REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Trwa przebudowa mostu w Nietkowicach

Trwa przebudowa mostu kolejowego nad Odrą w Nietkowicach na linii Wrocław – Szczecin. We wrześniu zamontowano najdłuższe przęsło mostu kolejowego. Wartość inwestycji PLK to 46 mln zł.

 
Zdjęcie: Alicja Grochowiak, www.plk-sa.pl
Zdjęcie: Alicja Grochowiak, www.plk-sa.pl
We wrześniu na przebudowywanym wschodnim moście kolejowym nad Odrą w Nietkowicach nasunięte zostało najdłuższe – 75 m przęsło. Do montażu niemal 420 tonowego elementu wykorzystano hydrauliczne siłowniki i tymczasowe podpory w nurcie rzeki. Nasunięcie przęsła wykonano w ok. 34 godziny.

Kolejowa przeprawa nad Odrą ma już 7 z 10 nowych przęseł. Nowe stalowe elementy zostały wykonane w wytwórni i przetransportowane na placu budowy. Konstrukcje osadzane są na wyremontowanych – wzmocnionych podporach. Dodatkowo zastosowano mikropale – czyli specjalne konstrukcje, służące do wzmocnienia obiektu, wykonane wokół podpór na terenach zalewowych.

Po umieszczeniu wszystkich przęseł, montowany będzie nowy tor i sieć trakcyjna. Zakończenie prac przewidziano w 2023 r. Roboty nie ograniczają kursowania pociągów. Sąsiednią konstrukcją mostu codziennie przejeżdża ok. 55 pociągów pasażerskich i towarowych.

Większe możliwości przewozów w województwie lubuskim


Przebudowany most na jednym z dwóch torów na lata zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy pociągów. Zwiększą się możliwości Nadodrzanki, ważnej linii kolejowej prowadzącej z Dolnego Śląska przez województwo lubuskie na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu inwestycji prędkość pociągów kursujących nad Odrą wzrośnie do 120 km/h. Poprawi się przepustowość odcinka „mostowego”, z którego będzie mogło korzystać więcej składów – możliwe będzie przygotowanie korzystniejszej oferty połączeń i zapewnienie lepszych warunków dla ekologicznego transportu kolejowego.

Most w Nietkowicach liczbach:

– budowa: 1871 r.,
– długość: ok. 420 m,
– szerokość – ok. 13 m,
– wysokość – ok. 1,4 m,
– liczba przęseł – 10.

Mosty – sprawne, ważne elementy kolejowych linii


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach modernizacji sieci kolejowej budują nowe mosty oraz modernizują przeprawy. Aby zapewnić sprawne przewozy kolejowe wykorzystywane są środki z projektów unijnych oraz budżetowych. Tylko w 2020 r. przebudową objętych zostało ponad 130 przepraw nad rzekami np. w Krakowie, w Warce i na Centralnej Magistrali Kolejowej. Modernizacje zwiększają parametry techniczne i pozwalają na budowę dodatkowych torów. W tym roku kontynuowane są prace m.in. przy budowie mostów w Czechowicach-Dziedzicach, Lubartowie, Krakowie i we Wronkach.

Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA