YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Podpisano umowę na budowę S61 Ełk Południe – Wysokie
19 lipca 2018 r. podpisana została umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej S61 od węzła Ełk Południe do węzła Wysokie wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16. [...]

XXVI Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN 2018




XVIII Krajowa Konferencja Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolska Konferencja Młodych Geotechników, 04-07.09.2018, Warszawa 2018-09-04
Polski Komitet Geotechniki, Oddział Stołeczny Polskiego Komitetu Geotechniki 
oraz Katedra Geoinżynierii Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie mają zaszczyt zaprosić na XVIII Krajową Konferencję Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolską Konferencję Młodych Geotechników, która odbędzie się w dniach 4-7 września 2018 r. w Laboratorium Centrum Wodne SGGW przy ul. Ciszewskiego 6 w Warszawie.[...]


Dostrzegamy coraz szersze wejście nowych technologii w branżę
Rozmowa z Dorotą Jakuta, prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”.[...]


6 megatrendów będzie miało największy wpływ na kształt globalnej gospodarki
Momentami przełomowymi w historii ludzkości było wynalezienie maszyny parowej, żarówki i komputera, a potem internetu. Obecnie czynników, które mogą mieć równie znaczący wpływ na gospodarkę i społeczeństwo jest znacznie więcej. Są to automatyzacja i  robotyzacja, internet rzeczy czy sztuczna inteligencja. Eksperci firmy doradczej Deloitte wskazali sześć megatrendów, które w najbliższych latach zmienią oblicze polskiej i światowej gospodarki. To  przemysł 4.0, model gospodarki o obiegu zamkniętym, zrównoważone finanse, rynek talentów, „srebrna ekonomia” oraz elektromobilność.[...]


Powstanie kolejowy tunel średnicowy w Łodzi
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za 1,3 mld zł netto na budowę tunelu średnicowego – nowego połączenia Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Będą dogodne wyjazdy pociągiem z centrum miasta na główne trasy kolejowe. Mieszkańcy zyskają dwa nowe przystanki i szybkie przejazdy w mieście. Inwestycja zostanie zakończona w grudniu 2021 r.[...]



Wspomnienie o zamiłowanym w mostach Profesorze Marku Łagodzie (1948–2018)

14 stycznia 2018 r. zmarł śp. prof. dr hab. inż. Marek Łagoda, który całe swoje życie zawodowe poświęcił mostownictwu. Na cmentarzu Bródnowskim w Warszawie 24 stycznia żegnała Go rodzina oraz liczne grono kolegów i przyjaciół.
Autor: Adam Wysokowski, Uniwersytet Zielonogórski



Śp. prof. dr hab. inż. Marek ŁagodaMarek Łagoda rozpoczął karierę naukową na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, gdzie w 1973 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera o specjalności budownictwo mostowe. Tytuł doktora nauk technicznych otrzymał w 1982 r. na Politechnice Wrocławskiej. Następnie zajął się naukowo i zawodowo tematyką związaną ze wzmacnianiem konstrukcji mostowych. W 2006 r. przedstawił pracę habilitacyjną Wzmacnianie mostów przez doklejanie elementów na Politechnice Krakowskiej.

Od 1974 r. był związany z Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie, gdzie pełnił obowiązki kierownika Pracowni Konstrukcji Mostowych w Zakładzie Mostów.

W 2006 r. objął stanowisko kierownika Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej.

Należy dodać, że był czynnym członkiem Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej od początku jego powstania. Działając w Związku, wspierał młode pokolenie mostowców, dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem. Za swoje zasługi, m.in. na polu wdrażania nowych technologii oraz rozwiązań projektowych, został w późniejszym czasie uhonorowany medalem Związku Mostowców RP.

Moje pierwsze spotkanie z Markiem miało miejsce 40 lat temu na Politechnice Wrocławskiej, w trakcie konferencji Bezpieczeństwo budowli mostowych, która była wtedy cyklicznie organizowana na mojej macierzystej uczelni. Marek był jej stałym uczestnikiem.

Kilka lat później – kończyłem wówczas budowę estakady w Kłodzku – to właśnie On namówił mnie do pracy w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów, z którym całe życie był związany.

Wspólnie z prof. Mieczysławem Rybakiem był wówczas jednym z pomysłodawców budowy Ośrodka do Badań Mostów na kolejowym Torze Doświadczalnym w Żmigrodzie, który zaczęliśmy razem budować. Ośrodek ten został ukończony i wraz z Torem Doświadczalnym funkcjonuje, przynosząc efekty badawczo-techniczne na skalę nie tylko krajową, ale i światową.

W drugiej połowie lat 80. XX w. był też inicjatorem i pierwszym koordynatorem, funkcjonującego w drogownictwie do dzisiaj, Systemu Gospodarki Mostowej jako narzędzia do zarządzania obiektami inżynieryjnymi tak pod względem ich ewidencji, systemu przeglądów, jak i utrzymania. Pod koniec lat 80. przekazał mi pałeczkę koordynatora, bo stwierdził, że chce realizować kolejne interesujące go zadania i nowatorskie pomysły. Tak więc te dwie idee Marka miały znaczący wpływ na moje dalsze życie zawodowe.

W początkowych latach pracy w Instytucie wspólnie realizowaliśmy pod jego kierunkiem wiele badań terenowych, laboratoryjnych i prac eksperckich, praktycznie na terenie całej Polski. Współpraca z Markiem nauczyła mnie bardzo wiele.

Już przy pierwszym spotkaniu, co potwierdziło się w kolejnych latach współpracy, wiedziałem, że Marek doskonale rozumie konstrukcje mostowe, bo „czuje” je i wie, jak zachowają się poszczególne ich elementy, zespolone w cały, często skomplikowany ustrój nośny. Dlatego też był doskonałym badaczem, projektantem i ekspertem. Przy tym angażował się dosłownie całym sobą w dany problem. Umiał też organizować pracę zespołową.

Nasuwa mi się tu znane przysłowie Konfucjusza, które doskonale pasuje do Marka Łagody: „Wybierz pracę, którą kochasz, i nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w Twoim życiu”. Takiego właśnie Marka pamiętam.

Od kiedy Go poznałem, zawsze z podziwem przyglądałem się Jego kolejnym osiągnięciom technicznym. Trudno je wszystkie wymienić, były to m.in.:
– nowatorski most łukowy w Ostrołęce wraz ze sposobem jego montażu;
– konsultant naukowy przy budowie wielu spektakularnych mostów, m.in. Świętokrzyskiego i Siekierkowskiego. Jako autor technologii montażu konstrukcji nośnej mostu Siekierkowskiego otrzymał nagrodę I stopnia Ministra Infrastruktury oraz NOT-u;
– wprowadzenie do powszechnej praktyki inżynieryjnej w Polsce wielu nowych typów połączeń w mostownictwie, m.in. zespolenia sworzniowego oraz połączenia klejowo-sprężonego;
– wprowadzenie nowych rodzajów stali konstrukcyjnych do budowy mostów przez wydanie odpowiednich zaleceń;
– wprowadzenie do powszechnej praktyki inżynieryjnej nowoczesnych technologii i rozwiązań z zakresu budowy, napraw i wzmacniania konstrukcji mostowych. Warto tu wymienić chociażby, innowacyjny na owe czasy, zaprojektowany i wykonany przez Marka Łagodę sposób wzmocnienia mostu przez San w Rzuchowie. Zaproponowane rozwiązanie techniczne świadczy o praktycznej kreatywności konstrukcyjnej oraz o tym, że już wtedy wyprzedzał często swoją epokę. Dotyczy to również projektu podwieszenia mostu kolejowego nad zaporą wodną w Pilchowicach przy wykorzystaniu elementów trzeciego pasa jako konstrukcji przegubowych pylonów, który zrealizowaliśmy wspólnie według Jego idei.

Wprowadził obowiązujące w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Zalecenia dotyczące wzmacniania konstrukcji mostowych za pomocą przyklejanego zbrojenia zewnętrznego. Jego autorska metoda wzmacniania konstrukcji mostowych z wykorzystaniem taśm kompozytowych przyczyniła się do rozwoju tej dziedziny mostownictwa zarówno w kraju, jak i za granicą.

Profesor Łagoda był wieloletnim szefem komisji ministerialnej dopuszczającej krajowe wytwórnie konstrukcji stalowych do wykonywania mostów. Aktywnie działał w dziedzinie normalizacji i optymalizacji budownictwa mostowego w Polsce, w tym w zakresie dostosowania go do standardów Unii Europejskiej.

Wspólnie ze swoją ukochaną Żoną Grażyną upowszechniał szeroko wiedzę na temat estetyki mostów, a także zagadnień ekologicznych.

Ta krótka wspomnieniowa notka nie odda z natury rzeczy wspaniałości osoby Marka jako Technika, Naukowca, Kolegi, Przyjaciela i Człowieka z bogatym wnętrzem duchowym.

Drogi Marku – pozostaniesz na zawsze w naszej pamięci!





Reklamy
Mosty Polskie Uponor Soletanche Budimex Loyd PAM DCS Sitech
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję