Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności

Tagi - Przepusty

Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 28. Trwałość gruntowo-powłokowych przepustów i mostów ekologicznych ze stalowych blach falistych »
Autor: prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg, Mostów i Kolei, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o.
2023-03-23
Jak już wielokrotnie wspomniano w ramach cyklu artykułów z niniejszej serii, od ponad 20 lat na terenie Polski zaprojektowano i zbudowano ponad 4000 obiektów inżynieryjnych pełniących funkcję ekologiczną. Według opracowania [1] ich łączny koszt budowy wyniósł ponad 7 mld zł. Ponadto wraz z intensywnym rozwojem krajowej infrastruktury komunikacyjnej liczba nowoczesnych przepustów pod drogami i liniami kolejowymi wykonanych ze stalowych blach falistych stale rośnie. Biorąc pod uwagę powyższe, obiekty te stanowią ogromny majątek narodowy i z tego względu wymagają starannych zabiegów utrzymaniowych i konserwacyjnych. Jednocześnie często ze względu na pełnioną funkcję ekologiczną wymagają one szczególnej wiedzy z zakresu utrzymania ich cech użytkowych, bez ingerencji w ich zasadniczą konstrukcję nośną. Istotną kwestią w tym przypadku, mającą bezpośredni wpływ na trwałość tych obiektów, jest m.in. ich prawidłowe i skuteczne odwodnienie. W niniejszym artykule autorzy przedstawili najistotniejsze problemy eksploatacyjne wpływające bezpośrednio na kwestie związane z trwałością tytułowych konstrukcji.

Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 27. Przepusty wielootworowe w infrastrukturze drogowej i kolejowej. Cz. 2. Hydrologia i hydraulika w przepustach wielootw »
Autor: Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 27. Przepusty wielootworowe w infrastrukturze drogowej i kolejowej. Cz. 2. Hydrologia i hydraulika w przepustach wielootw
2022-05-19
Jak już wspomniano w pierwszej części artykułu, która ukazała się na łamach „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” w numerze 3 z 2021 r. [1], tematyka dotycząca przepustów wielootworowych jest złożona i wieloaspektowa. Niniejszy artykuł zawiera kolejną część podstawowych informacji związanych z hydrologią i hydrauliką przepustów wielootworowych. Zagadnienia te są specyficzne dla tego typu obiektów, a szczególnie istotne w przypadku omawianych przepustów wielootworowych.

Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 26. Przepusty wielootworowe w infrastrukturze drogowej i kolejowej. Cz. 1. Zagadnienia ogólne »
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o.
2021-05-28
Kolejnym ważnym zagadnieniem technicznym związanym z tytułową tematyką cyklu [1] jest zdaniem autorów problematyka przepustów wielootworowych, które są coraz częściej stosowane w krajowej infrastrukturze komunikacyjnej.

Ponad 100 przejść dla zwierząt przez tory i mosty kolejowe »
Autor: Oprac. Redakcja przy współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych SA
2021-03-23
Aby jelenie, wilki, łosie, żaby, węże swobodnie przekraczały tory, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują specjalne przejścia, przystosowują mosty, sprawdzają trasy zwierząt. Tylko w 2020 r. ponad 100 obiektów zostało dostosowanych do wędrówek zwierząt. Monitoring umożliwia obserwację, jak zwierzęta przechodzą przez tory. Ekologiczne rozwiązania powstają przy udziale środków unijnych.

Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 25. Zagospodarowanie przepustów o funkcji ekologicznej oraz ekomostów »
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o.
2020-06-03
Tytułem wstępu autorzy wyrażają ogromną satysfakcję, że do czytelników trafia już 25. część cyklu Przepusty i mosty ekologiczne. To właściwy moment, aby spojrzeć całościowo na dorobek tej serii, zastanowić się nad jej genezą, historią i obecnym miejscem w branży budownictwa inżynieryjnego.

Przepusty i przejścia dla zwierząt PPZ 2019 »
Autor: Maria Szruba, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
2020-02-04
Przepusty i przejścia dla zwierząt to obiekty o strategicznym znaczeniu dla ekosystemu, będące zarazem istotnym kosztem inwestycji drogowych. Stanowią przy tym duże wyzwanie, począwszy od kwestii lokalizacji tych obiektów, przez projektowanie i budowę, a skończywszy na utrzymaniu. Właśnie tym istotnym zagadnieniom została poświęcona XIII Świąteczna Konferencja Naukowo-Techniczna Przepusty i przejścia dla zwierząt, która odbyła się 10–12 grudnia 2019 r. w Krakowie.

Przepusty i przejścia dla zwierząt już wkrótce w Krakowie »
Autor: Mariusz Karpiński-Rzepa, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
2019-10-08
Rozmowa z prof. UZ dr. hab. inż. Adamem Wysokowskim, kierownikiem Zakładu Dróg i Mostów na Uniwersytecie Zielonogórskim, przewodniczącym Komitetu Naukowego konferencji Przepusty i przejścia dla zwierząt.

XIII Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt »
Autor: Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., nbi med!a
2019-10-08
10-12 grudnia 2019 r. w Krakowie odbędzie się XIII Świąteczna Konferencja Naukowo-Techniczna „Przepusty i przejścia dla zwierząt”, którą poprzedzą jednodniowe warsztaty.

Przepusty i mosty ekologiczne: Historia cyklu »
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o.
2019-03-26
Dzięki uprzejmości Redakcji czasopisma „Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne” mamy okazję od marca 2008 r. upowszechniać wiedzę na temat nie zawsze docenianych obiektów infrastruktury komunikacyjnej, jakimi są przepusty, w specjalnym cyklu artykułów na ten temat. Jest to tym ważniejsze, że notujemy w tych konstrukcjach – wbrew temu, co się powszechnie uważa – ogromny postęp tak w zakresie materiałów, technologii, metod projektowania, jak i wykonawstwa, badań, utrzymania i wzmacniania.

Przepusty i mosty ekologiczne – cz. 24. Wykonawstwo konstrukcji gruntowo-powłokowych ze stalowych blach falistych, cz. 3. Roboty wykończeniowe »
Autor: prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski, kierownik Zakładu Dróg i Mostów, Uniwersytet Zielonogórski, mgr inż. Jerzy Howis, konstruktor, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o., Żmigród
2019-02-05
W nawiązaniu do poprzedniego artykułu autorów [9] z tego cyklu [8], po omówieniu wykonywania zasadniczych elementów konstrukcji gruntowo-powłokowych kolejnym istotnym zagadnieniem są elementy dotyczące wykonawstwa prac wykończeniowych z elementami wyposażenia tych obiektów.

1 2 3 4 5 | Następna >>



Reklamy
Soletanche Keller Wodociągi Miasta Krakowa Porr
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję