YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Umowa na Koncepcję Programową dla S19 Dukla – Barwinek
Wczoraj podpisano umowę na wykonanie Koncepcji Programowej (KP) z pełnym rozpoznaniem geologicznym dla odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Dukla do Barwinka (granica państwa). [...]

JUMARPOL – laureat nagrody Eureka 2017




XXIV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA-POLSKA, 08-10.05.2018, Kielce 2018-05-08
Już od 8 do 10 maja 2018 r. w Targach Kielce odbędzie się kolejna edycja XXIII Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada- Polska. Zeszłoroczna edycja imprezy zgromadziła 418 firm z 20 krajów całego świata. Zajęła ponad 30 metrów a odwiedziło ją przeszło 14 000 zwiedzających.[...]


Proponujemy rozwiązania wspierające małych i średnich przedsiębiorców budowlanych
Rozmowa z Barbarą Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.[...]


Przegląd i zastosowanie pali i mikropali
O znaczeniu fundamentów palowych najlepiej świadczy rozwój technologii i maszyn związanych z tą dziedziną budownictwa. Dzięki możliwościom, jakie daje palowanie, pojawiają się nowe rozwiązania konstrukcyjne budowli, które są projektowane i realizowane z zastosowaniem tych technologii. Sposobów wykorzystania pali jest wiele, a wybór konkretnego rozwiązania jest uzależniony m.in. od czynników technicznych, ekonomicznych i środowiskowych.[...]


PORR zbuduje tunel kolejowy w Porcie Lotniczym Monachium
Firma Flughafen München GmbH (Port Lotniczy Monachium) wybrała PORR na wykonawcę rozbudowy istniejącego tunelu kolejowego o ok. 1,8 km w kierunku wschodnim. Wartość kontraktu wynosi ok. 110 mln €.[...]



Wspomnienie o zamiłowanym w mostach Profesorze Marku Łagodzie (1948–2018)

14 stycznia 2018 r. zmarł śp. prof. dr hab. inż. Marek Łagoda, który całe swoje życie zawodowe poświęcił mostownictwu. Na cmentarzu Bródnowskim w Warszawie 24 stycznia żegnała Go rodzina oraz liczne grono kolegów i przyjaciół.
Autor: Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski



Śp. prof. dr hab. inż. Marek ŁagodaMarek Łagoda rozpoczął karierę naukową na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, gdzie w 1973 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera o specjalności budownictwo mostowe. Tytuł doktora nauk technicznych otrzymał w 1982 r. na Politechnice Wrocławskiej. Następnie zajął się naukowo i zawodowo tematyką związaną ze wzmacnianiem konstrukcji mostowych. W 2006 r. przedstawił pracę habilitacyjną Wzmacnianie mostów przez doklejanie elementów na Politechnice Krakowskiej.

Od 1974 r. był związany z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie, gdzie pełnił obowiązki kierownika Pracowni Konstrukcji Mostowych w Zakładzie Mostów.

W 2006 r. objął stanowisko kierownika Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej.

Należy dodać, że był czynnym członkiem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej od początku jego powstania. Działając w Związku, wspierał młode pokolenie mostowców, dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem. Za swoje zasługi, m.in. na polu wdrażania nowych technologii oraz rozwiązań projektowych, został w późniejszym czasie uhonorowany medalem Związku Mostowców RP.

Moje pierwsze spotkanie z Markiem miało miejsce 40 lat temu na Politechnice Wrocławskiej, w trakcie konferencji Bezpieczeństwo budowli mostowych, która była wtedy cyklicznie organizowana na mojej macierzystej uczelni. Marek był jej stałym uczestnikiem.

Kilka lat później – kończyłem wówczas budowę estakady w Kłodzku – to właśnie On namówił mnie do pracy w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów, z którym całe życie był związany.

Wspólnie z prof. Mieczysławem Rybakiem był wówczas jednym z pomysłodawców budowy Ośrodka do Badań Mostów na kolejowym Torze Doświadczalnym w Żmigrodzie, który zaczęliśmy razem budować. Ośrodek ten został ukończony i wraz z Torem Doświadczalnym funkcjonuje, przynosząc efekty badawczo-techniczne na skalę nie tylko krajową, ale i światową.

W drugiej połowie lat 80. XX w. był też inicjatorem i pierwszym koordynatorem, funkcjonującego w drogownictwie do dzisiaj, Systemu Gospodarki Mostowej jako narzędzia do zarządzania obiektami inżynieryjnymi tak pod względem ich ewidencji, systemu przeglądów, jak i utrzymania. Pod koniec lat 80. przekazał mi pałeczkę koordynatora, bo stwierdził, że chce realizować kolejne interesujące go zadania i nowatorskie pomysły. Tak więc te dwie idee Marka miały znaczący wpływ na moje dalsze życie zawodowe.

W początkowych latach pracy w Instytucie wspólnie realizowaliśmy pod jego kierunkiem wiele badań terenowych, laboratoryjnych i prac eksperckich, praktycznie na terenie całej Polski. Współpraca z Markiem nauczyła mnie bardzo wiele.

Już przy pierwszym spotkaniu, co potwierdziło się w kolejnych latach współpracy, wiedziałem, że Marek doskonale rozumie konstrukcje mostowe, bo „czuje” je i wie, jak zachowają się poszczególne ich elementy, zespolone w cały, często skomplikowany ustrój nośny. Dlatego też był doskonałym badaczem, projektantem i ekspertem. Przy tym angażował się dosłownie całym sobą w dany problem. Umiał też organizować pracę zespołową.

Nasuwa mi się tu znane przysłowie Konfucjusza, które doskonale pasuje do Marka Łagody: „Wybierz pracę, którą kochasz, i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu”. Takiego właśnie Marka pamiętam.

Od kiedy Go poznałem, zawsze z podziwem przyglądałem się Jego kolejnym osiągnięciom technicznym. Trudno je wszystkie wymienić, były to m.in.:
– nowatorski most łukowy w Ostrołęce wraz ze sposobem jego montażu;
– konsultant naukowy przy budowie wielu spektakularnych mostów, m.in. Świętokrzyskiego i Siekierkowskiego. Jako autor technologii montażu konstrukcji nośnej mostu Siekierkowskiego otrzymał nagrodę I stopnia Ministra Infrastruktury oraz NOT-u;
– wprowadzenie do powszechnej praktyki inżynieryjnej w Polsce wielu nowych typów połączeń w mostownictwie, m.in. zespolenia sworzniowego oraz połączenia klejowo-sprężonego;
– wprowadzenie nowych rodzajów stali konstrukcyjnych do budowy mostów przez wydanie odpowiednich zaleceń;
– wprowadzenie do powszechnej praktyki inżynieryjnej nowoczesnych technologii i rozwiązań z zakresu budowy, napraw i wzmacniania konstrukcji mostowych. Warto tu wymienić chociażby, innowacyjny na owe czasy, zaprojektowany i wykonany przez Marka Łagodę sposób wzmocnienia mostu przez San w Rzuchowie. Zaproponowane rozwiązanie techniczne świadczy o praktycznej kreatywności konstrukcyjnej oraz o tym, że już wtedy wyprzedzał często swoją epokę. Dotyczy to również projektu podwieszenia mostu kolejowego nad zaporą wodną w Pilchowicach przy wykorzystaniu elementów trzeciego pasa jako konstrukcji przegubowych pylonów, który zrealizowaliśmy wspólnie według Jego idei.

Wprowadził obowiązujące w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zalecenia dotyczące wzmacniania konstrukcji mostowych za pomocą przyklejanego zbrojenia zewnętrznego. Jego autorska metoda wzmacniania konstrukcji mostowych z wykorzystaniem taśm kompozytowych przyczyniła się do rozwoju tej dziedziny mostownictwa zarówno w kraju, jak i za granicą.

Profesor Łagoda był wieloletnim szefem komisji ministerialnej dopuszczającej krajowe wytwórnie konstrukcji stalowych do wykonywania mostów. Aktywnie działał w dziedzinie normalizacji i optymalizacji budownictwa mostowego w Polsce, w tym w zakresie dostosowania go do standardów Unii Europejskiej.

Wspólnie ze swoją ukochaną Żoną Grażyną upowszechniał szeroko wiedzę na temat estetyki mostów, a także zagadnień ekologicznych.

Ta krótka wspomnieniowa notka nie odda z natury rzeczy wspaniałości osoby Marka jako Technika, Naukowca, Kolegi, Przyjaciela i Człowieka z bogatym wnętrzem duchowym.

Drogi Marku – pozostaniesz na zawsze w naszej pamięci!





Reklamy
Loyd Mosty Polskie Sitech Uponor Budimex DCS Soletanche PAM
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję