REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
3 Minuty czytania

Uruchomiono metro na Wolę

4 kwietnia 2020 roku stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza zostały otwarte. Dzięki temu linia metra M2 wydłużyła się o 3 kolejne przystanki. Przejazd podziemną koleją ze stacji Trocka w głąb Woli zajmie niewiele ponad 20 min.

 
Zdjęcie: ZTM Warszawa
Zdjęcie: ZTM Warszawa
Zdjęcie: ZTM Warszawa
Zdjęcie: ZTM Warszawa
               – Sieć warszawskiego metra powiększa się o kolejne trzy stacje. Spełniamy obietnice i zgodnie ze złożonymi zobowiązaniami uruchamiamy wolski odcinek linii M2 – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza będą otwarte już jutro. Apeluję jednak do warszawianek i warszawiaków o rozsądek. Proszę wszystkich, którzy chcieliby podziemne przystanki po prostu zobaczyć – zostańcie w domu. Gdy minie epidemia, z pewnością będzie na to lepszy czas.

Wolski odcinek podziemnej kolei składa się z trzech stacji, trzech wentylatorni, a także łączących je tuneli, co wydłuża drugą linię metra o 3,4 kilometra. Pierwszą z nowo otwieranych stacji jest Płocka, po południowej stronie skrzyżowania ulicy Płockiej z Wolską. W jej wnętrzu dominują kolory miedzi i brązu, które nawiązują do fabrycznej historii Woli. Kolejną nową stacją jest Młynów, przystanek wybudowany pod ul. Górczewską, między Płocką a wiaduktem linii kolejowej. Na niej dominuje kolor niebieski, który jest odniesieniem do pobliskiego basenu na Moczydle. Ostatnią stacją tego odcinka jest Księcia Janusza, pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Zieleń w jej wystroju nawiązuje do pobliskich parków Moczydło i Szymańskiego.

Zdjęcie: ZTM Warszawa
Zdjęcie: ZTM Warszawa
Wolski odcinek metra został wybudowany przez firmę Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Za realizację otrzyma ona 1 147 999 590 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Środki unijne pokrywają 75 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Prace budowlane, wynikające z kontraktu, trwały 38 miesięcy, a od listopada ubiegłego roku prowadzone były wymagane prawem odbiory. Po uzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową Straż Pożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Pozwolenie zostało wydane 31 marca. Dzięki sprawnie przeprowadzonym inspekcjom WINB możliwe było dotrzymanie zakontraktowanego terminu uruchomienia tego odcinka.

Wolski odcinek metra to m.in.:
– tunel toru prawego o długości 3 481,6 m;
– tunel toru lewego o długości 3 477,7 m;
– stacja C8 Płocka o kubaturze 59 198 m sześc.;
– stacja C7 Młynów o kubaturze 56 636,6 m sześc. ;
– stacja C6 Księcia Janusza (z torami odstawczymi) o kubaturze 188 480,9 m sześc.;
– całkowita kubatura obiektów na odcinku wolskim to 341 330 m sześc.;
– stacje i tunele są średnio zagłębione 15 metrów pod ziemią;

TBM Maria przez 127 dni wydrążyła 2545 m tunelu, ze średnią prędkością 18 m na dobę. Rekordowy wynik wyniósł 36 m w ciągu dnia. Wyniki TBM Krystyna to 2541 m tunelu wybudowane w 116 dni. Tarcza osiągnęła więc średnią prędkość drążenia 22 m na dobę, a rekordowo było to 36,5 m. Na razie, z uwagi na epidemię koronawirusa, plany kompleksowych zmian w komunikacji naziemnej – związanych z przedłużeniem metra – zostały odłożone. Po udostępnieniu kierowcom fragmentu ul. Górczewskiej nad stacją Młynów, od soboty, 4 kwietnia, na swoje trasy sprzed budowy metra wróciły autobusy linii 171, 190 i N42. Linia 520 zostanie natomiast skrócona od strony Marysina do pl. Bankowego.

Tekst i zdjęcia: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA