REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
4 Minuty czytania

Wmurowano kamień węgielny na budowie II linii metra na Bemowie

28 maja na budowie II linii metra na Bemowie wmurowano kamień węgielny. Akt erekcyjny podpisany przez Rafała Trzaskowskiego, Prezydenta m.st. Warszawy, umieszczono w metalowej tubie w stropie stacji Powstańców Śląskich (C04).

 
Zdjęcie: ZTM Warszawa
Zdjęcie: ZTM Warszawa
                         – Na początku kwietnia otworzyliśmy nowe stacje II linii metra. Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza wydłużyły sieć warszawskiego metra o kolejne kilometry. Dzisiaj bierzemy udział w kolejnym ważnym dla mieszkańców wydarzeniu – symbolicznym wmurowaniu kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich. Prace przy budowie metra na Bemowie idą pełną parą. Zgodnie z naszymi obietnicami już niedługo mieszkańcy zyskają kolejną komfortową i bezpieczną możliwość podróżowania po Warszawie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Umowa na budowę II linii metra na Bemowie podpisana została 15 listopada 2018 roku. Obejmuje budowę zachodniego odcinka II linii metra od torów odstawczych za stacją C6 Księcia Janusza do stacji C4 Powstańców Śląskich. Wartość kontraktu to prawie miliard złotych. Wykonawca zadeklarował realizację prac w ciągu 36 miesięcy, co oznacza, że budowa zakończy się w IV kwartale 2021 roku.

W kierunku zachodnim powstanie ok. 2 km trasy. Planowane stacje to: Ulrychów (C05) pod ul. Górczewską w rejonie ul. Białowiejskiej i C.H. Wola Park oraz Powstańców Śląskich (C04) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich.
 
Zdjęcie: ZTM Warszawa
Zdjęcie: ZTM Warszawa

Dojazd ze stacji Powstańców Śląskich (C04) na ul. Świętokrzyską potrwa ok. 14 minut. Odcinek II linii metra z Woli na Bemowo liczy sobie 2 km długości. Składają się na niego dwie stacje, dwa odcinki szlakowe, tory odstawcze i manewrowe wraz ze stanowiskami do obsługi pociągów i drobnych napraw za stacją C04, dwie wentylatornie szlakowe oraz komora demontażowa dla tarcz przy stacji C06. Łącznie do wydrążenia przewidziano 2664 m tunelu z główką szyny znajdującą się średnio ok. 14 m pod ziemią.

Metro rośnie w siłę


15 września 2019 roku otwarty został dla pasażerów odcinek metra w stronę Targówka. Ten warty ponad 1 mld zł odcinek, składa się z 3 stacji i wydłużył funkcjonującą od 2015 roku część centralną linii M2 o ponad 3 km. W niezwykle trudnym okresie, w czasie pandemii i wprowadzonych ograniczeń i reżimów sanitarnych, 4 kwietnia otworzyliśmy kolejne 3 stacje na warszawskiej Woli.

Realizacja inwestycji trwa, na różnym stopniu zaawansowania, na kolejnych 8 stacjach pasażerskich i Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Na Bródnie tarcza TBM drąży tunel w stronę stacji Kondratowicza, zaś na Bemowie drążenie rozpoczniemy już w wakacje tego roku.

Budowa metra w Warszawie nie ogranicza się wyłącznie do linii M2. To także będące w fazie końcowej prace pierwszego etapu wykonywania studium technicznego, które wskaże uwarunkowania i warianty przebiegu III linii na Pragę-Południe. Trwają także prace nad projektami dwóch stacji M1 – Plac Konstytucji i Muranów.

Nowoczesny i ekologiczny transport publiczny – rekordowe inwestycje


– Rozumiemy, że przyszłość rozwoju miasta to nowoczesny, ekologiczny transport publiczny. I dlatego przez ostatnie półtora roku zrealizowaliśmy rekordowe inwestycje w tym obszarze –
mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. Podpisany w styczniu br. kontrakt na dostawę nawet 45 nowych pociągów metra umożliwi obsługę wydłużającej się II linii, a także wymianę najstarszego taboru na linii M1. Pierwsze pociągi wyjadą na linię w drugiej połowie 2021 roku. Podpisana umowa dotyczy zakupu największej liczby pociągów w historii warszawskiego metra. Ostatni skład ma dotrzeć do stolicy po 53 miesiącach. Podpisaliśmy kontrakt na zakup 130 autobusów elektrycznych – największy taki kontrakt w Unii Europejskiej. Na ulice Warszawy wyjechało też 100 nowoczesnych, ekologicznych autobusów zasilanych gazem. Podpisaliśmy umowę na dostawę 213 nowoczesnych tramwajów i 45 nowych pociągów dla warszawskiego metra. Pomimo kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa, przygotowujemy się do budowy tramwaju na Wilanów i III linii metra na Pradze Południe.

– Do tej pory Metro Warszawskie w perspektywie finansowej 2014-2020 otrzymało dofinansowanie z POIiŚ na kwotę prawie 3,8 mld złotych. W ramach tej kwoty budowana jest II linia metra oraz kupowany tabor. Dzisiejsze wmurowanie kamienia węgielnego na stacji Powstańców Śląskich to ważny krok dla całej inwestycji realizowanej przez MW. Jej III etap wdrażany jest bowiem na terenie aż trzech warszawskich dzielnic – Wola, Bemowo i Targówek. Już wkrótce metro połączy centrum miasta z osiedlami mieszkaniowymi po dwóch stronach Wisły. Cieszymy się, że – także dzięki unijnemu dofinansowaniu – szybciej dojedziemy do pracy i szkoły –
powiedziała Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA