Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


Oferty na opracowanie dokumentacji nowej drogi krajowej na Pomorzu
Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]

125 lat Grupy Brugg




XXX Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane – ICSF 2022 2022-05-23
[...]


Ekoprzemiana w budownictwie
Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


Ryzyko w budownictwie tunelowym, cz. 2
W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


STRABAG zmodernizował stopień wodny Przegalina
Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]



Wydano ZRID dla drogi ekspresowej S61 Podborze – Śniadowo

Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka drogi ekspresowej S61 Podborze – Śniadowo.



  Zdjęcie: GDDKiA O/Białystok, www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/
To ostatni fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, który tej decyzji nie miał. W najbliższych dniach nastąpi przekazanie placu budowy wykonawcy. Droga ma być oddana do ruchu pod koniec 2023 roku.

Kluczowe skrzyżowanie


Odcinek  S61  Podborze – Śniadowo  realizowany będzie na terenie województwa mazowieckiego.  Zadanie  obejmuje budowę 19,46 km drogi ekspresowej S61 i przebudowę 3 km drogi ekspresowej S8 w rejonie Ostrowi Mazowieckiej. To właśnie tam powstanie strategiczny, nowy  węzeł Podborze łączący dwie drogi ekspresowe  -  S8 i S61. Z drugiej strony odcinek połączy się z użytkowanym  od połowy lipca bieżącego roku  fragmentem Via Baltica Śniadowo – Łomża Południe.

Długa historia budowy


Odcinek Podborze – Śniadowo to jeden z  trzech  odcinków S61  (kolejne  to  tzw. duża  obwodnica  Łomży oraz Budzisko – Suwałki), gdzie zaistniała konieczność wyłonienia nowych wykonawców,  a terminy uległy przesunięciu.

Pierwsza umowa z poprzednim wykonawcą (Rubau) odcinka Podborze – Śniadowo została rozwiązana w maju  2019  roku.  Firma nie uzyskała decyzji ZRID w przewidzianym kontraktowo terminie, więc  GDDKiA odstąpiła od umowy. Po przeprowadzeniu nowego przetargu, 21 listopada 2019 roku wyłoniono nowego wykonawcę (Polaqua). Umowa  w systemie „Projektuj i buduj” została podpisana 8 stycznia 2020 roku, a wartość tego kontraktu to 749,96 mln zł.

ZRID z przeszkodami


Nowy wykonawca  przygotował dokumentację do wniosku o decyzję ZRID  i złożył  wniosek  15 września  2020 roku, na dwa miesiące przed umownym terminem.  Niestety, najpierw ze  względu na  pandemię,  a  potem wątpliwości co  do długości ekranów akustycznych, wydanie decyzji przeciągnęło się do grudnia bieżącego roku.

Terminy gonią


Teraz, mając decyzję ZRID, w najbliższych dniach przekażemy wykonawcy plac budowy. Ta rozpocznie się od niezbędnych wycinek drzew oraz koniecznych rozbiórek zabudowań kolidujących z powstającą drogą.  Kiedy tylko pogoda  pozwoli,  ruszą  też pierwsze roboty ziemne.  Zgodnie z harmonogramem  za dwa lata droga ma być oddana do ruchu.

Dwie jezdnie, dwa węzły i nawierzchnia asfaltowa


Budowany fragment będzie miał  nawierzchnię asfaltową i będzie przystosowany do najcięższego ruchu (kategoria KR7, nacisk na oś 11,5  t). Zgodnie z zapisami kontraktowymi  to  wykonawca mógł wybrać  rodzaj nawierzchni dla przyszłego odcinka S61.  W ramach umowy powstaną  dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu każda, do tego pas awaryjny i 5-metrowy pas rozdziału.

Oprócz wspomnianego węzła Podborze, powstanie jeszcze węzeł Komorowo na skrzyżowaniu z  drogą  wojewódzką  nr 677 (Ostrów Mazowiecka – Łomża).  Przewidziano również  dwa Miejsca Obsługi Podróżnych  (MOP) – Sulęcin Wschód i Zachód.

Na całym odcinku wybudowanych zostanie 26 obiektów inżynierskich,  w tym  przejścia  dla zwierząt. Część z nich będzie zintegrowana z mostami i wiaduktami.

Źródło: tekst GDDKiA O/Białystok, www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/




Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa SG Pam Geobrugg Porr GEO-Instruments Soletanche Keller
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję