


























Międzynarodowa konferencja Europa Karpat zgromadziła polityków, naukowców i samorządowców z krajów regionu karpackiego: Polski, Ukrainy, Słowacji, Czech, Litwy, Węgier, Rumunii, Mołdawii, a także przedstawicieli Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka S8
25 lutego 2021 r. GDDKiA złożyła do RDOŚ we Wrocławiu trzeci wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S8 na odc. Wrocław (Magnice) – Kłodzko.


4 września 2020 roku do RDOŚ we Wrocławiu złożyliśmy pierwszy wniosek o wydanie DŚU dla odcinka Łagiewniki – Wrocław (Magnice), 20 października 2020 roku złożyliśmy drugi wniosek dla odcinka Ząbkowice Śląskie – Łagiewniki, a dziś dołączył do nich odcinek Bardo – Ząbkowice Śląskie.
Dla pierwszych dwóch odcinków S8 wszczęto postępowania, składane są wyjaśnienia do raportów o oddziaływaniu na środowisko. Spodziewamy się, że w pierwszej połowie 2021 r. RDOŚ wystąpi o opinie do właściwych instytucji publicznych, tj. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu, a następnie zainicjuje konsultacje społeczne.
Ostatni odcinek S8, tj. Kłodzko – Ząbkowice Śląskie, z uwagi na planowaną budowę obwodnicy Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46, został podzielony na dwa mniejsze fragmenty, tj. pododcinek Bardo – Ząbkowice Śląskie (IB) oraz pododcinek Kłodzko – Bardo (IA). Wczoraj złożono wniosek o wydanie DŚU dla tego pierwszego.
DŚU jest niezbędna do realizacji inwestycji, ponieważ wskaże przebieg drogi S8 przeznaczony do dalszych prac projektowych. Wydanie decyzji da również możliwość ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy robót. Jest także konieczna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydawanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Do wniosków o wydanie DŚU został dołączony raport o oddziaływaniu przedmiotowej inwestycji na środowisko. W raporcie dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy S8 w zakresie hałasu, jakości powietrza i wód oraz wpływu na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały działania minimalizujące i kompensujące wpływ inwestycji na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Każda osoba zainteresowana tymi kwestiami będzie miała możliwość zapoznania się z raportem na etapie procedury z udziałem społeczeństwa, co w założeniu ma nastąpić w tym roku.
Na podstawie zgromadzonych materiałów i analiz RDOŚ wskaże przebieg przyszłej trasy przeznaczony do dalszych prac projektowych oraz określi dla niego środowiskowe uwarunkowania m.in. w zakresie lokalizacji i parametrów zabezpieczeń akustycznych oraz przejść dla zwierząt.
Tekst: GDDKiA
Dla pierwszych dwóch odcinków S8 wszczęto postępowania, składane są wyjaśnienia do raportów o oddziaływaniu na środowisko. Spodziewamy się, że w pierwszej połowie 2021 r. RDOŚ wystąpi o opinie do właściwych instytucji publicznych, tj. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu, a następnie zainicjuje konsultacje społeczne.
Ostatni odcinek S8, tj. Kłodzko – Ząbkowice Śląskie, z uwagi na planowaną budowę obwodnicy Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46, został podzielony na dwa mniejsze fragmenty, tj. pododcinek Bardo – Ząbkowice Śląskie (IB) oraz pododcinek Kłodzko – Bardo (IA). Wczoraj złożono wniosek o wydanie DŚU dla tego pierwszego.
DŚU jest niezbędna do realizacji inwestycji, ponieważ wskaże przebieg drogi S8 przeznaczony do dalszych prac projektowych. Wydanie decyzji da również możliwość ogłoszenia przetargu na wyłonienie wykonawcy robót. Jest także konieczna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydawanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Do wniosków o wydanie DŚU został dołączony raport o oddziaływaniu przedmiotowej inwestycji na środowisko. W raporcie dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy S8 w zakresie hałasu, jakości powietrza i wód oraz wpływu na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały działania minimalizujące i kompensujące wpływ inwestycji na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Każda osoba zainteresowana tymi kwestiami będzie miała możliwość zapoznania się z raportem na etapie procedury z udziałem społeczeństwa, co w założeniu ma nastąpić w tym roku.
Na podstawie zgromadzonych materiałów i analiz RDOŚ wskaże przebieg przyszłej trasy przeznaczony do dalszych prac projektowych oraz określi dla niego środowiskowe uwarunkowania m.in. w zakresie lokalizacji i parametrów zabezpieczeń akustycznych oraz przejść dla zwierząt.
Tekst: GDDKiA

- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.