REKLAMA
Kolej Mosty Wiadomości
2 Minuty czytania

Trwa budowa drugiego mostu na Bugu

PLK buduje na Rail Baltica nowy drugi most na Bugu. Dzięki inwestycji więcej pociągów pojedzie na linii Warszawa – Białystok. Inwestycja realizowana jest przez PLK w ramach prac na odc. Sadowne – Czyżew za 569 mln zł.

Zdjęcie: Tomasz Nizielski
Zdjęcie: Tomasz Nizielski
Jednym z najważniejszych elementów prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacji odcinka Sadowne – Czyżew jest budowa nowej przeprawy na Bugu. Od marca br. pociągi dalekobieżne i regionalne pokonują królową rzek Podlasia nowym, 300 m mostem o wadze 3000 ton. Obiekt ma pięć 60-metrowych przęseł o wysokości dźwigarów ponad 12 m. To najdłuższy obiekt inżynieryjny na linii kolejowej łączącej Warszawę i Białystok. Teraz obok nowego mostu powstaje bliźniacza konstrukcja dla drugiego toru. Dzięki inwestycji zniknie tzw. wąskie gardło na jednotorowej dotąd przeprawie przez rzekę, dzięki temu możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów.

Czas na druga nitkę


Nowy most łukowy przejął ruch pociągów odbywający się dotychczas po starym obiekcie kratownicowym. Zakończono już prace rozbiórkowe starego mostu. Aktualnie trwa budowa podpór i przyczółków nowej konstrukcji. To wyjątkowo skomplikowana operacja. Prace związane z wykonywaniem podpór znajdujących się w nurcie rzeki są szczególnie trudne m.in. ze względu na warunki gruntowe. Na placu budowy widoczne są nowe przęsła, które zostaną nasunięte na wybudowane filary. Zakończenie budowy drugiej nitki mostu planowane jest w kwietniu 2020 r.

Powstający 300-metrowy obiekt umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich. Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych o nacisku 221 ton/oś. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co skróci czas przejazdu z Mazowsza na Podlasie.

Budowa mostów nad rzeką Bug, to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej linii kolejowej Warszawa – Białystok. Przy budowie uwzględniono wymogi ochrony środowiska. Zapewnione będzie pod torami przejście dla zwierząt.

Lepsze podróże między Warszawą a Białymstokiem


Odcinek Sadowne – Czyżew to kolejny modernizowany fragment na linii z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica). Wartość prac to 569 mln zł netto. Podróżni korzystają już efektów prowadzonych robót. Na 35 km odcinku pociągi kursują nowym torem, m.in. po nowych mostach na Bugu, Bojewce i Nowej Treblince, a lepszą obsługę pasażerów zapewniają nowoczesne i komfortowo wyposażone perony na stacjach Sadowne i Małkinia oraz przystankach Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie. W marcu br. roboty przeniesiono na drugą stronę linii kolejowej. Zakończenie wszystkich prac na odcinku zaplanowano w II kwartale 2020 r. Kompleksowa modernizacja linii Rail Baltica zapewni sprawne podróże z Warszawy do Białegostoku.

Prace na odcinku Sadowne – Czyżew są realizowane w ramach projektu: „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” i finansowane z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).


Tekst: Magdalena Janus, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcie: Tomasz Nizielski

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA