REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
3 Minuty czytania

Wiecha na budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Dobiegły końca prace przy konstrukcji żelbetowej nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, która powstaje u stóp Pałacu Kultury i Nauki. 5 lipca 2022 roku zawisła symboliczna wiecha.

 
Kolaż: Warbud SA, www.warbud.pl
Kolaż: Warbud SA, www.warbud.pl
– Tradycja uroczystego zawieszenia wiechy jest dla nas okazją do podziękowania wszystkim budowlańcom za trud i  wysiłek włożony w  budowę nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w  Warszawie. Tym bardziej, że zyskuje ona w  naszym przypadku szczególny wymiar. Sam projekt i  budowa wymagają od całego zespołu realizującego inwestycję niezwykłej precyzji, cierpliwości i  szczególnego zaangażowania. Inwestycja powstaje w  wyjątkowo trudnym czasie – najpierw pandemii, a  potem wojny w  Ukrainie. Obie okoliczności istotnie wpływają na branżę budowlaną, stawiając nas przed licznymi wyzwaniami – wypowiedział się p. Nicolas Dépret, Prezes Zarządu Warbud SA.

Podczas konferencji, Warbud reprezentował p. Karol Puszerkiewicz, Dyrektor Regionu Północ, który mówił o  trudnościach konstrukcyjnych, wyzwaniach inżynierskich, logistycznych, ale i  o nietuzinkowej fasadzie, technologii wbudowania białego betonu, będącego wizytówką obiektu oraz pracach, które jeszcze przed nami.

W wydarzeniu udział wzięli także odpowiedzialny za kontrakt p. Mariusz Kozak, oraz Dyrektor Regionu Południe p. Lech Wąsowski i  kadra budowy MSN oraz pracownicy produkcyjni.

Więcej o  samej inwestycji

Konstrukcja budynku jest już gotowa, podobnie jak i  znaczna część białej betonowej fasady, wieża kinowa czy przestrzenne ciągi komunikacyjne wraz ze spektakularną centralną klatką schodową.   Muzeum zajmuje blisko 20 tys. m²   powierzchni. Ma cztery kondygnacje nadziemne i  dwie usytuowane w  podziemiach. We wnętrzach zaprojektowano ponad 4500  m² powierzchni ekspozycyjnej – 9  razy więcej niż aktualna przestrzeń wystawiennicza Muzeum nad Wisłą.   W  budynku znajdą się także sale edukacyjne, pracownia konserwatorska, magazyny dzieł sztuki oraz kino z  widownią na 150 osób. Wiernie odtworzone Studio Eksperymentalne Polskiego Radia (legendarny SEPR), audytorium, czytelnia, nowoczesne bistro i  księgarnia – dopełnią obrazu przyszłego Muzeum. Pracownicy instytucji znajdą tu nową przestrzeń administracyjno-techniczną.

Galerie główne przewidziano na pierwszym i  drugim piętrze, wokół geometrycznej klatki schodowej. Te zaś, usytuowane na najwyższej kondygnacji doświetlą rozproszonym światłem słonecznym świetliki rozmieszczone w  dachu. Na obu poziomach wystawowych znajdą się też tzw. city rooms, czyli pomieszczenia z  panoramicznymi oknami wychodzącymi na ulicę Marszałkowską i  południową część placu Defilad. Umożliwią one zwiedzającym spojrzenie na centrum Warszawy z  zupełnie nowej perspektywy.

Architektoniczne i  inżynieryjne wyzwania


Budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej to w  rzeczy samej historia wyzwań. Architekci i  inżynierowie otrzymali zadanie zaprojektowania obiektu tuż nad tunelami i  stacją metra. Niemal 60% budynku znajduje się bezpośrednio nad infrastrukturą podziemnej kolei. Kolizje ze strategiczną miejską siecią techniczną, teren objęty restrykcyjnym planem miejscowym obrazują stopień trudności tak projektowych, jak i  wykonawczych. Bryłę budynku oparto na 128 betonowych palach fundamentowych sięgających ponad 30 metrów w  głąb ziemi, oplatając konstrukcję metra. W  związku z  jej potencjalnymi odkształceniami, ten etap budowy przebiegał w  ścisłej współpracy z  przedstawicielami Metra Warszawskiego oraz naukowcami z  Politechniki Warszawskiej.

Ręczna robota


Przy wyborze materiałów kierowano się przede wszystkim ich trwałością. Zaproponowano   rozwiązania, w  których elementy konstrukcyjne betonu stanowią równocześnie o  walorze dekoracyjnym. W  materiałach konstrukcyjnych dominuje   biały beton architektoniczny, spełniający oba założenia architektoniczne. Proces wykonawczy okazał się szalenie skomplikowany, bowiem wszystkie urządzenia obecne w  betonie, muszą zostać wybrane przed wbudowaniem, a  ich lokalizacja – precyzyjnie określona. Uzyskanie tak jasnego lica betonu wiązało się z  wielomiesięcznymi testami nad doborem proporcji mieszanki kruszyw. Betonowe elementy odlewane są zaś ręcznie. Pracownicy budowy konstruują formy, wylewają i  odwibrowują beton, by idealnie się rozłożył w  formach. Sprawdzany jest kolor, jakość i  wytrzymałość poszczególnych elementów. Proces ten wymaga zegarmistrzowskiej wręcz precyzji. Każdy ruch jest dokładnie zaplanowany. Budowa nowego domu dla sztuki nowoczesnej w  stolicy, okazała się być sztuką samą w  sobie.

Źródło: tekst Warbud SA, www.warbud.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA