Umowa na przebudowę A18 granica województw – Golnice
27 stycznia 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na przebudowę i dostosowanie drogi krajowej nr 18 na odc. granica województw – Golnice do parametrów autostrady. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm Kobylarnia, Mirbud i Budpol.
Droga do realizacji
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni A18 została wydana już w 2011 roku. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 roku zapewniła finansowanie i umożliwiła rozpoczęcie i procedur przetargowych dla autostrady A18. Obecnie wszystkie cztery odcinki, rozpoczynające się od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice (woj. dolnośląskie), znajdują się na etapie realizacji. Planujemy, że kierowcy w 2023 r. będą mieli do dyspozycji całą trasę, o łącznej długości ponad 70 km.
– Do realizacji kierujemy dziś ostatni odcinek trasy, która już w 2023 r. zyska miano pełnoprawnej autostrady A18. Obecnie kierowcy korzystający z północnej nitki tej drogi jadą komfortowo, zaś ci poruszający się po nitce południowej muszą znosić niedogodności związane z jej fatalnym stanem. Modernizacja tej trasy była konieczna, teraz wykonawcy mogą już przystępować do prac w terenie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Modernizacja całej drogi krajowej nr 18 i dostosowanie jej do parametrów autostrady jest konieczna, aby kierowcy mogli bezpiecznie i komfortowo dojechać do połączenia z A4 – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
– Dzisiaj możemy ogłosić, że wszystkie odcinki autostrady A18 są na etapie realizacji. W zeszłym tygodniu podpisaliśmy umowę na odcinek, który zaczyna się przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy dwóch województw. Dzisiaj finalizujemy umowę na kolejny, ostatni już odcinek, który kończy swój bieg na węźle Golnice. Zakończenie prac w 2023 r. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z ponad 70 km nowej autostrady A18 – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakres prac wykonawcy
Odcinek, na który podpisana została umowa, jest w całości zlokalizowany w istniejącym pasie drogowym, poza terenem zabudowanym i w przeważającej części przebiega przez tereny leśne.
Głównym zadaniem wykonawcy jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace będą polegać głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia zostanie rozebrana i położona będzie nowa nawierzchnia betonowa, a jezdnia zostanie poszerzona do 11 m. W obrębie węzła Luboszów powstanie nowe skrzyżowanie z drogą powiatową, a węzeł Golnice zostanie przebudowany i dostosowany do infrastruktury autostrady. Zbudowane zostaną pasy włączania i wyłączania do MOP Świętoszów Południe.
Ponadto przewiduje się wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy związane z bezpieczeństwem ruchu na drodze, m.in. bariery ochronne, oznakowanie pionowe i poziome oraz elementy związane z ochroną środowiska (przejścia dla zwierząt). Zadanie jest realizowane w formule „Buduj”.
Termin realizacji zadania
Czas przewidziany na realizację robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie wynosi 25 miesięcy. Do czasu przewidzianego na roboty nie wlicza się okresów zimowych, trwających od 15 grudnia do 15 marca. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.
Tekst i grafika: GDDKiA