YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydalismy


Andrzej Adamczyk o inwestycjach w woj. świętokrzyskim 2018-10-15
Kielce, Sandomierz czy Busko Zdrój to tylko kilka z miejscowości w woj. świętokrzyskim, które 12 października odwiedził Andrzej Adamczyk. Tematem rozmów były inwestycje drogowe i kolejowe w regionie. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




Forum Gospodarki Wodnej i Ściekowej HydroSilesia 2018, 24-25.10.2018, Sosnowiec 2018-10-24
Zapraszamy do udziału w Forum Gospodarki Wodnej i Ściekowej HydroSilesia 2018. Wydarzenie odbędzie się w dniach 24-25 października 2018 r. w Centrum Targowo-Konferencyjnym Expo Silesia w Sosnowcu.[...]


Połowa wartości KPK osiągnięta w połowie 2018 r.
Rozmowa z Ireneuszem Merchelem, prezesem zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.[...]


Parkingi i garaże w centrach miast
Jak wynika z Raportu z badania wśród wybranych podmiotów publicznych [1], opracowanego dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, instytucje publiczne wśród głównych potrzeb inwestycyjnych, które mają reprezentować nową jakość usług publicznych, na czwartej pozycji wymieniają parkingi. Z kolei w kategorii podnoszenia jakości już świadczonych usług publicznych parkingi uplasowały się na 10. miejscu – jednym z ostatnich. Jak wynika z tych danych, okres realizacji parkingów miejskich dopiero przed nami, choć budują je także prywatni inwestorzy, co dla kierowców zmagających się każdego dnia z problemem braku miejsc postojowych w centrach miast jest nieocenione.[...]


Budowa drogi S8 Wyszków – granica województw mazowieckiego i podlaskiego
Przedmiotem przedsięwzięcia inwestycyjnego jest rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej S8 o całkowitej długości 38,496 km na odcinku Wyszków – granica województw mazowieckiego i podlaskiego. Inwestycja poprowadzona jest w większości po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8 i obejmuje trzy odcinki drogi ekspresowej S8, rozdzielone istniejącą obwodnicą miasta Ostrów Mazowiecka. Projekt jest realizowany w systemie tradycyjnym.[...]



Szybem Regis na trasę górniczą - przewodnik

Trasa górnicza jest nowym szlakiem turystycznym w Kopalni Soli "Wieliczka". Prowadzi przez najstarsze wyrobiska, zlokalizowane w rejonie XIV-wiecznego szybu Regis. Wyprawa trasą górniczą to propozycja uzupełniająca istniejącą ofertę turystyczną. Nowoczesny sposób prezentacji walorów zabytkowej kopalni soli w ramach tej trasy polega na głębokim zaangażowaniu zwiedzających w aktywne doświadczanie kopalnianej rzeczywistości. Trasa górnicza prowadzi przez wyrobiska znajdujące się poza rejonem kopalni udostępnionym do standardowego zwiedzania. Zwiedzanie wiąże się ze zwiększonym wysiłkiem fizycznym, a turysta wyposażany jest w kombinezon ochronny, pochłaniacz tlenku węgla, hełm i lampę górniczą. Jest to wspaniała przygoda połączoną z edukacją.


Informacje:

Autor: Agnieszka Wolańska
Wydawnictwo: NBI Media



Opis:


Eksploatacja soli kamiennej w Wieliczce rozpoczęła się w drugiej połowie XIII wieku. Poszukiwania złóż soli wymagały dużych nakładów finansowych i umiejętności. Dzisiaj ogromnym wyzwaniem jest zabezpieczenie, udostępnienie i zachowanie dla przyszłych pokoleń zabytkowych poeksploatacyjnych wyrobisk wielickiej kopalni.
"Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce stanowi jedyny obiekt górniczy na świecie czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości ok. 300 km, usytuowane na 9 poziomach sięgających do głębokości 327 m, ilustrują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych" - tak uzasadniono wpisanie Kopalni w Wieliczce w 1978 roku na I Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.
Budowa geologiczna wielickiego złoża soli jest przyrodniczą wartością, która poświadcza unikatowość tej kopalni.
Charakterystyczną cechą złoża soli Wieliczka, powstałego w epoce miocenu ok. 13,6 mln lat temu, jest jego budowa. Złoże to składa się z dwóch różniących się od siebie części: pokładowej (dolnej) i bryłowej (górnej). Złoże pokładowe stanowią uporządkowane warstwy, natomiast złoże bryłowe to przemieszany materiał skalny zawierający różnych rozmiarów bryły soli. W tych właśnie bryłach zostały wydrążone najstarsze i najpiękniejsze komory kopalni.
W 2012 roku Kopalnia Soli "Wieliczka" SA udostępniła dla turystów kolejne zabytkowe wyrobiska, tworząc nową przestrzeń, nazwaną trasą górniczą. Trasa ta powstała w wyniku realizacji projektu "Szlaki nowej przygody w zabytkowej kopalni soli Wieliczka", dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Wykorzystując XIV wieczny szyb Regis, możemy przenieść się w minione czasy i wędrować najstarszymi wyrobiskami wielickiej kopalni. Trasa górnicza przybliża turystom historię materialną i duchową kopalni, dawne metody eksploatacji złoża solnego, a także sposoby zabezpieczania komór, odwadniania wyrobisk, transportu i oświetlenia podziemi.

AGNIESZKA WOLAŃSKA jest absolwentką Wydziału Filozoficzno-Historycznego (kierunek historia) na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych w Instytucie Spraw Publicznych UJ zarządzanie w kulturze. W latach 1991-1993 pracowała na stanowisku asystenta w Dziale Starych Druków Muzeum Narodowego w Krakowie, przez następne cztery lata jako adiunkt w Dziale Kultury Materialnej Górnictwa Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce. Od 1997 r. zatrudniona w Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o. jako pełnomocnik Zarządu ds. historii i kultury. Autorka scenariuszy licznych wystaw, programów oraz publikacji. Najnowsza to Krzyż i sól. Dziedzictwo wiary wielickich górników (2016).
 
Szybem Regis na trasę górniczą - przewodnik
Wydanie: pierwsze
NBI Media, Kraków 2017
Oprawa miękka, s. 40
ISBN 978-83-938649-2-8
Cena: 12 zł + koszty wysyłki
 


Reklamy
Soletanche PAM Aarsleff Sitech Freyssinet Budimex Basf Keller
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję