YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydalismy


Prace PLK na Wiedence 2019-04-19
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą prace na linii kolejowej nr 1, czyli popularnej „Wiedence”. Dzięki inwestycją podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów. Inwestycja warta 380 mln zł uzyskała unijne wsparcie z POIiŚ. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




XXV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska, 14-16.05.2019, Kielce 2019-05-14
Potężne maszyny, konkurs dla operatorów koparek i rozmowy 
o tematach palących dla branży – tak zapowiadają się jubileuszowe, XXV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA–POLSKA, które odbędą się od 14 maja do 16 maja w Targach Kielce. Wystawa nazywana przez specjalistów „kieleckim świętem drogownictwa” to miejsce, gdzie od lat wskazywane są kierunki rozwoju tego sektora w Europie Środkowo-Wschodniej. [...]


Teraz wschód Polski
Rozmowa z Dawidem Bajorkiem, dyrektorem Pionu Infrastruktury Mota-Engil Central Europe SA.[...]


Kruszywa do budowy dróg
Kruszywa naturalne to podstawowy surowiec wykorzystywany przez ludzkość niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, a zapotrzebowanie na nie ciągle wzrasta. Kruszywa wykorzystuje się przede wszystkim w budownictwie jako materiał konstrukcyjny lub tworzący strukturę konstrukcyjną, wypełniacz i materiał pomocniczy w różnych procesach technologicznych. Według szacunkowych danych, roczne światowe zużycie kruszyw przekracza już 40 mld t, w tym ok. 3 mld t w krajach Unii Europejskiej. W Polsce w ostatnim ćwierćwieczu wydobycie wzrosło ponad czterokrotnie – z 63 do 257 mln t.[...]


Budowa drogi ekspresowej S2 Puławska – Lubelska
Południowa Obwodnica Warszawy jest z pewnością jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji ostatnich lat. Co więcej, trasa planowana była już od lat 70. XX w. jako część autostrady A2 wschód – zachód. Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku węzeł Puławska – węzeł Lubelska to 18,5 km drogi ekspresowej, której realizacja została podzielona na trzy zadania.[...]



Szybem Regis na trasę górniczą - przewodnik

Trasa górnicza jest nowym szlakiem turystycznym w Kopalni Soli "Wieliczka". Prowadzi przez najstarsze wyrobiska, zlokalizowane w rejonie XIV-wiecznego szybu Regis. Wyprawa trasą górniczą to propozycja uzupełniająca istniejącą ofertę turystyczną. Nowoczesny sposób prezentacji walorów zabytkowej kopalni soli w ramach tej trasy polega na głębokim zaangażowaniu zwiedzających w aktywne doświadczanie kopalnianej rzeczywistości. Trasa górnicza prowadzi przez wyrobiska znajdujące się poza rejonem kopalni udostępnionym do standardowego zwiedzania. Zwiedzanie wiąże się ze zwiększonym wysiłkiem fizycznym, a turysta wyposażany jest w kombinezon ochronny, pochłaniacz tlenku węgla, hełm i lampę górniczą. Jest to wspaniała przygoda połączoną z edukacją.


Informacje:

Autor: Agnieszka Wolańska
Wydawnictwo: NBI Media



Opis:


Eksploatacja soli kamiennej w Wieliczce rozpoczęła się w drugiej połowie XIII wieku. Poszukiwania złóż soli wymagały dużych nakładów finansowych i umiejętności. Dzisiaj ogromnym wyzwaniem jest zabezpieczenie, udostępnienie i zachowanie dla przyszłych pokoleń zabytkowych poeksploatacyjnych wyrobisk wielickiej kopalni.
"Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce stanowi jedyny obiekt górniczy na świecie czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości ok. 300 km, usytuowane na 9 poziomach sięgających do głębokości 327 m, ilustrują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych" - tak uzasadniono wpisanie Kopalni w Wieliczce w 1978 roku na I Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.
Budowa geologiczna wielickiego złoża soli jest przyrodniczą wartością, która poświadcza unikatowość tej kopalni.
Charakterystyczną cechą złoża soli Wieliczka, powstałego w epoce miocenu ok. 13,6 mln lat temu, jest jego budowa. Złoże to składa się z dwóch różniących się od siebie części: pokładowej (dolnej) i bryłowej (górnej). Złoże pokładowe stanowią uporządkowane warstwy, natomiast złoże bryłowe to przemieszany materiał skalny zawierający różnych rozmiarów bryły soli. W tych właśnie bryłach zostały wydrążone najstarsze i najpiękniejsze komory kopalni.
W 2012 roku Kopalnia Soli "Wieliczka" SA udostępniła dla turystów kolejne zabytkowe wyrobiska, tworząc nową przestrzeń, nazwaną trasą górniczą. Trasa ta powstała w wyniku realizacji projektu "Szlaki nowej przygody w zabytkowej kopalni soli Wieliczka", dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Wykorzystując XIV wieczny szyb Regis, możemy przenieść się w minione czasy i wędrować najstarszymi wyrobiskami wielickiej kopalni. Trasa górnicza przybliża turystom historię materialną i duchową kopalni, dawne metody eksploatacji złoża solnego, a także sposoby zabezpieczania komór, odwadniania wyrobisk, transportu i oświetlenia podziemi.

AGNIESZKA WOLAŃSKA jest absolwentką Wydziału Filozoficzno-Historycznego (kierunek historia) na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych w Instytucie Spraw Publicznych UJ zarządzanie w kulturze. W latach 1991-1993 pracowała na stanowisku asystenta w Dziale Starych Druków Muzeum Narodowego w Krakowie, przez następne cztery lata jako adiunkt w Dziale Kultury Materialnej Górnictwa Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce. Od 1997 r. zatrudniona w Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o. jako pełnomocnik Zarządu ds. historii i kultury. Autorka scenariuszy licznych wystaw, programów oraz publikacji. Najnowsza to Krzyż i sól. Dziedzictwo wiary wielickich górników (2016).
 
Szybem Regis na trasę górniczą - przewodnik
Wydanie: pierwsze
NBI Media, Kraków 2017
Oprawa miękka, s. 40
ISBN 978-83-938649-2-8
Cena: 12 zł + koszty wysyłki
 


Reklamy
Uponor MPWiK Kraków Keller PAM Geobrugg Soletanche DCS poland Basf
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję