Wielki test warszawskiej komunikacji
Czym lepiej poruszać się po Warszawie: komunikacją miejską czy prywatnym autem? Odpowiedzi na to pytanie szukali prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski oraz dziennikarz Marcin Meller.
Test odbył się 23 września, dzień po zakończeniu Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, który tradycyjnie zwieńczył Europejski Dzień bez Samochodu. Prezydent Warszawy oraz dziennikarz wyruszyli w porannych godzinach szczytu z Kabat do Zajezdni Tramwajowej Warszawa-Wola, aby zobaczyć nowy warszawski tramwaj. Rafał Trzaskowski wybrał Warszawski Transport Publiczny, natomiast Marcin Meller wsiadł do auta. Trasa prezydenta Warszawy przewidywała przejazd metrem i przesiadkę do tramwaju. Podróż podziemną koleją Rafał Trzaskowski wykorzystał na czytanie książki, przeglądanie wiadomości i planowanie dnia pracy. Tymczasem Marcin Meller śledził w nawigacji zmieniające się warunki, aby uniknąć najbardziej zakorkowanych odcinków.
Mimo konieczności przesiadki Rafał Trzaskowski dotarł na miejsce pierwszy w nieco ponad 40 minut. Marcin Meller pojawił się u celu niemal 20 minut później – jego podróż trwała prawie godzinę. – Wszyscy wiemy, że komunikacja miejska jest dużo tańsza niż jazda samochodem, a do tego nie trzeba parkować. W naszym teście udowodniliśmy też, że komunikacją miejską można poruszać się szybciej po mieście. Dlatego w stolicy to Warszawski Transport Publiczny jest najlepszym wyborem, jeżeli chcemy podróżować w przewidywalnym czasie, który możemy wykorzystać na coś lepszego niż wpatrywanie się w tył auta przed nami – podsumował Rafał Trzaskowski. Marcin Meller przyznał, że także często korzysta z transportu publicznego.
Z priorytetem, szybko i ekologicznie
Warszawskim Transportem Publicznym podróżuje się coraz szybciej i bardziej komfortowo. Trwa wymiana taboru, a do stolicy dotarły pierwsze nowe tramwaje. Przybywa skrzyżowań z priorytetem dla pojazdów komunikacji, rośnie też liczba buspasów. Zazieleniają się kolejne wiaty oraz torowiska. Podróż WTP może być „czasem dla siebie” – bez napięcia związanego z prowadzeniem samochodu w dużym ruchu ulicznym czy szukaniem miejsca parkingowego. Zaoszczędzony czas można przeznaczyć np. na lekturę. A stolica ma być właśnie miastem, w którym dobrze się żyje – mieszka, odpoczywa, można się rozwijać i wygodnie przemieszczać.
W aglomeracji warszawskiej mieszkańcy mają do dyspozycji ponad 200 linii autobusowych i 30 tramwajowych. Codziennie w godzinach szczytu po Warszawie i aglomeracji jeździ ponad: 1600 autobusów, 400 składów tramwajowych, 54 pociągi metra i 28 pociągów Szybkiej Kolej Miejskiej. Bilety WTP można kupić w ponad 5 tys. miejsc – biletomatach stacjonarnych i mobilnych (wszystkie autobusy, tramwaje i pociągi SKM są wyposażone w biletomaty), punktach sprzedaży oraz w Punktach Obsługi Pasażerów.
Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl