






W procesie rozwoju sieci drogowej w Polsce GDDKiA odpowiedzialna jest za przygotowanie inwestycji od etapu koncepcyjnego do etapu końcowego, czyli nadzoru nad budową, a w następnej kolejności zapewnienie płynności ruchu i bezpieczeństwa podróżnych poprzez odpowiednie utrzymanie. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Trwa budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia
Prace przy budowie obwodnicy Poręby i Zawiercia idą pełną parą. To pierwszy z dwóch odcinków trasy o łącznej długości ponad 24 km, która pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Poręby i Zawiercia.


Postęp prac
Trwa wycinka i karczowanie lasów prywatnych. W najbliższym czasie wycinkę drzew na swoim obszarze rozpoczną Lasy Państwowe. Wykonano już również odhumusowanie 20 tys. m2 powierzchni gruntu. Do odhumusowania całości trasy wyznaczono obszar o powierzchni ponad 340 tys. m2. Trwają także prace przy przebudowie infrastruktury podziemnej kolidującej z inwestycją, obejmujące sieci energetyczne, oświetleniowe i teletechniczne. Rozpoczęto budowę wiaduktu drogowego nad ulicą Kolejową w Ogrodzieńcu.
Co jeszcze będzie się działo na budowie w najbliższym czasie
Planowane jest rozpoczęcie budowy obiektu inżynierskiego nad linią kolejową i ulicą Grunwaldzką w Zawierciu. Na dwóch wiaduktach w obrębie węzła Kromołów rozpocznie się wykonywanie pali wierconych pod fundamenty, a nad ulicą Kolejową wykonywanie fundamentów. Będą kontynuowane już rozpoczęte prace, w tym wycinkę drzew, odhumusowanie oraz dalszą przebudowę infrastruktury podziemnej. Ruszy także przebudowa sieci wodociągowej i gazowej.
Trwa wycinka i karczowanie lasów prywatnych. W najbliższym czasie wycinkę drzew na swoim obszarze rozpoczną Lasy Państwowe. Wykonano już również odhumusowanie 20 tys. m2 powierzchni gruntu. Do odhumusowania całości trasy wyznaczono obszar o powierzchni ponad 340 tys. m2. Trwają także prace przy przebudowie infrastruktury podziemnej kolidującej z inwestycją, obejmujące sieci energetyczne, oświetleniowe i teletechniczne. Rozpoczęto budowę wiaduktu drogowego nad ulicą Kolejową w Ogrodzieńcu.
Co jeszcze będzie się działo na budowie w najbliższym czasie
Planowane jest rozpoczęcie budowy obiektu inżynierskiego nad linią kolejową i ulicą Grunwaldzką w Zawierciu. Na dwóch wiaduktach w obrębie węzła Kromołów rozpocznie się wykonywanie pali wierconych pod fundamenty, a nad ulicą Kolejową wykonywanie fundamentów. Będą kontynuowane już rozpoczęte prace, w tym wycinkę drzew, odhumusowanie oraz dalszą przebudowę infrastruktury podziemnej. Ruszy także przebudowa sieci wodociągowej i gazowej.
Organizacja ruchu
Od 12 maja w Ogrodzieńcu planowane jest wprowadzenie tymczasowej organizacji ruchu na ulicy Poniatowskiego - w ciągu drogi wojewódzkiej nr 791. Utrudnienie spowodowane jest koniecznością budowy objazdu na potrzeby realizacji obiektu wiaduktu drogowego (WD1.10). Wprowadzone tam będzie ograniczenie prędkości do 40 km/h i zawężenie pasa w kierunku Ogrodzieńca.
Lokalizacja i cel inwestycji
Obwodnica Poręby i Zawiercia pobiegnie wzdłuż DK78 przez powiaty będziński i zawierciański oraz przez miejscowości Siewierz, Poręba, Łazy, Zawiercie i Ogrodzieniec. Dwujezdniowa obwodnica Poręby i Zawiercia połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza. DK78 komunikuje sąsiadujące miejscowości m.in. z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Dzięki nowemu przebiegowi drogi, tranzyt ominie centra miast, jednocześnie poprawiając warunki życia mieszkańców. Obecnie włączenie się do ruchu z drogi lokalnej lub przejechanie na druga stronę DK78 jest utrudnione, a czasem kierowcy, wymuszając pierwszeństwo, powodują kolizję lub wypadek.
Obwodnica Poręby i Zawiercia w ciągu DK78
Inwestycja realizowana jest w podziale na dwa odcinki. Pierwszy odcinek o długości 16,6 km zaczyna się w Siewierzu i biegnie w kierunku wschodnim poprzez Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Drugi swój początek ma za węzłem Kromołów, a następnie biegnie przez 7,6 km do projektowanego w ramach obwodnic Kroczyc ronda w Żerkowicach. Łączna długość obwodnicy to ponad 24 km.
Źródło: tekst GDDKiA O/Katowic, www.gov.pl/web/gddkia-katowice/

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.