Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Dwujezdniowa droga S7 Napierki – Płońsk
17 sierpnia GDDKiA udostępniła do ruchu ostatnie 9 km drugiej jezdni drogi S7 Pieńki – Płońsk, od węzła Dłużniewo do Płońska. Od teraz kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do Płońska. [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


Szansa na nową wizytówkę miasta – Krakowska Kamienica pod Wawelem
Rewitalizacja, przebudowa i rozbudowa zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie Zamku Wawelskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie, które jednocześnie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum dawnej stolicy Polski.[...]



XI Konferencja Infrastruktura Polska i Budownictwo

3 marca 2020 r. w hotelu The Westin Warsaw odbyła się XI edycja konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo, zorganizowana przez Executive Club. Zaproszeni eksperci przybliżyli aktualne zagadnienia podczas całodniowej serii debat, podzielonych na trzy tematyczne panele dyskusyjne oraz dwa wystąpienia. Zwieńczeniem wydarzenia była wieczorna gala rozdania Diamentów Infrastruktury i Budownictwa dla najbardziej wyróżniających się podmiotów w branżach. Konferencja odbyła się pod patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury.
Autor: Executive Club



   
Wydarzenie zainaugurowało wystąpienie gościa specjalnego, dr. Libora Lochmana, dyrektora zarządzającego Wspólnotą Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER). W swoim wystąpieniu przybliżył on pojęcie zielonej mobilności. Jest ono fundamentem tzw. Green Deal, czyli Europejskiego Zielonego Ładu, który jest zbiorem inicjatyw politycznych zaproponowanych przez Komisję Europejską, a ich nadrzędnym celem jest uczynienie Europy neutralną dla klimatu do 2050 r. Kolej jako najbardziej zielony transport ma odgrywać w nim główną rolę. Jest to ogromne wyzwanie, gdyż obecnie transport drogowy stanowi 75% całego transportu, a emisja szkodliwych substancji ciągle rośnie. Intencją Komisji Europejskiej jest przeniesienie znacznej części transportu drogowego na kolej. Pierwszymi działaniami podjętymi w tym kierunku jest zwiększanie gęstości i pojemności sieci kolejowych, modernizacja taborów oraz integracja systemów sterowania składami.

Partnerstwo publiczno-prywatne


Pierwszym poruszonym tematem podczas dyskusji panelowej było partnerstwo publiczno-prywatne. Według ekspertów, w tej formule wciąż brakuje dużych realizacji. Samorządy terytorialne wykonują tylko niewielkie projekty z obawy przed dużymi kosztami i ryzykiem. Brakuje natomiast przykładów z góry, czyli dużych realizacji we współpracy firm z głównymi instytucjami, szczególnie że PPP zyskało solidną obudowę prawną w 2018 r. Nowelizacja ta odbierana jest przez branżę bardzo pozytywnie, ale wciąż dużym problemem są częste zmiany prawa. Fluktuacja na rynku to kolejne wyzwanie, które uniemożliwia realne planowanie inwestycji w długim okresie. W odpowiedzi na te wyzwania wszyscy paneliści jednogłośnie apelowali, aby partnerstwo prowadziło do realizowania wspólnych celów, a wszyscy partnerzy widzieli w nim swoją korzyść, a nie grę o łącznej sumie zero. Na koniec każdy z prelegentów w kilku zdaniach przedstawił swoje marzenia dotyczące przyszłości branży. Najczęściej padającymi słowami były: partnerstwo, efektywność, stabilność i zasada win-win.

Dynamika rozwoju transportu kolejowego


Po krótkiej przerwie rozpoczął się drugi panel. Dyskusję zaczęto od tematu Green Deal. Jest to czynnik mający obecnie największy wpływ na branżę. Ma to związek z faktem, że kolej stała się obiektem ogromnej transformacji, ponieważ jest najbardziej ekologicznym oraz najbezpieczniejszym środkiem transportu. Przechodzenie na energię odnawialną, elektryfikacja sieci, wymiana taboru i ujednolicenie systemów sterowania składami to tylko niektóre elementy Europejskiego Zielonego Ładu. Zmiany te dotyczą także Polski. Według panelistów, jeszcze nigdy w historii nie inwestowano w kolej tak dużych funduszy, więc jest to ogromna szansa, którą należy wykorzystać. Rośnie też liczba pasażerów. W 2019 r. kolej w Polsce przewiozła 335 mln osób wobec 310 mln rok wcześniej. Na kolej docierają również coraz nowocześniejsze systemy sterowania, które umożliwią osiąganie dużych prędkości na całych trasach. Obecnie Pendolino jedynie na Centralnej Magistrali Kolejowej osiąga ponad 200 km/h. Do 2050 r. duże prędkości mają obowiązywać na 8 tys. km sieci kolejowej. Poza infrastrukturą liniową należy również pamiętać o infrastrukturze punktowej, czyli dworcach, oraz o taborze, którego średni wiek w Polsce wynosi 32 lata. Istotnym elementem rozwoju infrastruktury kolejowej oraz metra w Warszawie są stabilne środki finansowania, pochodzące m.in. z funduszy Unii Europejskiej. Podsumowując, aby wszystkie te pozytywne zmiany zostały skutecznie zaimplementowane i aby móc powiedzieć, że w Polsce mamy nowoczesną i zintegrowaną kolej, należy zainwestować jeszcze ponad 30 mld zł.

Po przerwie przyszedł czas na drugie wystąpienie tego dnia – Symulacje dynamiczne w infrastrukturze: kolejnictwo, drogownictwo, lotniska, którego autorem był Filip Polit, menedżer sprzedaży krajowej z FlexSim InterMarium Sp. z o.o. Podczas wystąpienia przedstawiona została technologia, która umożliwia optymalizację planowanych inwestycji, na przykładzie krakowskiego lotniska Balice. Zaprezentowana symulacja, będąca wirtualnym odzwierciedleniem rzeczywistego systemu, pozwoliła szczegółowo przeanalizować i sprawdzić proponowane usprawnienia. Dzięki symulacji można łatwo określić, który system będzie optymalny i przyczyni się do wzrostu efektywności, ograniczenia strat, zwiększenia przychodów czy też redukcji kosztów.

Nowa era budownictwa


Trzeci i ostatni panel dyskusyjny dotyczył nowych technologii w budownictwie. Istotnym tematem omawianym przez ekspertów był zrównoważony rozwój przedsiębiorstw z branży oraz ich energooszczędność i redukcja negatywnego oddziaływania na środowisko. Pionierem w tego typu działaniach jest branża cementowa w Polsce. Uchodzi ona za bardzo nowoczesną i efektywną energetycznie, ale przede wszystkim realizuje ideę gospodarki o obiegu zamkniętym, gdyż zagospodarowuje aż 50% odpadów komunalnych. Zdaniem panelistów, aby skutecznie redukować negatywny wpływ branży na środowisko należy zastosować podczas inwestycji trzy elementy: planowanie, digitalizację i automatyzację. Ograniczą one emisję szkodliwych substancji, a nowoczesne rozwiązania, takie jak BIM, umożliwią ciągły dostęp do szczegółowych informacji o projekcie. Zarówno w sferze przemysłowej, jak i budowlanej w tej chwili decyduje już czynnik niematerialny, którym jest wzrost świadomości. Napawa to optymizmem, ponieważ przedsiębiorstwa rezygnują z krótkoterminowych dużych zysków na rzecz długofalowej, odpowiedzialnej strategii.

Diamenty Infrastruktury i Budownictwa


Po panelach dyskusyjnych i wystąpieniach obfitujących w interesujące wymiany zdań i ogromną ilość merytorycznej wiedzy przyszedł czas na główny punkt dnia. Była nim wieczorna gala rozdania Diamentów Infrastruktury i Budownictwa, czyli statuetek, których celem jest nagrodzenie przedsiębiorstw i osób, które swoimi działaniami i osiągnięciami wyróżniają się na tle branży. W tym roku wręczono aż 20 statuetek w dziewięciu kategoriach:
- Realizacja Roku – Budownictwo Kubaturowe: Erbud SA za budowę Galerii Młociny oraz NDI SA za budowę Rotundy w Warszawie; w tej kategorii kapituła konkursowa nagrodziła również inwestora Rotundy – PKO Bank Polski SA;
- Realizacja Roku – Infrastruktura Drogowa: PORR SA za budowę obiektu nr 21 w ciągu drogi ekspresowej S7, najwyższego wiaduktu na zakopiance;
- Realizacja Roku – Infrastruktura Kolejowa: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. za modernizację trasy Sadowne – Czyżew, części trasy Rail Baltica; wyróżnienie: konsorcjum MERX Sp. j. i T4B Sp. z o.o. za modernizację dworca kolejowego w Czeremsze;
- Spółka Budowlana Roku: Budimex SA; wyróżnienie: Kajima Poland Sp. z o.o.;
- Lider Technologii: HB Reavis Poland Sp. z o.o.; wyróżnienie: Ghelamco Poland Sp. z o.o.;
- Lider Bezpieczeństwa: Layher Sp. z o.o.;
- Lider Zrównoważonego Rozwoju: Górażdże Cement SA;
- Doradca Roku: KKLW Kurzyński Łyszyk Wierzbicki; wyróżnienie: WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr;
- Podmiot Finansujący Roku: Bank Gospodarstwa Krajowego;
- Lider Ekspansji Zagranicznej: Unibep SA; wyróżnienie: Polimex-Mostostal SA;
- Osobowość Branży: Leszek Marek Gołąbiecki, prezes zarządu Unibep SA, oraz Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Partnerami konferencji byli: Bank Gospodarstwa Krajowego, Egis Projects Polska, Energo-Inwest-Broker, Grupa Erbud, Eurovia Polska, EY, FlexSim Intermarium, Górażdże Cement, Kajima Poland, Lafrentz Polska, Metro Warszawskie, Metroplan Polska, PKP Intercity, Siemens Mobility, Unibep, Kancelaria WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.

Zdjęcie: Executive Club





Reklamy
GEO-Instruments Porr Geobrugg Soletanche Keller Wodociągi Miasta Krakowa SG Pam
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję