


























Spółka HOCHTIEF Polska podpisała umowę na przebudowę i rozbudowę budynku Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS. Centrum SOLARIS działa przy Uniwersytecie Jagiellońskim i prowadzi badania z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego. [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


Rewitalizacja, przebudowa i rozbudowa zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie Zamku Wawelskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie, które jednocześnie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum dawnej stolicy Polski.[...]
Unijne środki dla PKP Intercity
Spółka PKP Intercity efektywnie wykorzystuje środki unijne na unowocześnianie floty pociągów i infrastruktury. Do końca 2021 r. spółka pozyska ponad pół miliarda złotych z przyznanego w 2018 r. dofinansowania unijnego.


PKP Intercity realizuje obecnie dwa strategiczne projekty inwestycyjne współfinansowane ze środków Unii Europejskiej - „Kolej na dobre połączenia - unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17] oraz „Przyspieszamy komfortowo - unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17]. Ich łączna wartość wynosi ponad 2,5 mld zł brutto. Są one współfinansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Na mocy podpisanych w 2018 roku umów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, odpowiadającym za proces udzielania i rozliczania dotacji unijnych w sektorze transportu, maksymalna kwota przyznanego PKP Intercity dofinansowania dla obydwu projektów wyniosła 653,73 mln zł.
Do końca roku 2021 r. na koncie spółki znajdą się 522 mln zł, co stanowi 80% przyznanego dofinansowania UE łącznie dla obu projektów. Unijne fundusze przyczyniają się do realizacji w sumie aż 54 zadań inwestycyjnych - 12 taborowych i 42 infrastrukturalnych.
Blisko 400 wagonów i lokomotyw z unijnym dofinansowaniem
Do końca 2021 roku PKP Intercity zakończy wszystkie zadania taborowe obejmujące modernizację wagonów. W ich ramach flota przewoźnika zostanie wzmocniona o 335 zmodernizowanych wagonów. Wśród nich jest 60 wagonów z przedziałami klasy pierwszej i bezprzedziałową częścią klasy drugiej, zmodernizowanych przez PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, 125 wagonów typu 111A-20, które także unowocześniło Konsorcjum, jak również 90 wagonów drugiej klasy zmodernizowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. W najbliższych tygodniach zakończą się odbiory 60 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Zmodernizowane przez konsorcjum producentów z Bydgoszczy i Mińska Mazowieckiego pojazdy zwiększają dostęp do kolei dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz osób podróżujących z rowerami.
Dofinansowanie przyczynia się także do wzmocnienia parku taborowego PKP Intercity o 53 lokomotywy. W ubiegłym roku środki unijne współfinansowały zakup 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Dodatkowo w trakcie realizacji są umowy na modernizację łącznie 33 lokomotyw - 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 ze zwiększeniem maksymalnej prędkości ze 125 km/h do 160 km/h oraz 13 manewrowych lokomotyw spalinowych serii SM42 na lokomotywy przystosowane również do prowadzenia pociągów pasażerskich.
Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę
W ramach projektów PKP Intercity inwestuje także w stacje postojowe na terenie całej Polski. Przebudowane zostały już bocznice w Olsztynie i Kołobrzegu. Trwa obecnie kompleksowa modernizacja stacji Szczecin Zaleskie Łęgi, a na bocznicy w Krakowie rozpoczęła się modernizacja sieci sprężonego powietrza oraz modernizacja instalacji wodnej. Trwają również prace modernizacyjne przy kanałach rewizyjnych w lokomotywowni we Wrocławiu, gdzie budowana jest także automatyczna myjnia taboru. Podobna myjnia powstanie także na stacji Kraków Główny Zachód. Stacja postojowa w Warszawie wzbogaciła się o urządzenia myjące do myjni oraz tokarkę podtorową, a we Wrocławiu przebudowywane są kanały w hali całopociągowej oraz kanały rewizyjne w wagonowni. Z dofinansowaniem unijnym PKP Intercity zakupiło 7 pojazdów szynowo-drogowych, które są wykorzystywane na stacjach postojowych w Gdyni, Krakowie, Przemyślu oraz Warszawie. Trwają przygotowania do realizacji kolejnych inwestycji infrastrukturalnych.
- Realizujemy obecnie ogromny program inwestycyjny, który oznacza duży skok jakościowy dla pasażerów i konsekwentny rozwój spółki. Istotny udział w tym mają pozyskiwane przez nas środki z funduszy europejskich, które wykorzystujemy bardzo efektywnie. Z myślą o dalszych inwestycjach na bieżąco monitorujemy możliwości pozyskania dla spółki kolejnych środków z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), a także Krajowego Planu Odbudowy – mówi Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.
Inwestycje nie zwalniają
W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zdecydowanie wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl
Na mocy podpisanych w 2018 roku umów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, odpowiadającym za proces udzielania i rozliczania dotacji unijnych w sektorze transportu, maksymalna kwota przyznanego PKP Intercity dofinansowania dla obydwu projektów wyniosła 653,73 mln zł.
Do końca roku 2021 r. na koncie spółki znajdą się 522 mln zł, co stanowi 80% przyznanego dofinansowania UE łącznie dla obu projektów. Unijne fundusze przyczyniają się do realizacji w sumie aż 54 zadań inwestycyjnych - 12 taborowych i 42 infrastrukturalnych.
Blisko 400 wagonów i lokomotyw z unijnym dofinansowaniem
Do końca 2021 roku PKP Intercity zakończy wszystkie zadania taborowe obejmujące modernizację wagonów. W ich ramach flota przewoźnika zostanie wzmocniona o 335 zmodernizowanych wagonów. Wśród nich jest 60 wagonów z przedziałami klasy pierwszej i bezprzedziałową częścią klasy drugiej, zmodernizowanych przez PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, 125 wagonów typu 111A-20, które także unowocześniło Konsorcjum, jak również 90 wagonów drugiej klasy zmodernizowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. W najbliższych tygodniach zakończą się odbiory 60 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Zmodernizowane przez konsorcjum producentów z Bydgoszczy i Mińska Mazowieckiego pojazdy zwiększają dostęp do kolei dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz osób podróżujących z rowerami.
Dofinansowanie przyczynia się także do wzmocnienia parku taborowego PKP Intercity o 53 lokomotywy. W ubiegłym roku środki unijne współfinansowały zakup 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Dodatkowo w trakcie realizacji są umowy na modernizację łącznie 33 lokomotyw - 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 ze zwiększeniem maksymalnej prędkości ze 125 km/h do 160 km/h oraz 13 manewrowych lokomotyw spalinowych serii SM42 na lokomotywy przystosowane również do prowadzenia pociągów pasażerskich.
Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę
W ramach projektów PKP Intercity inwestuje także w stacje postojowe na terenie całej Polski. Przebudowane zostały już bocznice w Olsztynie i Kołobrzegu. Trwa obecnie kompleksowa modernizacja stacji Szczecin Zaleskie Łęgi, a na bocznicy w Krakowie rozpoczęła się modernizacja sieci sprężonego powietrza oraz modernizacja instalacji wodnej. Trwają również prace modernizacyjne przy kanałach rewizyjnych w lokomotywowni we Wrocławiu, gdzie budowana jest także automatyczna myjnia taboru. Podobna myjnia powstanie także na stacji Kraków Główny Zachód. Stacja postojowa w Warszawie wzbogaciła się o urządzenia myjące do myjni oraz tokarkę podtorową, a we Wrocławiu przebudowywane są kanały w hali całopociągowej oraz kanały rewizyjne w wagonowni. Z dofinansowaniem unijnym PKP Intercity zakupiło 7 pojazdów szynowo-drogowych, które są wykorzystywane na stacjach postojowych w Gdyni, Krakowie, Przemyślu oraz Warszawie. Trwają przygotowania do realizacji kolejnych inwestycji infrastrukturalnych.
- Realizujemy obecnie ogromny program inwestycyjny, który oznacza duży skok jakościowy dla pasażerów i konsekwentny rozwój spółki. Istotny udział w tym mają pozyskiwane przez nas środki z funduszy europejskich, które wykorzystujemy bardzo efektywnie. Z myślą o dalszych inwestycjach na bieżąco monitorujemy możliwości pozyskania dla spółki kolejnych środków z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), a także Krajowego Planu Odbudowy – mówi Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.
Inwestycje nie zwalniają
W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zdecydowanie wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży.
Źródło: tekst PKP Intercity S.A., www.intercity.pl

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.