YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydalismy


Oddanie do ruchu S17 Skrudki – Kurów Zachód 2019-06-19
Dzisiaj, 19 czerwca br. lubelski Oddział GDDKiA udostępni kierowcą ponad 13 km odcinek drogi ekspresowej S17 od węzła Skrudki (bez węzła) do węzła Kurów Zachód (bez węzła). To pierwszy odcinek S17, który zostanie oddany w tym roku. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




VII Szkoła Górnictwa Odkrywkowego, 09-11.09.2019, Kielce 2019-09-09
W imieniu: Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii, Katedry Górnictwa Odkrywkowego, Fundacji „Nauka i Tradycje Górnicze” oraz Sekcji Technologii Górniczej Komitetu Górnictwa Polskiej Akademii Nauk, Głównej Komisji ds. Górnictwa Odkrywkowego ZG SITG oraz Stowarzyszenia Polskich Inżynierów Strzałowych pragniemy serdecznie zaprosić do udziału w VII edycji Szkoły Górnictwa Odkrywkowego, która odbędzie się w dniach 9-11 września 2019 r. w hotelu Binkowski Resort**** w Kielcach.[...]


Rozwiązania infrastrukturalne szyte na miarę
Rozmowa z Ewą Krzemińską, dyrektor zarządzającą Uponor Infra Sp. z o.o.[...]


Naprawa i wzmacnianie budowli
Naprawy stanowią jeden z podstawowych sposobów utrzymania obiektów budowlanych zarówno historycznych, jak i współczesnych, a ich celem jest przede wszystkim przywracanie lub zachowanie użyteczności obecnie istniejących obiektów. Rehabilitowane obiekty budowlane dzięki nadaniu im nowej użyteczności zyskują coraz częściej nowe życie, podlegając transformacji z fabryk w restauracje, z obiektów biurowych w mieszkalne itd. Takie działania wpisują się także w ideę zrównoważonego rozwoju.[...]


Modernizacja oczyszczalni ścieków Dębogórze
Obecnie spółka PEWIK GDYNIA realizuje kolejny projekt „Modernizacja ciągu gospodarki osadowej i innych obiektów oczyszczalni ścieków Dębogórze oraz rozwój sieci kanalizacji sanitarnej PEWIK GDYNIA” nr POIS.02.03.00-00-0023/17 w ramach działania „Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach” oś priorytetowa II „Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu” Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.[...]



Szybem Regis na trasę górniczą - przewodnik

Trasa górnicza jest nowym szlakiem turystycznym w Kopalni Soli "Wieliczka". Prowadzi przez najstarsze wyrobiska, zlokalizowane w rejonie XIV-wiecznego szybu Regis. Wyprawa trasą górniczą to propozycja uzupełniająca istniejącą ofertę turystyczną. Nowoczesny sposób prezentacji walorów zabytkowej kopalni soli w ramach tej trasy polega na głębokim zaangażowaniu zwiedzających w aktywne doświadczanie kopalnianej rzeczywistości. Trasa górnicza prowadzi przez wyrobiska znajdujące się poza rejonem kopalni udostępnionym do standardowego zwiedzania. Zwiedzanie wiąże się ze zwiększonym wysiłkiem fizycznym, a turysta wyposażany jest w kombinezon ochronny, pochłaniacz tlenku węgla, hełm i lampę górniczą. Jest to wspaniała przygoda połączoną z edukacją.


Informacje:

Autor: Agnieszka Wolańska
Wydawnictwo: NBI Media



Opis:


Eksploatacja soli kamiennej w Wieliczce rozpoczęła się w drugiej połowie XIII wieku. Poszukiwania złóż soli wymagały dużych nakładów finansowych i umiejętności. Dzisiaj ogromnym wyzwaniem jest zabezpieczenie, udostępnienie i zachowanie dla przyszłych pokoleń zabytkowych poeksploatacyjnych wyrobisk wielickiej kopalni.
"Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce stanowi jedyny obiekt górniczy na świecie czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości ok. 300 km, usytuowane na 9 poziomach sięgających do głębokości 327 m, ilustrują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych" - tak uzasadniono wpisanie Kopalni w Wieliczce w 1978 roku na I Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.
Budowa geologiczna wielickiego złoża soli jest przyrodniczą wartością, która poświadcza unikatowość tej kopalni.
Charakterystyczną cechą złoża soli Wieliczka, powstałego w epoce miocenu ok. 13,6 mln lat temu, jest jego budowa. Złoże to składa się z dwóch różniących się od siebie części: pokładowej (dolnej) i bryłowej (górnej). Złoże pokładowe stanowią uporządkowane warstwy, natomiast złoże bryłowe to przemieszany materiał skalny zawierający różnych rozmiarów bryły soli. W tych właśnie bryłach zostały wydrążone najstarsze i najpiękniejsze komory kopalni.
W 2012 roku Kopalnia Soli "Wieliczka" SA udostępniła dla turystów kolejne zabytkowe wyrobiska, tworząc nową przestrzeń, nazwaną trasą górniczą. Trasa ta powstała w wyniku realizacji projektu "Szlaki nowej przygody w zabytkowej kopalni soli Wieliczka", dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Wykorzystując XIV wieczny szyb Regis, możemy przenieść się w minione czasy i wędrować najstarszymi wyrobiskami wielickiej kopalni. Trasa górnicza przybliża turystom historię materialną i duchową kopalni, dawne metody eksploatacji złoża solnego, a także sposoby zabezpieczania komór, odwadniania wyrobisk, transportu i oświetlenia podziemi.

AGNIESZKA WOLAŃSKA jest absolwentką Wydziału Filozoficzno-Historycznego (kierunek historia) na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych w Instytucie Spraw Publicznych UJ zarządzanie w kulturze. W latach 1991-1993 pracowała na stanowisku asystenta w Dziale Starych Druków Muzeum Narodowego w Krakowie, przez następne cztery lata jako adiunkt w Dziale Kultury Materialnej Górnictwa Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce. Od 1997 r. zatrudniona w Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o. jako pełnomocnik Zarządu ds. historii i kultury. Autorka scenariuszy licznych wystaw, programów oraz publikacji. Najnowsza to Krzyż i sól. Dziedzictwo wiary wielickich górników (2016).
 
Szybem Regis na trasę górniczą - przewodnik
Wydanie: pierwsze
NBI Media, Kraków 2017
Oprawa miękka, s. 40
ISBN 978-83-938649-2-8
Cena: 12 zł + koszty wysyłki
 


Reklamy
DCS Geobrugg Soletanche PAM Basf MPWiK Kraków Llloyd Acoustics Uponor
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję