YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Raporty


Droga S3 Bolków-Lubawka 2017-05-29
26 maja na budowie węzła Bolków Andrzej Adamczyk zatwierdził zadanie budowy drogi S3 Bolków-Lubawka/Granica Państwa, w 2 odcinkach - do wszczęcia postępowania przetargowego na udzielenie zamówienia publicznego na zaprojektowanie i budowę ostatniego odcinka drogi S3. [...]

XXXII Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji 2017




IX Międzynarodowa Konferencja Modele obliczeniowe i nowe idee w konstrukcjach betonowych i murowych AMCM'2017, 5-7.06.2017, Gliwice 2017-06-05
Politechnika Śląska zaprasza na IX Międzynarodową Konferencję „Modele obliczeniowe i nowe idee w konstrukcjach betonowych i murowych AMCM'2017”, która odbędzie się w dniach 5-7 czerwca 2017 r. w Gliwicach.[...]


ViaCon – 20 lat sukcesów na polskim rynku
Rozmowa z Michałem Mońką, prezesem zarządu ViaCon Polska Sp. z o.o.[...]


Wpływ infrastruktury drogowej i oświetlenia na bezpieczeństwo ruchu
Bezpieczeństwo na drogach mają zapewnić m.in. urządzenia brd. Ich zadaniem jest optyczne prowadzenie ruchu, wskazanie pikietażu drogi, oznaczenie obiektów znajdujących się w skrajni drogi, a także zabezpieczenie ruchu pojazdów i pieszych. Niektóre z urządzeń brd dostarczają informacji i ostrzegają kierujących, służą do zamknięcia drogi dla ruchu czy zabezpieczenia robót w pasie drogowym oraz wspomagają prowadzenie nadzoru nad ruchem drogowym. Bezpieczeństwo kierującym, ale także pieszym i rowerzystom zapewnia również odpowiednie oświetlenie drogi i jej otoczenia.[...]


Zabezpieczenie dna w Porcie Północnym w Gdańsku
Jednym z ciekawszych projektów realizowanych na przełomie 2015 i 2016 r. na terenie Gdańska było wykonanie trwałego zabezpieczenia dna w Porcie Północnym przed rozmyciem spowodowanym przez jednostki pływające dobijające do Pirsu Węglowego. Zachowanie odpowiednich rzędnych dna w rejonie istniejącej konstrukcji było niezbędne dla utrzymania jej stateczności, a zbyt duże przegłębienia mogły doprowadzić do awarii budowli.[...]



W Warszawie buduje się taniej niż w większości metropolii UE

Mimo wzrostu średnich kosztów przedsięwzięć budowlanych, Warszawa pozostaje jedną z najbardziej przyjaznych dla nowych inwestycji metropolią Unii Europejskiej, jak podaje najnowszy raport International Construction Costs Index, opublikowany 15 marca przez Arcadis, wiodącą, globalną firmę projektowo-konsultingową. Stolica Polski awansowała w rankingu najdroższych miast z 32. na 29. pozycję w porównaniu do roku ubiegłego, co oznacza, że średni koszt nowych inwestycji wzrósł w porównaniu do innych miast ujętych w zestawieniu.
Autor: Michał Kotarski, Arcadis Sp. z o.o.





Zdjęcie: ShutterstockMiejsca 1-10 są przedstawione poniżej (w nawiasie znajduje się informacja o zmianie pozycji w porównaniu do roku ubiegłego):
1. Nowy Jork (-)
2. Hongkong (+1)
3. Genewa (+1)
4. Londyn (-2)
5. Makau (-)
6. Kopenhaga (-)
7. Sztokholm (-)
8. Frankfurt (-)
9. Paryż (-)
10. Wiedeń (+1)
29. Warszawa (+3)

Dominacja europejskich metropolii

Globalnie, koszty inwestycji budowlanych są najwyższe w Nowym Jorku, Hongkongu i Genewie. Jednak pierwsza dziesiątka rankingu została zdominowana przede wszystkim przez rozwinięte miasta zachodnioeuropejskie.

