REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Wniosek o pozwolenie na użytkowanie obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego

21 października GDDKiA skierowała do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Lublinie wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie pierwszej jezdni obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu drogi S17.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/
Zdjęcie: GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/
Kluczowe decyzje

Kiedy w 2010 roku uzyskano pozwolenie na budowę, trasa miała być jednojezdniowa, czyli miała mieć po jednym pasie w obu kierunkach. GDDKiA przejęła nieruchomości, wypłacając za nie odszkodowania, ale nie miała zabezpieczonego finansowania na prace budowlane.

W 2015 roku, gdy pojawiła się szansa na realizację obwodnicy, zapadła decyzja o rozszerzeniu zakresu jej budowy. Zamiast jednej jezdni na całej długości, w rejonie węzłów zaplanowano realizację docelowego, dwujezdniowego układu. Dzięki temu koszty inwestycji są mniejsze, bo uniknięto m.in. „utraconych robót” i skrócono czas realizacji drugiej jezdni. Do tych zmian potrzebne było uzyskanie uzupełniającej decyzji środowiskowej, którą otrzymano w połowie 2016 roku.

Po uzyskaniu finansowania GDDKiA ogłosiła przetarg na realizację jednojezdniowej obwodnicy, a umowę na realizację w trybie „Projektuj i buduj” podpisano w listopadzie 2017 roku. Prace w terenie ruszyły wiosną 2019 roku. W międzyczasie Rząd podjął decyzję o rozpoczęciu prac przygotowawczych dla całej trasy S17 od Piask do Hrebennego. Żeby obwodnica Tomaszowa Lubelskiego nie była jedynym odcinkiem tej trasy, który będzie jednojezdniowy, podpisali umowę na stworzenie dokumentacji projektowej na dobudowę drugiej nitki obwodnicy. W 2020 roku udało się nam uzyskać pieniądze na przeprowadzenie tej inwestycji.

Druga jezdnia o kilka lat wcześniej


Jesienią 2020 r., już w trakcie budowy obwodnicy, podpisano z wykonawcą aneks do umowy, którego przedmiotem jest realizacja drugiej jezdni. Umożliwi to oddanie trasy w jej docelowym układzie o kilka lat wcześniej. Do rozpoczęcia budowy drugiej nitki potrzebne było jednak uzyskanie tzw. zamiennego pozwolenia na budowę, co spowodowało przesunięcie terminu oddania do ruchu, wybudowanej już pierwszej jezdni. Gdyby nie podpisany aneks z wykonawcą, to w tej chwili GDDKiA byłaby dopiero na etapie ogłaszania przetargu, a realizację drugiej nitki zakończyłaby się na przełomie 2025 i 2026 roku.

Wniosek o zamienne pozwolenie na budowę GDDKiA złożyła w maju tego roku. Uzyskano ją 8 października. 21 października GDDKiA wystąpiła do nadzoru budowlanego o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Drogowcy liczą, że otrzymają ją w listopadzie. Natomiast w ostatnim kwartale przyszłego roku kierowcy powinni już mieć do dyspozycji dwie jezdnie w każdym kierunku. Dodatkowe prace nie powinny mieć wpływu na płynność ruchu na wybudowanej pierwszej nitce.

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma ok. 10 km. W ramach budowy drugiej jezdni powstanie ok. 5,4 km drogi ekspresowej między węzłami Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe wraz infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie, w tym estakada nad doliną rzeki Sołokija, bliźniacza do tej, jaka powstała w ramach realizacji pierwszej nitki obwodnicy.

Całkowity koszt inwestycji (łącznie m.in. z wykupem gruntów i pracami projektowymi) to około 365 mln zł, z czego 73 mln zł to koszt dobudowania dodatkowej jezdni.

Źródło: tekst GDDKiA O/Lublin, www.gov.pl/web/gddkia-lublin/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA