YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


PUT Intercor wybuduje A2 Kałuszyn – Groszki
20 stycznia 2020 r. oferta Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę autostrady A2 Kałuszyn – Groszki. [...]

III Warsztaty Geologii Inżynierskiej




Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA 2020 2020-02-04
Międzynarodowe Targi Poznańskie serdecznie zapraszają do wzięcia udziału w Międzynarodowych Targach Budownictwa i Architektury BUDM 2020, które odbędą się w dniach 4-7 lutego 2020 r. w Poznaniu.[...]


Profesora Jana Biliszczuka poznałem…
[...]


Fundamenty na palach
Posadowienie na palach to jeden z najstarszych sposobów budowania fundamentów. Technologia palowania wciąż ewoluuje. Jest coraz bardziej przyjazna dla środowiska i człowieka, coraz szybsza, wykorzystuje nowoczesne usprzętowienie, posiłkuje się komputerowym sterowaniem i kontrolą jakości wykonywanych pali. Dzięki bogatej ofercie dostępnych na rynku technologii wybór odpowiedniej umożliwia uwzględnienie zarówno wymagań technicznych, uwarunkowań realizacyjnych oraz środowiskowych, jak i efektywności ekonomicznej.[...]


Rusza budowa biurowca K2 w Gdyni
Vastint Poland podpisał kontrakt z firmą CFE Polska na generalne wykonawstwo. Dotyczy on realizacji biurowca o powierzchni najmu 11 400 m2 przy ulicy Kieleckiej 2 w Gdyni. Zasadnicze prace budowlane rozpoczną się na początku tego roku, natomiast planowane zakończenie inwestycji przewidziane jest w połowie 2022 r.[...]



Wyniki ekspertyzy A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie

Zakończyła się aktywność chemiczna materiałów wykorzystanych do wykonania podbudowy autostrady A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie, która przyczyniła się do powstania nierówności nawierzchni trasy.



Autostrad A1, fot. GDDKiA O/KatowicePrzyczyną odkształceń była reakcja chemiczna użytych materiałów, które spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, a po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły przejawiać cechy wysadzinowe.

Budowa tego odcinka autostrady A1 rozpoczęła się w 2009 roku, a kierowcy z nowej trasy skorzystali w czerwcu 2012 roku. Jeszcze w okresie gwarancyjnym na nawierzchni drogi pojawiły się nierówności, które na bieżąco zgłaszaliśmy do usunięcia wykonawcy. Pomimo podjętych działań powstawały kolejne nierówności. Zleciliśmy przeprowadzenie ekspertyzy w zakresie materiałów zastosowanych do podbudowy. Mając jej wyniki możemy przystąpić do dalszych działań.

 
Diagnoza i działanie

Zastosowane w konstrukcji autostrady materiały spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, na podstawie których budowano autostradę. Fakt ten potwierdzają dokumenty przedstawione przez wykonawcę. Po oddaniu do użytkowania tego odcinka, materiał zastosowany w podbudowie autostrady zaczął przejawiać cechy wysadzinowe, co jest przyczyną obecnego stanu nawierzchni jezdni. Żużle zastosowane w podbudowie w kontakcie z wilgocią zaczęły pęcznieć. Aktywność chemiczna dobiegła końca i nie obserwujemy już nowych nierówności na autostradzie. To umożliwia nam planowanie prac remontowych, które zapewnią długotrwały efekt.

Czy można było tego uniknąć?


Na etapie projektowania i budowy drogi nie można było przewidzieć wysadzinowego charakteru jednego z materiałów wbudowanych w podbudowę autostrady. Zastosowane materiały do budowy drogi, a także technologia wykonania robót, były zgodne z dokumentacja projektową.

Skutki deformacji dla kierowców


Poruszając się po nierównej nawierzchni autostrady należy liczyć się z obniżonym komfortem podróży. Dlatego należy zachować szczególną koncentrację oraz bezwzględnie dostosować prędkość do obowiązującego na autostradzie oznakowania.

Ten odcinek A1 przebiega przez teren Górnego Śląska, którego budowa geologiczna, cechująca się złożoną tektoniką oraz eksploatacją górniczą, dodatkowo przekłada się na stan dróg. Powierzchnia terenu nieustannie jest narażona na powstawanie nierówności i jest to charakterystyczne dla tego regionu, w odróżnieniu od pozostałej części kraju, gdzie tego typu zjawiska nie występują.

Długość odcinka: 16,07 km
27 września 2005 r. – decyzja lokalizacyjna.
12 lutego 2008 r. – decyzja środowiskowa dla odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie.
2 lutego 2009 r. – decyzja środowiskowa dla węzła Pyrzowice.
12 czerwca 2009 r. – pozwolenie na budowę dla odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie.
5 sierpnia 2009 r. – pozwolenie na budowę dla węzła Pyrzowice.
27 lipca 2009 r. – podpisanie umowy:
- Projektant: COMPLEX PROJEKT/TRANSPROJEKT KRAKÓW,
- Wykonawca: konsorcjum firm Budimex (lider) i Mostostal Warszawa (partner),
- Nadzór inwestorski: ARCADIS/MottMcDonald.
7 sierpnia 2009 r. – przekazanie placu budowy.
20 sierpnia 2009 r. – rozpoczęcie robót.
1 czerwca 2012 r. – oddanie do ruchu.

Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Katowice





Reklamy
PAM Aarsleff Geobrugg Keller Uponor DCS Soletanche MPWiK Kraków
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję