Trwa budowa drugiego mostu na Bugu
PLK buduje na Rail Baltica nowy drugi most na Bugu. Dzięki inwestycji więcej pociągów pojedzie na linii Warszawa – Białystok. Inwestycja realizowana jest przez PLK w ramach prac na odc. Sadowne – Czyżew za 569 mln zł.
Czas na druga nitkę
Nowy most łukowy przejął ruch pociągów odbywający się dotychczas po starym obiekcie kratownicowym. Zakończono już prace rozbiórkowe starego mostu. Aktualnie trwa budowa podpór i przyczółków nowej konstrukcji. To wyjątkowo skomplikowana operacja. Prace związane z wykonywaniem podpór znajdujących się w nurcie rzeki są szczególnie trudne m.in. ze względu na warunki gruntowe. Na placu budowy widoczne są nowe przęsła, które zostaną nasunięte na wybudowane filary. Zakończenie budowy drugiej nitki mostu planowane jest w kwietniu 2020 r.
Powstający 300-metrowy obiekt umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich. Zapewnione będzie sprawne kursowanie cięższych niż dotychczas składów towarowych o nacisku 221 ton/oś. Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Sadowne – Czyżew pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h, co skróci czas przejazdu z Mazowsza na Podlasie.
Budowa mostów nad rzeką Bug, to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań na modernizowanej linii kolejowej Warszawa – Białystok. Przy budowie uwzględniono wymogi ochrony środowiska. Zapewnione będzie pod torami przejście dla zwierząt.
Lepsze podróże między Warszawą a Białymstokiem
Odcinek Sadowne – Czyżew to kolejny modernizowany fragment na linii z Warszawy do Białegostoku (Rail Baltica). Wartość prac to 569 mln zł netto. Podróżni korzystają już efektów prowadzonych robót. Na 35 km odcinku pociągi kursują nowym torem, m.in. po nowych mostach na Bugu, Bojewce i Nowej Treblince, a lepszą obsługę pasażerów zapewniają nowoczesne i komfortowo wyposażone perony na stacjach Sadowne i Małkinia oraz przystankach Prostyń, Zaręby Kościelne, Kietlanka i Szulborze Wielkie. W marcu br. roboty przeniesiono na drugą stronę linii kolejowej. Zakończenie wszystkich prac na odcinku zaplanowano w II kwartale 2020 r. Kompleksowa modernizacja linii Rail Baltica zapewni sprawne podróże z Warszawy do Białegostoku.
Prace na odcinku Sadowne – Czyżew są realizowane w ramach projektu: „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne” i finansowane z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Tekst: Magdalena Janus, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcie: Tomasz Nizielski