W ogólnej klasyfikacji najdroższych dla inwestycji budowlanych miast można było zaobserwować duże zmiany. Jedynie 7 metropolii utrzymało swoją pozycję, z czego aż 6 z nich znajduje się w pierwszej dziesiątce (1. Nowy Jork, 5. Makau, 6. Kopenhaga, 7. Sztokholm, 8. Frankfurt, 9. Paryż; grupę tę uzupełnia Kijów na 22. pozycji). Największy spadek, bo aż o 8 miejsc, zaliczyły Szanghaj i Manila, zajmując odpowiednio 35. i 38. pozycję. Z kolei największy awans stał się udziałem nowozelandzkiego Auckland (13.), Belgradu (30.) i Tajpej (40.) – każde z tych miast przesunęło się o 4 pozycje do góry.

Niepewna sytuacja polityczna w UE


W pierwszej dziesiątce rankingu znalazło się aż 7 miast europejskich. Dodatkowo prawie wszystkie 22 miasta UE (oprócz Londynu i Mediolanu) zaliczyły awans w rankingu. Ranking pokazuje również znaczne zróżnicowanie średnich kosztów budowlanych w miastach Unii Europejskiej. Ceny w Warszawie, Pradze, Lizbonie czy Atenach są o 50% niższe niż w Paryżu i Frankfurcie. Inne miasta Europy Zachodniej, takie jak Bruksela, Mediolan i Amsterdam, plasują się w połowie stawki.

Nadchodzące wybory we Francji, Niemczech i Włoszech oraz widmo Brexitu zwiększają krótkoterminowe ryzyko inwestycji budowlanych w Europie. Jednak mimo trudnej sytuacji gospodarczej i surowych reguł budżetowych narzuconych przez Unię Europejską, w wielu krajach planowane są liczne inwestycje infrastrukturalne, które będą napędzać popyt na specjalistów i materiały, prowadząc do dalszego wzrostu kosztów.

Inwestycje będą napędzać wzrost cen w Europie


Eksperci z niemieckiego rynku nieruchomości prognozują, że Frankfurt, jako jedna z największych globalnych metropolii finansowych, skorzysta najbardziej na opuszczeniu UE przez Wielką Brytanię. Przewiduje się wzrost spekulacyjnych transakcji na rynku nieruchomości i rosnącą aktywność branży budowlanej w związku z wywołaną przez Brexit relokacją biur międzynarodowych firm finansowych z Londynu do Europy kontynentalnej.

Z kolei infrastruktura Paryża przechodzi właśnie największą metamorfozę od 2. połowy XIX wieku. Inwestycje sektora publicznego obejmują między innymi projekt „Grand Paris Express” polegający na rozbudowie metra w aglomeracji paryskiej o 200 km, dzięki czemu system transportu publicznego w stolicy Francji będzie w stanie obsłużyć każdego dnia aż o 2 miliony pasażerów więcej.

W te trendy wpisuje się również Warszawa, z takimi projektami jak rozbudowa Metra Warszawskiego, czy planowane doprowadzenie linii tramwajowej na Wilanów, a w szerszym kontekście również inne największe miasta Polski, o czym świadczy chociażby ukończona niedawno stacja Łódź Fabryczna. Inwestycje w infrastrukturę pociągną za sobą z dużym prawdopodobieństwem podtrzymanie prosperity na rynku deweloperskim.

Piotr Rusinek, Dyrektor Operacyjny Pionu Budynków w Arcadis Polska, skomentował wyniki raportu: - Europejski sektor budownictwa zwiększył się w 2015 roku o 1,5%, głównie dzięki szybko rosnącym rynkom krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Aktualne prognozy przewidują wzrost sektora w Europie na poziomie 2,6% rocznie, za co odpowiedzialne będzie 6 największych rynków UE, do których zalicza się też, jeden z najszybciej rosnących, rynek Polski. Wygląda na to, że pomimo różnych niewiadomych, europejski sektor budowlany ma wreszcie szansę odrodzić się po trudnym okresie, który nastał w wyniku globalnego kryzysu finansowego.

Zdjęcie: Shutterstock




Reklamy
BASF Uponor Menard Mosty Polskie Keller DCS E droga MPWIK
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję