YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


Oferty na zaprojektowanie i budowę S7 Lesznowola – Tarczyn Północ
25 lutego br. GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę niespełna 15 km odcinka drogi ekspresowej S7 Lesznowola – Tarczyn Północ. W przetargu wpłynęło 6 ofert. [...]

Kolejowy tunel w Łodzi – start maszyn




VIII Szkoła Górnictwa Odkrywkowego 2021, Rawa Mazowiecka 2021-08-31
[...]


Bezpieczeństwo w trójwymiarze
Rozmowa z Sebastianem Lewińskim szefem Działu BHP, oraz Jakubem Kuligiem, kierownikiem Zespołu ds. Wdrożenia BIM z firmy Warbud SA.[...]


Ceny gruntów rosną i nadal będą rosły
Jakie działki są najbardziej poszukiwane? Popyt na grunty inwestycyjne wciąż jest bardzo duży. Działki poszukiwane są głównie pod inwestycje magazynowe, mieszkaniowe oraz nieduże projekty handlowe typu retail park.[...]


Przebudowa Dworca Warszawa Zachodnia - Budimex powierzył realizacje fundamentowania Soletanche Polska
W ramach kontraktu Soletanche zaprojektuje i wykona następujące zadania: posadowienie kładki dla pieszych oraz przyszłego zadaszenia peronów. Zrealizuje poziomą przesłonę przeciwfiltracyjną niezbędną ze względu na wysoki poziom wód gruntowych. Najważniejszym zadaniem będzie wykonanie ściany tunelu dla pieszych oraz podziemnego przystanku tramwajowego. [...]



Unieważniono przetarg na S1 Mysłowice – Oświęcim

22 lutego 2021 r. GDDKiA podjęła decyzję o unieważnieniu przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim.



  Zdjęcie: GDDKiA
Podjęliśmy taką decyzję, chcąc zapewnić możliwość funkcjonowania kolejnych dwóch odcinków przyszłej S1, od Oświęcimia do Bielska-Białej, po ukończeniu na nich prac w 2023 r. Osiągniemy to poprzez podzielenie odcinka Mysłowice – Oświęcim na dwie części i sprawną realizację krótkiego fragmentu S1 z węzłem Bieruń i obwodnicą tego miasta. Umożliwi to, na okres dokończenia prac przy pozostałej części S1, przekierowanie ruchu na DK44 z pominięciem terenów zurbanizowanych i dróg lokalnych.

Postępowanie przetargowe


Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 na odcinku Mysłowice – Oświęcim ogłosiliśmy w październiku 2019 roku. Wtedy też ogłosiliśmy postępowania  na pozostałe dwa  odcinki  S1,  tj.  Oświęcim – Dankowice oraz Dankowice – Bielsko-Biała. W grudniu 2019 r. ogłosiliśmy również przetarg na realizację powiązanej z S1 obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44.  Dla tych trzech inwestycji podpisaliśmy w 2020 roku umowy z wykonawcami i  obecnie  trwają  dla nich  prace projektowe. Zgodnie z umową, dwoma odcinkami S1 (Oświęcim – Dankowice – Bielsko-Biała) pojedziemy w IV kw. 2023 r., a obwodnicą Oświęcimia wiosną 2024 r.

Postępowanie na początkowy fragment S1 przeciągnęło się znacznie za sprawą rozpatrywania  odwołań  złożonych przez jednego z zainteresowanych wykonawców, którego 21 sierpnia 2020 r.  wykluczyliśmy z przetargu. Wykonawca, China  State  Construction Engineering Corporation Limited z siedzibą w Pekinie, który naszym zdaniem  nie  złożył  jednoznacznych i wyczerpujących wyjaśnień w trakcie weryfikacji oferty, wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. Odwołanie zostało uwzględnione, GDDKiA unieważniła wykluczenie chińskiej firmy i jednocześnie skierowała skargę na wyrok KIO do Sądu Okręgowego  w Katowicach. Sąd  nie uwzględnił wniesionej przez GDDKiA skargi, umarzając 12 stycznia 2021 r. postępowanie. Wobec czego wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 września 2020 r. uprawomocnił się.

Interes publiczny


Jednakże realizacja obecnego zakresu przetargu, w przyjętych terminach realizacji, jest w tym stanie faktycznym niecelowa i niezasadna. Odcinek Mysłowice – Oświęcim zostałby oddany do użytkowania z co najmniej rocznym, na dzisiaj, opóźnieniem w stosunku do dwóch dalszych odcinków. Ruch tranzytowy z tych odcinków S1 wlewałby się na nieprzystosowane do dużego ruchu lokalne drogi. Dodatkowo poszukiwanie przez kierowców alternatywnych tras spowodowałoby znaczący wzrost zagrożenia dla zdrowia i życia przede wszystkim niechronionych uczestników ruchu na typowo lokalnych drogach, gdzie zabudowa mieszkaniowa i budynki użyteczności publicznej (przedszkola, szkoły, urzędy i kościoły) zlokalizowane są w bezpośrednim sąsiedztwie danej drogi.

Dlatego też GDDKiA, zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych (za sprawą wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć) unieważniła postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na projekt i budowę drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Oświęcim.

Co dalej?

W obecnej sytuacji konieczne jest podzielenie odcinka Mysłowice – Oświęcim na dwa odrębne zadania:
1. Odcinek I/A Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia,
2. Odcinek I/B Mysłowice (Kosztowy II) – Bieruń.

Zakres Odcinka I/A będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 wraz z obiektami inżynierskimi i infrastrukturą techniczną oraz odcinkiem drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) i łącznikiem klasy Z (droga zbiorcza) pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły). Długość drogi ekspresowej wyniesie 2,9 km, od km 10+000 do km 12+865, drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) ok. 2 km, a łącznika ok. 2,1 km. Ten zakres pozwoli na skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem DK44.

Priorytetowa realizacja odcinka Bieruń – Oświęcim (wraz z obwodnicą Bierunia) z terminem zakończenia w listopadzie 2023 r. zbiegnie się z oddaniem do ruchu S1 od Bielsko-Białej do węzła Oświęcim. Dzięki temu ruch tranzytowy na kierunku północ-południe będzie mógł zostać skierowany poprzez przystosowaną do przenoszenia takich obciążeń drogę krajową nr 44 do istniejącego, tranzytowego układu komunikacyjnego (S1, A1), a z kierunku południe na zachód i wschód poprzez DK44 do autostrady A4.

Zakres Odcinka I/B (Mysłowice (Kosztowy Bieruń) będzie obejmował zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S1 od km 0+000 do km 10+000 o długości 10 km wraz z 16 obiektami inżynierskimi, dwoma miejscami obsługi podróżnych (Lędziny Wschód i Zachód) oraz infrastrukturą techniczną. Dla tej części zadania zostanie przeprowadzone odrębne postępowanie przetargowe z 36-miesięcznym terminem realizacji (przy czym do czasu objętego projektowaniem wliczać będzie się okresy zimowe, a do czasu realizacji robót już nie). Jednocześnie wykonawcy w swoich ofertach będą mogli zadeklarować krótszy termin realizacji w ramach kryterium poza cenowego. W umowie zostanie uwzględniony termin pośredni oddania do ruchu jednej jezdni drogi ekspresowej S1 - w czasie 12 miesięcy od uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (kamień milowy). Pozwoli to na wcześniejsze uzyskanie przejezdności całej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, poprzez połączenie istniejącej drogi ekspresowej S1 w Mysłowicach z nowo wybudowanymi odcinkami tej drogi.

Tekst: GDDKiA




Reklamy
Keller Palisander Noe Geobrugg PPI Chrobok Luxo Wodociągi Miasta Krakowa Eurovia
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję