REKLAMA
Drogi Inż. Bezwykopowa Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

TBM „Wyspiarka” dotarła na wyspę Wolin

Maszyna drążąca TBM „Wyspiarka”, która w marcu 2021 roku rozpoczęła wykonywanie tunelu w Świnoujściu, pokonała cieśninę Świna i dotarła do ściany komory odbiorczej na wyspie Wolin. 

 

Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

To kluczowy moment w procesie powstawania inwestycji, która połączy Świnoujście z resztą Polski. W najbliższych dniach maszyna TBM będzie wprowadzana do komory odbiorczej. Do wykonania pozostał jeszcze szereg robót związanych z realizacją konstrukcji wewnętrznych i pracami wykończeniowymi. Jesienią 2022 roku planowane jest zakończenie inwestycji. 

Kolejne prace do wykonania 


Proces technologiczny wprowadzania maszyny TBM  do komory odbiorczej  jest wieloetapowy u musi być wykonany z dużą precyzją. Obecnie  komora odbiorcza jest  zalana wodą, co ma na celu wyrównanie ciśnienia podczas wejścia tarczy do komory.  Jeszcze przez około dwa miesiące maszyna o masie 2 740 ton i długości około 100 metrów będzie stopniowo demontowana. Równocześnie zaczną się pierwsze prace związane z wyposażeniem tunelu, w tym z montażem konstrukcji wewnętrznych. Obecnie w zakładzie prefabrykacji na placu budowy trwa już produkcja płyt podstropowych i elementów, na których będzie posadowiona jezdnia w tunelu.   


Dalsze prace będą obejmowały instalacje wewnętrzne, systemy monitoringu, wentylacji, przeciwpożarowe i pozostałe roboty wykończeniowe.  Ważnym elementem robót będzie również wykonanie wyjść ewakuacyjnych do galerii pod jezdnią, co będzie wymagało użycia technologii mrożenia gruntu. 

Tunel trwale połączy wyspy Uznam i Wolin


Świnoujście leży na dwóch wyspach: Uznam i Wolin. Główna część miasta leżąca na wyspie Uznam,  jest odcięta od reszty kraju cieśniną Świna. Jedyne  połączenie pomiędzy wyspami zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Efektem tej sytuacji są długie kolejki przed promami. Widoczne jest to, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, gdy czas oczekiwania na przeprawę liczony jest w godzinach. Problemy te rozwiąże powstanie tunelu. 

Całkowita długość nowej trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część  to tunel drążony, który będzie miał długość 1,48 km. Odcinki wjazdowe wykonane metodą podstropową będą liczyły 300 metrów, a fragmenty wykonane w wykopie otwartym 505 metrów. Tunel będzie jednorurowy,  zostanie wykonana w nim dwupasowa jezdnia dla ruchu w obu kierunkach. Pod jezdnią zostanie zlokalizowana galeria ewakuacyjna, które będzie  wykorzystywana w sytuacjach awaryjnych. W ramach inwestycji powstaje też układ drogowy łączący tunel z istniejącą siecią dróg – po stronie wyspy Wolin jest to rondo, natomiast po stronie wyspy Uznam odcinek drogi z placem manewrowym i skrzyżowaniem. 

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych. 

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA