


























Międzynarodowa konferencja Europa Karpat zgromadziła polityków, naukowców i samorządowców z krajów regionu karpackiego: Polski, Ukrainy, Słowacji, Czech, Litwy, Węgier, Rumunii, Mołdawii, a także przedstawicieli Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Trwają prace na linii Tarnowskie Góry – Zawiercie
Na linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie rozpoczęła się budowa wiaduktu i przejścia podziemnego. Powstaje nowa stacja Pyrzowice Lotnisko. Wartość inwestycji PLK to ponad 660 mln zł.


Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przygotowuje warunki do podróży i przewozu towarów na lotnisko w Pyrzowicach od strony Tarnowskich Gór lub Zawiercia. Jej efektem będzie dojazd koleją – najbardziej ekologicznym rodzajem transportu zbiorowego - do portu lotniczego „Katowice Airport”.
Kluczowym elementem inwestycji jest budowa nowej stacji Pyrzowice Lotnisko w sąsiedztwie portu lotniczego „Katowice Airport”. Powstaje tam przejście podziemne, którym podróżni bezpiecznie dostaną się na nowo budowane perony. Widoczna jest już część konstrukcji nowego obiektu, a także ściany peronowe. Wcześniej zdemontowano stare tory i przygotowano teren pod nowe.
Na odcinku od Tarnowskich Gór do Pyrzowic demontowane są stare tory. Przebudowywana jest także łącznica kolejowa Miasteczko Śląskie – Gosek. Rozpoczęła się budowa wiaduktu kolejowego nad autostradą A1. Rozebrano już nasyp po obu stronach obiektu. Zakończenie budowy wiaduktu planowane jest na III kwartał 2022 roku. Budowany jest też wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908.
Na odcinku Pyrzowice Lotnisko – Siewierz instalowane są słupy sieci trakcyjnej i budowany jest tor - to najbardziej zaawansowane prace. Równocześnie postępuje budowa mostów nad rzekami Szeligowiec i Jordan w Siewierzu.
Na stacji Siewierz oraz przystanku Mierzęcice widać nowe perony. Roboty realizowane są również na stacji Zawiercie. Powstaje Lokalne Centrum Sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczeństwo ruchu na całej linii. Zakończyły się prace torowe na łącznicy oraz na moście kolejowym w Zawierciu.
Efektem inwestycji będzie dojazd pociągiem do portu lotniczego „Katowice Airport”. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie ok. godzinę. Dostęp do kolei zwiększą stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Projekt ma też istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu. Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą.
W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl
Kluczowym elementem inwestycji jest budowa nowej stacji Pyrzowice Lotnisko w sąsiedztwie portu lotniczego „Katowice Airport”. Powstaje tam przejście podziemne, którym podróżni bezpiecznie dostaną się na nowo budowane perony. Widoczna jest już część konstrukcji nowego obiektu, a także ściany peronowe. Wcześniej zdemontowano stare tory i przygotowano teren pod nowe.
Na odcinku od Tarnowskich Gór do Pyrzowic demontowane są stare tory. Przebudowywana jest także łącznica kolejowa Miasteczko Śląskie – Gosek. Rozpoczęła się budowa wiaduktu kolejowego nad autostradą A1. Rozebrano już nasyp po obu stronach obiektu. Zakończenie budowy wiaduktu planowane jest na III kwartał 2022 roku. Budowany jest też wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908.
Na odcinku Pyrzowice Lotnisko – Siewierz instalowane są słupy sieci trakcyjnej i budowany jest tor - to najbardziej zaawansowane prace. Równocześnie postępuje budowa mostów nad rzekami Szeligowiec i Jordan w Siewierzu.
Na stacji Siewierz oraz przystanku Mierzęcice widać nowe perony. Roboty realizowane są również na stacji Zawiercie. Powstaje Lokalne Centrum Sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczeństwo ruchu na całej linii. Zakończyły się prace torowe na łącznicy oraz na moście kolejowym w Zawierciu.
Efektem inwestycji będzie dojazd pociągiem do portu lotniczego „Katowice Airport”. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 min, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie ok. godzinę. Dostęp do kolei zwiększą stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Projekt ma też istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu. Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą.
W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2023 roku.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl

- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.