REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Umowa na przebudowę i elektryfikację linii Ełk – Korsze

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją”.

 

Zdjęcie: Martyn Janduła, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.pkp-sa.pl
Zdjęcie: Martyn Janduła, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.pkp-sa.pl

Kolejna inwestycja w województwie warmińsko-mazurskim poprawi mieszkańcom regionu dostępność do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają modernizację trasy Ełk – Korsze (nr 38). Podpisana została umowa z wykonawcą robót.

– Realizowane przez rząd inwestycje kolejowe są długo oczekiwane przez mieszkańców. Przyczyniają się również do usprawnienia przewozów aglomeracyjnych i międzywojewódzkich. Dzięki modernizacji linii kolejowych, stacji, dworców i przystanków dążymy do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej –
powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Linia kolejowa z Korsz do Ełku prowadzi przez cenne przyrodniczo tereny Mazur. Realizacja inwestycji przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności i dostępności kolei w codziennych przejazdach. Nowa infrastruktura zachęci także do podróżowania pociągiem na wypoczynek nad mazurskimi jeziorami –
powiedział Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.

– Konsekwentnie zwiększamy na Warmii i Mazurach możliwości kolei. Elektryfikacja linii Ełk – Korsze pozwoli na atrakcyjne i szybkie przejazdy między Olsztynem a Ełkiem w czasie ok. 2 godzin i skrócenie podroży na innych kierunkach sieci kolejowej. Elektryfikacja linii pozytywnie wpłynie na ochronę środowiska i wzmocni atuty kolei jako ekologicznego transportu
– powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” będzie się odbywała etapami. Pierwszy rozpocznie się od robót na odcinku od Ełku do Giżycka. Prace zostały zaplanowane na lata 2021-2024. Kolejne etapy projektu będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł.

Podróżni zyskają wygodniejsze warunki podróży dzięki nowym peronom wyposażonym w ławki, wiaty, informację pasażerską. Jasno oświetlone obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów będzie wygodniejsze. Korzystnie zmieni się poziom obsługi podróżnych na 3 stacjach (Stare Juchy, Wydminy, Giżycko) i 2 przystankach (Woszczele, Siedliska).

Pierwszy etap zakłada modernizację 49 kilometrów torów z liczącej ok. 100 kilometrów trasy Ełk – Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Czas przejazdu po pracach wyniesie poniżej 2 godz.

Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni elektryfikacja całej trasy. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co również przełoży się na szybszy czas przejazdu koleją. Wzrośnie przepustowość trasy, co oznacza, że po torze będzie mogło jeździć więcej pociągów w tym samym czasie. W efekcie Mazury zyskają dostęp do lepszej oferty kolejowej.

W ramach inwestycji wymienione będą również tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wzrost poziomu bezpieczeństwa będzie po budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach oraz po przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i 59 obiektów inżynieryjnych jak mostów, wiaduktów i przepustów. Wzrost bezpieczeństwa pieszym zapewni tunel pod torami na ul. Unii Europejskiej, które zastąpi dotychczasowe przejście łączące centrum Giżycka z miejską plażą.

Wartość podpisanej umowy na roboty to 649 mln zł netto. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o., Aldesa Construcciones S.A., COALVI S.A. oraz China Civil Engineering Construction Corporation.

Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.pkp-sa.pl

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA