YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


I Kongres Rozwoju Kolei
23 stycznia 2019 r. w Warszawie odbył się I Kongres Rozwoju Kolei „Przyszłość i perspektywy”. Organizatorem były spółki z Grupy PKP: PKP S.A., PKP Cargo S.A., PKP Intercity S.A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




III Forum Gospodarcze Budownictwa „Build4Future”, 11-12.02.2019, Poznań 2019-02-11
Najważniejszym wydarzeniem towarzyszącym targom Budma 2019 jest III edycja Forum Gospodarczego Budownictwa „Build4Future”, które zainauguruje święto branży budowlanej już 11-12 lutego 2019 roku w Poznaniu. Ciekawy program merytoryczny spotkania zapewnią, nie tylko prezentacje przedstawiane przez ekspertów, ale przede wszystkim panele dyskusyjne, które będą idealną okazją do merytorycznej dyskusji przedstawicieli administracji publicznej z przedsiębiorcami.[...]


Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996-2002.[...]


Raport „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”
Oddziaływanie ludzi na środowisko jest coraz większe. Liczba ludności przez ostatnie pół wieku wzrosła dwukrotnie: z 3,7 mld do 7,6 mld. Powoduje to, że zużycie surowców naturalnych wzrasta niewspółmiernie do możliwości regeneracyjnych Ziemi. Zwiększeniu ulega również ilość odpadów, które są nieprawidłowo zagospodarowane, co oznacza duże straty dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią na te wyzwania jest gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ). Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”, gospodarka odpadami i zarządzanie surowcami są w Polsce nieefektywne. [...]


Krakowskie inwestycje kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.[...]



Wspomnienie o zamiłowanym w mostach Profesorze Marku Łagodzie (1948–2018)

14 stycznia 2018 r. zmarł śp. prof. dr hab. inż. Marek Łagoda, który całe swoje życie zawodowe poświęcił mostownictwu. Na cmentarzu Bródnowskim w Warszawie 24 stycznia żegnała Go rodzina oraz liczne grono kolegów i przyjaciół.
Autor: Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski



Śp. prof. dr hab. inż. Marek ŁagodaMarek Łagoda rozpoczął karierę naukową na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, gdzie w 1973 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera o specjalności budownictwo mostowe. Tytuł doktora nauk technicznych otrzymał w 1982 r. na Politechnice Wrocławskiej. Następnie zajął się naukowo i zawodowo tematyką związaną ze wzmacnianiem konstrukcji mostowych. W 2006 r. przedstawił pracę habilitacyjną Wzmacnianie mostów przez doklejanie elementów na Politechnice Krakowskiej.

Od 1974 r. był związany z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie, gdzie pełnił obowiązki kierownika Pracowni Konstrukcji Mostowych w Zakładzie Mostów.

W 2006 r. objął stanowisko kierownika Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej.

Należy dodać, że był czynnym członkiem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej od początku jego powstania. Działając w Związku, wspierał młode pokolenie mostowców, dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem. Za swoje zasługi, m.in. na polu wdrażania nowych technologii oraz rozwiązań projektowych, został w późniejszym czasie uhonorowany medalem Związku Mostowców RP.

Moje pierwsze spotkanie z Markiem miało miejsce 40 lat temu na Politechnice Wrocławskiej, w trakcie konferencji Bezpieczeństwo budowli mostowych, która była wtedy cyklicznie organizowana na mojej macierzystej uczelni. Marek był jej stałym uczestnikiem.

Kilka lat później – kończyłem wówczas budowę estakady w Kłodzku – to właśnie On namówił mnie do pracy w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów, z którym całe życie był związany.

Wspólnie z prof. Mieczysławem Rybakiem był wówczas jednym z pomysłodawców budowy Ośrodka do Badań Mostów na kolejowym Torze Doświadczalnym w Żmigrodzie, który zaczęliśmy razem budować. Ośrodek ten został ukończony i wraz z Torem Doświadczalnym funkcjonuje, przynosząc efekty badawczo-techniczne na skalę nie tylko krajową, ale i światową.

W drugiej połowie lat 80. XX w. był też inicjatorem i pierwszym koordynatorem, funkcjonującego w drogownictwie do dzisiaj, Systemu Gospodarki Mostowej jako narzędzia do zarządzania obiektami inżynieryjnymi tak pod względem ich ewidencji, systemu przeglądów, jak i utrzymania. Pod koniec lat 80. przekazał mi pałeczkę koordynatora, bo stwierdził, że chce realizować kolejne interesujące go zadania i nowatorskie pomysły. Tak więc te dwie idee Marka miały znaczący wpływ na moje dalsze życie zawodowe.

W początkowych latach pracy w Instytucie wspólnie realizowaliśmy pod jego kierunkiem wiele badań terenowych, laboratoryjnych i prac eksperckich, praktycznie na terenie całej Polski. Współpraca z Markiem nauczyła mnie bardzo wiele.

Już przy pierwszym spotkaniu, co potwierdziło się w kolejnych latach współpracy, wiedziałem, że Marek doskonale rozumie konstrukcje mostowe, bo „czuje” je i wie, jak zachowają się poszczególne ich elementy, zespolone w cały, często skomplikowany ustrój nośny. Dlatego też był doskonałym badaczem, projektantem i ekspertem. Przy tym angażował się dosłownie całym sobą w dany problem. Umiał też organizować pracę zespołową.

Nasuwa mi się tu znane przysłowie Konfucjusza, które doskonale pasuje do Marka Łagody: „Wybierz pracę, którą kochasz, i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu”. Takiego właśnie Marka pamiętam.

Od kiedy Go poznałem, zawsze z podziwem przyglądałem się Jego kolejnym osiągnięciom technicznym. Trudno je wszystkie wymienić, były to m.in.:
– nowatorski most łukowy w Ostrołęce wraz ze sposobem jego montażu;
– konsultant naukowy przy budowie wielu spektakularnych mostów, m.in. Świętokrzyskiego i Siekierkowskiego. Jako autor technologii montażu konstrukcji nośnej mostu Siekierkowskiego otrzymał nagrodę I stopnia Ministra Infrastruktury oraz NOT-u;
– wprowadzenie do powszechnej praktyki inżynieryjnej w Polsce wielu nowych typów połączeń w mostownictwie, m.in. zespolenia sworzniowego oraz połączenia klejowo-sprężonego;
– wprowadzenie nowych rodzajów stali konstrukcyjnych do budowy mostów przez wydanie odpowiednich zaleceń;
– wprowadzenie do powszechnej praktyki inżynieryjnej nowoczesnych technologii i rozwiązań z zakresu budowy, napraw i wzmacniania konstrukcji mostowych. Warto tu wymienić chociażby, innowacyjny na owe czasy, zaprojektowany i wykonany przez Marka Łagodę sposób wzmocnienia mostu przez San w Rzuchowie. Zaproponowane rozwiązanie techniczne świadczy o praktycznej kreatywności konstrukcyjnej oraz o tym, że już wtedy wyprzedzał często swoją epokę. Dotyczy to również projektu podwieszenia mostu kolejowego nad zaporą wodną w Pilchowicach przy wykorzystaniu elementów trzeciego pasa jako konstrukcji przegubowych pylonów, który zrealizowaliśmy wspólnie według Jego idei.

Wprowadził obowiązujące w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zalecenia dotyczące wzmacniania konstrukcji mostowych za pomocą przyklejanego zbrojenia zewnętrznego. Jego autorska metoda wzmacniania konstrukcji mostowych z wykorzystaniem taśm kompozytowych przyczyniła się do rozwoju tej dziedziny mostownictwa zarówno w kraju, jak i za granicą.

Profesor Łagoda był wieloletnim szefem komisji ministerialnej dopuszczającej krajowe wytwórnie konstrukcji stalowych do wykonywania mostów. Aktywnie działał w dziedzinie normalizacji i optymalizacji budownictwa mostowego w Polsce, w tym w zakresie dostosowania go do standardów Unii Europejskiej.

Wspólnie ze swoją ukochaną Żoną Grażyną upowszechniał szeroko wiedzę na temat estetyki mostów, a także zagadnień ekologicznych.

Ta krótka wspomnieniowa notka nie odda z natury rzeczy wspaniałości osoby Marka jako Technika, Naukowca, Kolegi, Przyjaciela i Człowieka z bogatym wnętrzem duchowym.

Drogi Marku – pozostaniesz na zawsze w naszej pamięci!





Reklamy
Aarsleff Keller MPWiK Kraków Amago Budimex Soletanche PAM Strabag
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję