


























TRAKO 2021
Międzynarodowe Targi Gdańskie SA

Pierwsze po lockdownie spotkanie branży zgromadziło prawie 23 tys. uczestników z 39 krajów. Zagraniczni goście z 25 krajów przyjechali do Gdańska także jako wystawcy, w sumie było ich ponad 500.
Premiera pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej, wyprodukowanej przez bydgoską Pesę, prezentacja pierwszego europejskiego pociągu wodorowego Coradia iLint, pokazy wielu nowości – TRAKO 2021 przeszło do historii jako jedna z najbardziej udanych edycji odbywających się od 20 lat w Gdańsku targów. Było to największe w tym roku spotkanie branży w Europie. Do dyspozycji wystawców oddano łącznie 36 tys. m2 przestrzeni ekspozycyjnej. Specjalnie na potrzeby targów powstały trzy ogromne hale wystawiennicze, a ekspozycja taboru odbywała się po raz pierwszy w nowej przestrzeni torów wystawienniczych stacji Gdańsk Zaspa Towarowa.
„Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA zdecydowanie zmieniła się jakość i komfort prezentacji podczas targów TRAKO. Stwarza to jeszcze większe możliwości wykorzystywania przestrzeni AmberExpo i stadionu Polsat Plus Arena Gdańsk” – podkreślił Andrzej Bojanowski, prezes zarządu Międzynarodowych Targów Gdańskich SA.
14. edycja TRAKO zbiegła się z ogłoszeniem przez Komisję Europejską roku 2021 Europejskim Rokiem Kolei. Z tej okazji do Gdańska przyjechał pociąg specjalny – Connecting Europe Express, który w ciągu 36 dni odwiedził 26 krajów, pokonując odległość 20 tys. km i zatrzymując się w ponad 70 miastach.
„Targi TRAKO to największe w tym roku wydarzenie w branży transportowej w Europie i to było widać w Gdańsku. Liczba wystawców i liczba odwiedzających targi robiły duże wrażenie. Tak duże zainteresowanie wynika z pewnością z obecnych trendów – mody na kolej, która jest najlepszym, bo najbezpieczniejszym, najbardziej ekologicznym i odpornym na kryzysy środkiem transportu. Dziś z koleją kojarzy się jeszcze jedno słowo – rozwój. Przez cały czas trwania TRAKO towarzyszyło ono licznym premierom taboru, debatom i konferencjom” – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych SA oraz przewodniczący Międzynarodowego Związku Kolei (UIC).
PKP Intercity zaprezentowało pierwsze z nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które w najbliższych miesiącach zaczną zasilać flotę przewoźnika – nowy skład Flirt3, wyprodukowany przez firmę Stadler, i zmodernizowany ED74. Uczestnicy targów mogli zapoznać się także z różnymi typami wagonów. Wśród nich dwie nowości: wagon pasażerski 175A- 10, pierwszy z puli 81 nowych pojazdów produkowanych w Poznaniu przez FPS H. Cegielski, oraz wagon wojskowy dla Sił Zbrojnych RP. PKP Intercity przedstawiło również wielofunkcyjny wagon Combo o podwyższonym standardzie oraz wagon restauracyjny typu 406A-40. Ekspozycję uzupełniła najnowocześniejsza w Polsce lokomotywa elektryczna Eu160 Griffin, jedna z 30, które dla przewoźnika wyprodukowała firma Newag.
Swojego zadowolenia z tegorocznej edycji targów nie ukrywali wystawcy. „Widzimy się po niemal dwóch latach, kiedy nie mogliśmy spotykać się osobiście. To, co się wydarzyło na TRAKO, przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Mieliśmy bardzo wielu gości, wszyscy byli spragnieni kontaktu bezpośredniego. Nie wyobrażam sobie, aby targi się nie odbywały, a biznes był prowadzony tylko online” – podkreślił Paweł Choduń, wiceprezes zarządu firmy Medcom.
„Dla organizatorów targów najważniejsze są wrażenia wystawców, uczestników, efekt biznesowy po targach, a także frekwencja, która wszystkich pozytywnie zaskoczyła – dodał Andrzej Bojanowski. – Tegoroczne TRAKO cieszyło się jeszcze większym zainteresowaniem branży niż poprzednia edycja, przed pandemią. To jasny sygnał, jak ważne dla gospodarki, dla regionu i miasta Gdańska są organizowane przez MTG wydarzenia. Bardzo istotnym elementem jest zaufanie, jakim obdarzyli nas wystawcy, ale również partnerzy i sponsorzy. Po raz pierwszy w historii TRAKO partnerem finansowym został Bank Pekao SA”.
Ostatni dzień należał do pracodawców i ich potencjalnych pracowników. Dzień Edukacji i Kariery zorganizowany został po raz trzeci i z każdą edycją cieszy się coraz większym zainteresowaniem. W tegorocznym wzięło udział prawie 1500 osób, przede wszystkim uczniów szkół średnich i studentów. Mieli oni możliwość bezpośrednich rozmów, zasięgnięcia informacji od firm wystawiających się na targach, a także uczestniczenia w prelekcjach i warsztatach dedykowanych osobom poszukującym pracy w branży.
Ok. 700 osób zdecydowało się obejrzeć ekspozycję zewnętrzną targów TRAKO. W nowej przestrzeni torów wystawienniczych przy AmberExpo podziwiać można było tabor kolejowy, w tym premiery TRAKO 2021. Dla najmłodszych dużym przeżyciem było rozstrzygnięcie konkursu plastycznego oraz aukcja prac w ramach akcji charytatywnej TRAKO – Dzieciom.
Patronatem honorowym targi objęli: Jacek Sasin, minister aktywów państwowych; Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury; Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego; Piotr Szymczak, prezes zarządu Stowarzyszenia Elektryków Polskich.
Partnerami targów byli: Alstom, Knorr-Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, TRACK TEC.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl


Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.