REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Umowa na wykonanie KP dla obwodnicy Jasła

28 grudnia GDDKiA podpisała umowę na wykonanie Koncepcji programowej (KP) dla budowy obwodnicy Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73 (o długości ok. 6,6 km) wraz z rozbudową istniejącej DK73 (o długości ok. 2,5 km).

 

Zdjęcie: GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/
Zdjęcie: GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/

Dokumentację w terminie 15 miesięcy za kwotę 6 649 084,80 zł opracuje firma Promost Consulting. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Prace koncepcyjne

Koncepcja programowa doprecyzuje założenia projektowe  i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Obejmie też swoim zakresem pełne rozpoznanie geologiczne. Celem opracowania KP będzie umożliwienie podjęcia decyzji dotyczących docelowych rozwiązań projektowych i technologii realizacji. Jest to warunek  niezbędny  do przejścia do kolejnego etapu inwestycji, tj. realizacji zadania w systemie „Projektuj i buduj”. Koncepcja programowa zostanie opracowana w ciągu 15 miesięcy, natomiast jeśli będzie taka potrzeba, w terminie do 19 miesięcy prowadzony będzie monitoring osuwisk.

Przebieg i zakres rzeczowy inwestycji  

Przeznaczona do zaprojektowania, a następnie wybudowania inwestycja będzie w przyszłości obejmować swoim zakresem budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 6,6 km, a także rozbudowę istniejącej DK73 na odcinku ok. 2,5 km. Inwestycja zakłada również m.in. budowę i przebudowę obiektów inżynierskich (dwa mosty, dwa wiadukty, 12 przepustów), budowę skrzyżowań jednopoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowana jest też budowa chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.

Początek drogi obwodowej Jasła planowany jest na końcu obwodnicy Brzostku i Kołaczyc (zadania także ujęte w Programie 100 obwodnic). Na odcinku około 2,5 kilometra droga przebiegać będzie w śladzie istniejącej DK73. Następnie przewidywane jest skrzyżowanie typu rondo, za którym obwodnica rozpocznie swój przebieg w nowym śladzie. Jej koniec zlokalizowany będzie w miejscowości Trzcinica, gdzie na skrzyżowaniu z DK28 zaplanowano skrzyżowanie typu rondo.

Cel inwestycji  

Podstawowym celem budowy obwodnicy Jasła jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z kierunków południowo wschodniego i zachodniego, czyli drogi krajowej nr 28 stanowiącej główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji tej obwodnicy, ruch tranzytowy powinien się znacząco zmniejszyć w centrum miejscowości. Dzięki realizacji obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie płynności ruchu w samym Jaśle. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony od autostrady A4 i drogi krajowej nr 94, z drugiej włączających się z drogi krajowej nr 73, która zbiera ruch z południowej części województwa.

Źródło: tekst GDDKiA O/Rzeszów, www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA