REKLAMA
Drogi Tunele Wiadomości
3 Minuty czytania

Trwa montaż maszyny TBM w Świnoujściu

Zaawansowanie montażu maszyny TBM do budowy tunelu w Świnoujściu wynosi już ok. 65%. W ukończonej w listopadzie 2020 r. komorze startowej po stronie wyspy Uznam znalazła się już cała głowica urabiająca.

 
Pod koniec lutego mają rozpocząć się próby maszyny, a drążenie ma ruszyć w marcu.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin


Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestor zastępczy i dofinansowanie ze środków UE


Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora Zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 
Podstawowe elementy maszyny już zamontowane

Do  komory  startowej została  już  opuszczona i zmontowana zasadnicza  część maszyny z łożyskiem i głównym napędem oraz część frontowa tarczy z głowicą urabiającą. Zmontowano również elementy zaplecza tarczy, tak zwane bramy. Obecnie trwają prace polegające  na łączeniu opuszczonych elementów oraz instalacji podzespołów.

Maszyna drążąca


Tunel w Świnoujściu będzie wykonywany metodą drążenia przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny drążącej. Urządzenie będzie zostawiało za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, w miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 ton, a długość 101 metrów. Stałą obsługę maszyny podczas drążenia będzie stanowiło około 15 osób.

Zakład prefabrykacji pracuje pełną parą


Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel,  potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających  się na  poszczególne pierścienie  obudowy  tunelu. Każdy pierścień składa się z  ośmiu  tubingów  (segmentów).  W celu wykonania tych elementów został wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Nie są identyczne, każdy jest specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w przyszłym tunelu ze względu na to,  że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębia się pod Świną, a na odcinku początkowym i końcowym  będzie  też  posiadał łuki poziome. Docelowo cały tunel będzie składał się z 6280 tubingów.  Obecnie gotowych  jest  ponad  1500, a kolejne są stale wykonywane.

Komora odbiorcza w budowie


Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana  większość  infrastruktury  związanej  z budową to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której  jeszcze  w tym roku powinna dotrzeć maszyna TBM.  Zostały wykonane  ściany szczelinowe, trwają wykopy pod płytę stropu. Przewiercenie się na wyspę Wolin nie  będzie  oznaczało końca  prac. W tunelu trzeba będzie jeszcze wykonać jezdnię, wszystkie instalacje i wyjścia awaryjne. Termin zakończenia inwestycji to jesień 2022 roku.

Wykonawcą tunelu w Świnoujściu jest konsorcjum firm: PORR S.A. (lider), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S.

Tekst i zdjęcia: GDDKiA
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA