REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Unijne wsparcie dla programu rozjazdowego PLK

182 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014-2020 otrzymały PKP PLK S.A. na realizację programu rozjazdowego. PLK zamontują łącznie 245 nowych rozjazdów.

Krajowy Program Kolejowy (KPK) to ponad 220 projektów, dzięki którym polska kolej nie tylko lepiej łączy regiony, ale staje się bardziej konkurencyjna i bezpieczniejsza. Służą temu modernizacje linii, które obejmują przebudowę przejazdów kolejowo-drogowych, budowy bezkolizyjnych skrzyżowań i montażu nowoczesnych urządzeń, a także osobne projekty, dedykowane poprawie bezpieczeństwa. To na przykład realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. programy modernizacji rozjazdów. 27 września br. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa poprzez zabudowę nowych rozjazdów kolejowych o podwyższonym standardzie konstrukcyjnym – etap II”. Całkowita wartość projektu to ponad 214,5 mln zł netto, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 182 mln zł netto.

Śnieg i lód nie zatrzymają pociągu

Inwestycja zapewnia niezawodne, płynne, bezpieczne kursowanie pociągów ze stałą prędkością do 120 km/h, a w niektórych lokalizacjach nawet do 160 km/h. Dzięki nowym rozjazdom pociągi sprawnie zmieniają tor, np. przejeżdżają z toru głównego na tory boczne. Dla pasażerów to sprawniejsze, niekiedy szybsze podróże. Zwłaszcza ciężkie składy towarowe jeżdżą bardziej ekonomicznie, bez konieczności zwolnień. Rozjazdy zostaną wyposażone w elektryczny system ogrzewania. Zimą gwarantuje to szybkie usuwanie śniegu i lodu, czyli sprawne działanie urządzeń i większą niezawodność i bezpieczeństwo ruchu kolejowego w trudnych warunkach pogodowych.

Program rozjazdowy na półmetku

Od marca br. zamontowano już 120 nowych rozjazdów na sieci kolejowej. Najwięcej, 43 rozjazdy na torach w województwie wielkopolskim m.in. na stacjach Biniew i Bronów. W mazowieckim jest już 16 nowych na stacjach Jedlnia Letnisko, Pionki, Żytkowice i Zajezierze k/Dęblina. Wszystkie, zaplanowane w programie rozjazdy zamontowano już w województwach: łódzkim (na stacji Kraski), pomorskim (na stacji Rytel i w Gutowcu) i śląskim (na stacji Dąbrowa Górnicza i Dąbrowa Górnicza Ząbkowice). Kilkanaście nowych urządzeń usprawniło też przejazdy w woj. dolnośląskim (m.in. na stacji Smardzów Wrocławski) i zachodniopomorskim (np. na stacji Białogard).

Blokowy montaż nowych rozjazdów

Większość rozjazdów dostarczana jest na miejsce budowy na specjalnych wagonach – platformach, w kilku blokach – tzw. blokowa wymiana rozjazdów. Przyspiesza to ich montaż i zapewnia szybszą realizację prac. Ponadto, dzięki zastosowaniu technologii blokowej, stare urządzenia i przylegający do nich tor są sprawniej i szybciej zastępowane są przez nowe. Takie rozwiązanie ogranicza zmiany w rozkładzie jazdy.

Wymiana rozjazdów na sieci kolejowej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie podnoszą jakość infrastruktury na sieci linii kolejowych. W 2015 r. w ramach programu rozjazdowego zamontowano 697 nowych rozjazdów w 14 województwach. Zarządca infrastruktury wymienia rozjazdy także podczas prac modernizacyjnych, prowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Od 2016 w ramach inwestycji zamontowano ok. 1500 nowych rozjazdów.

Autor: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA