecnie to, co szpeciło, stało się atutem – odnowione obiekty industrialne są atrakcjami turystycznymi. Dojazd do nich zapewnia sieć drogowa, o czym mogli się przekonać tegoroczni zlotowicze na własnych kołach.

Jedną z atrakcji była wizyta na zamku w Będzinie, który położony niedaleko bazy zlotu, góruje nad okolicą. W odrestaurowanym budynku mieszkalnym i baszcie kwadratowej mieści się muzeum, a w nim stała ekspozycja broni i uzbrojenia, głównie europejskiego, używanego od X po XX w. Duże wrażenie na uczestnikach zrobił także zamek w Siewierzu, który książęta bytomscy zbudowali na początku XIV w. na sztucznej wyspie w zakolu rzeki, wśród bagien i mokradeł.

Na szlaku pałaców znalazła się także obecna siedziba Centrum Kultury Śląskiej, budowla początkowo mająca służyć rodowi Henckel von Donnersmarck jako letnia rezydencja. Pałac dzięki prowadzonej w nim działalności stanowi miejsce, gdzie tradycja kulturalna i intelektualna Śląska łączy się z nowoczesnym spojrzeniem na sztukę i rolę kultury. Architektoniczną perełką, jaką mieli okazję zobaczyć uczestnicy zlotu, był także malowniczy zespół pałacowo-parkowy z końca XIX w w Pławniowicach.

Kolejnymi punktami na trasie były Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach oraz Muzeum Odlewnictwa w Gliwicach, jednak największe wrażenie zrobił jeden z najcenniejszych zabytków tego miasta – 111-metrowa wieża nadawcza, uważana za najwyższą na świecie konstrukcję drewnianą. Do jej budowy użyto drewna modrzewiowego, a gwoździe zastąpiono mosiężnymi śrubami w liczbie ponad 16 tys.

Załogi odwiedziły również niedawno wyremontowany Stadion Śląski w Chorzowie, obiekt spełniający najwyższe wymogi stawiane stadionom według klasyfikacji UEFA. Tutaj rozegrano zawody lekkoatletyczne Subaru. Skoki i biegi stanowiły kolejny element rywalizacji.

Będąc na Śląsku, warto poznać specyfikę tego regionu, podążając Szlakiem Zabytków Techniki. Jednym z jego punktów jest położone w Katowicach os. Nikiszowiec. Czerwone familoki Nikiszowca, które wielokrotnie grały w filmach, dla wielu osób stanowią kwintesencję śląskości. Nic dziwnego, że wywarły także ogromne wrażenie na uczestnikach zlotu.

Na mapie XV Zlotu znalazły się też Tychy, a w nich tor Fiata, na którym przeprowadzono próby sprawnościowe. W Browarze Obywatelskim, gdzie oprócz piwa produkuje się także znaczną dawkę kultury, członkowie załóg mieli okazję skosztować prawdziwie śląskiego obiadu, na który składają się kluski śląskie obficie polane zołzą (sosem), rolady wołowe oraz modro (czerwona) kapusta.

Jednym z punktów programu był Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie, a dalej na północ – Zabrze i zabytkowa kopalnia Guido, gdzie na poziomach 170 i 320 m czekały na zlotowiczów liczne atrakcje, których nie sposób zobaczyć nigdzie indziej.

Plejadowa atmosfera


Moc adrenaliny i dobrej zabawy, wyrażanych zawsze przez postawę fair play, to znaki szczególne każdego Zlotu Plejad. Nie inaczej było tym razem. Samochody Subaru wśród swoich fanów cieszą się uwielbieniem graniczącym niemal z kultem. Okazuje się, że nawet modele wydawałoby się rodzinne, wtedy kiedy trzeba, zmieniają się w terenowe bestie.

Z ogromnym podziwem wszystkich uczestników spotkała się dopracowana w najmniejszym szczególe organizacja tego ogromnego przedsięwzięcia, jakim są Zloty Plejad. Wśród samochodów biorących udział w wydarzeniu można było podziwiać całą plejadę modeli Subaru – od najnowszych Forestera, Levorga czy XV po nieco starsze Legacy lub Imprezy. Za kierownicą można było zobaczyć naszych skoczków narciarskich, m.in. Piotra Żyłę i Macieja Kota, który nota bene wygrał rywalizację na trasie szosowej w kategorii samochodów wolnossących. Wśród gości znaleźli się także legendarni piloci rajdowi Maciej Wisławski i Jarosław Baran.

Zdjęcie: Jan Zych





Reklamy
PAM Aarsleff Budimex Amago Sitech Keller Soletanche MPWiK Kraków
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję