Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


Trwa kolejny etap Przekopu Mierzei
Prace przy budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prowadzone zgodnie z przyjętym harmonogramem. Obecnie wykonywane są roboty hydrotechniczne. [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


STRABAG rozbudował ul. Puławską w Piasecznie
1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]



Wniosek o pozwolenie na użytkowanie obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego

21 października GDDKiA skierowała do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Lublinie wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie pierwszej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi S17.



  Zdjęcie: GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/
Kluczowe decyzje

Kiedy w 2010 roku uzyskano pozwolenie na budowę, trasa miała być jednojezdniowa, czyli miała mieć po jednym pasie w obu kierunkach. GDDKiA przejęła nieruchomości, wypłacając za nie odszkodowania, ale nie miała zabezpieczonego finansowania na prace budowlane.

W 2015 roku, gdy pojawiła się szansa na realizację obwodnicy, zapadła decyzja o rozszerzeniu zakresu jej budowy. Zamiast jednej jezdni na całej długości, w rejonie węzłów zaplanowano realizację docelowego, dwujezdniowego układu. Dzięki temu koszty inwestycji są mniejsze, bo uniknięto m.in. „utraconych robót” i skrócono czas realizacji drugiej jezdni. Do tych zmian potrzebne było uzyskanie uzupełniającej decyzji środowiskowej, którą otrzymano w połowie 2016 roku.

Po uzyskaniu finansowania GDDKiA ogłosiła przetarg na realizację jednojezdniowej obwodnicy, a umowę na realizację w trybie „Projektuj i buduj” podpisano w listopadzie 2017 roku. Prace w terenie ruszyły wiosną 2019 roku. W międzyczasie Rząd podjął decyzję o rozpoczęciu prac przygotowawczych dla całej trasy S17 od Piask do Hrebennego. Żeby obwodnica Tomaszowa Lubelskiego nie była jedynym odcinkiem tej trasy, który będzie jednojezdniowy, podpisali umowę na stworzenie dokumentacji projektowej na dobudowę drugiej nitki obwodnicy. W 2020 roku udało się nam uzyskać pieniądze na przeprowadzenie tej inwestycji.

Druga jezdnia o kilka lat wcześniej


Jesienią 2020 r., już w trakcie budowy obwodnicy, podpisano z wykonawcą aneks do umowy, którego przedmiotem jest realizacja drugiej jezdni. Umożliwi to oddanie trasy w jej docelowym układzie o kilka lat wcześniej. Do rozpoczęcia budowy drugiej nitki potrzebne było jednak uzyskanie tzw. zamiennego pozwolenia na budowę, co spowodowało przesunięcie terminu oddania do ruchu, wybudowanej już pierwszej jezdni. Gdyby nie podpisany aneks z wykonawcą, to w tej chwili GDDKiA byłaby dopiero na etapie ogłaszania przetargu, a realizację drugiej nitki zakończyłaby się na przełomie 2025 i 2026 roku.

Wniosek o zamienne pozwolenie na budowę GDDKiA złożyła w maju tego roku. Uzyskano ją 8 października. 21 października GDDKiA wystąpiła do nadzoru budowlanego o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Drogowcy liczą, że otrzymają ją w listopadzie. Natomiast w ostatnim kwartale przyszłego roku kierowcy powinni już mieć do dyspozycji dwie jezdnie w każdym kierunku. Dodatkowe prace nie powinny mieć wpływu na płynność ruchu na wybudowanej pierwszej nitce.

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma ok. 10 km. W ramach budowy drugiej jezdni powstanie ok. 5,4 km drogi ekspresowej między węzłami Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe wraz infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie, w tym estakada nad doliną rzeki Sołokija, bliźniacza do tej, jaka powstała w ramach realizacji pierwszej nitki obwodnicy.

Całkowity koszt inwestycji (łącznie m.in. z wykupem gruntów i pracami projektowymi) to około 365 mln zł, z czego 73 mln zł to koszt dobudowania dodatkowej jezdni.

Źródło: tekst GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/




Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa GEO-Instruments Porr Keller Geobrugg Soletanche SG Pam
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję