REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Umowa na projekt i budowę II etapu łącznika brzeskiego

23 listopada 2020 r. GDDKiA podpisała umowę ze spółką Eurovia Polska na zaprojektowanie i budowę I odcinka DK75 Brzesko – Nowy Sącz, czyli II etapu tzw. łącznika brzeskiego. Koszt prac wyniesie 98 321 280,00 zł brutto.

 
Grafika: GDDKiA O/Kraków
Grafika: GDDKiA O/Kraków
 Co w ramach zadania?

Zadanie obejmuje budowę drogi głównej ruch przyspieszonego, łącznic, dodatkowych jezdni, zlokalizowanych w pasie drogi głównej ruchu przyspieszonego, a także budowę lub przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Powstaną obiekty inżynierskie i system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne i retencyjno-infiltracyjne).

Przebudowane zostaną istniejące drogi i skrzyżowania, urządzenia teletechniczne i energetyczne, sieci wodociągowe, sieci gazowe, urządzenia melioracyjne i hydrologiczne oraz urządzenia kolejowe. W niezbędnym zakresie przełożone będzie koryto rzeki Uszwicy. Przewidziano także zabezpieczenia akustyczne, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, nasadzenia zieleni i ogrodzenie drogi głównej. Wybudowane zostaną dwa mosty nad rzeką Uszwicą, wiadukt nad ul. Pomianowską w Brzesku oraz dwa przejścia dla zwierząt.

Termin realizacji


Na realizację zadania, zgodnie z umową, wykonawca ma 36 miesięcy, z czego zgodnie z warunkami kontraktu w terminie 10 miesięcy ma zostać wykonany projekt i powinny zostać złożone dokumenty do Wojewody Małopolskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Do czasu realizacji prac budowlanych nie będą wliczane okresy zimowe, czyli od 16 grudnia do 15 marca, w trakcie prowadzenia robót budowlanych.

Dwie jezdnie


II część tzw. łącznika brzeskiego z A4, a jednocześnie zachodnia obwodnica miasta, przebiegająca w ciągu DK75, będzie drogą dwujezdniową. Początkowo odcinek ten planowany był jako droga jednojezdniowa, jednak analiza i prognoza ruchu przeprowadzone w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wykazały, że przekrój ten może się okazać niewystarczający. Minister Infrastruktury zatwierdził aneks do Programu Inwestycji dla budowy drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, który zakłada, że także pierwszy jej odcinek, czyli II część łącznika brzeskiego, powstanie jako droga dwujezdniowa ruchu przyspieszonego (klasy GP).

Dwa etapy


Trasa rozpocznie się od zrealizowanego już i oddanego do ruch w 2016 r. I etapu łącznika, który przebiega od węzła Brzesko na A4 do DK94. Będzie miała długość ok. 3 km. Włączenie jej do istniejącej drogi krajowej nr 75 nastąpi w rejonie ul. A. Mickiewicza.

Po wybudowaniu II etapu łącznika brzeskiego odsunięty zostanie od miasta ruch tranzytowy, pomiędzy autostradą A4 a wyjazdem w kierunku Nowego Sącza. Korzystnie wpłynie to na rozładowanie spiętrzeń ruchu w godzinach szczytu w Brzesku. Poprawi się bezpieczeństwo ruchu i skróci czas przejazdu.

Kalendarium

4 maja 2017 r. - zawarta została umowa na przygotowanie STEŚ z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
4 marca 2020 r. - decyzja środowiskowa stała się ostateczna.
2 lipca 2020 r. - ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi.
28 sierpnia 2020 r. - otwarto oferty przetargowe.
30 października 2020 r. – wybrano najkorzystniejszą ofertę.

Źródło: GDDKiA O/Kraków
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA