YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydalismy


Przetarg na rozbudowę DK94 Modlnica – Giebułtów 2018-12-14
Wczoraj krakowski Oddział GDDKiA ogłosił przetarg na zaprojektowanie i przebudowę odcinka drogi krajowej nr 94 Modlnica – Giebułtów. Droga będzie rozbudowana do parametrów drogi dwujezdniowej klasy GP. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 17-18.01.2019, Kraków 2019-01-17
W dniach 17-18 stycznia 2019 roku odbędzie się w Krakowie pod patronatem JM Rektora Politechniki Krakowskiej oraz Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej - V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”. Patronat Honorowy nad Konferencją sprawuje Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.[...]


Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996-2002.[...]


Raport „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”
Oddziaływanie ludzi na środowisko jest coraz większe. Liczba ludności przez ostatnie pół wieku wzrosła dwukrotnie: z 3,7 mld do 7,6 mld. Powoduje to, że zużycie surowców naturalnych wzrasta niewspółmiernie do możliwości regeneracyjnych Ziemi. Zwiększeniu ulega również ilość odpadów, które są nieprawidłowo zagospodarowane, co oznacza duże straty dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią na te wyzwania jest gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ). Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”, gospodarka odpadami i zarządzanie surowcami są w Polsce nieefektywne. [...]


Krakowskie inwestycje kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.[...]



Szybem Regis na trasę górniczą - przewodnik

Trasa górnicza jest nowym szlakiem turystycznym w Kopalni Soli "Wieliczka". Prowadzi przez najstarsze wyrobiska, zlokalizowane w rejonie XIV-wiecznego szybu Regis. Wyprawa trasą górniczą to propozycja uzupełniająca istniejącą ofertę turystyczną. Nowoczesny sposób prezentacji walorów zabytkowej kopalni soli w ramach tej trasy polega na głębokim zaangażowaniu zwiedzających w aktywne doświadczanie kopalnianej rzeczywistości. Trasa górnicza prowadzi przez wyrobiska znajdujące się poza rejonem kopalni udostępnionym do standardowego zwiedzania. Zwiedzanie wiąże się ze zwiększonym wysiłkiem fizycznym, a turysta wyposażany jest w kombinezon ochronny, pochłaniacz tlenku węgla, hełm i lampę górniczą. Jest to wspaniała przygoda połączoną z edukacją.


Informacje:

Autor: Agnieszka Wolańska
Wydawnictwo: NBI Media



Opis:


Eksploatacja soli kamiennej w Wieliczce rozpoczęła się w drugiej połowie XIII wieku. Poszukiwania złóż soli wymagały dużych nakładów finansowych i umiejętności. Dzisiaj ogromnym wyzwaniem jest zabezpieczenie, udostępnienie i zachowanie dla przyszłych pokoleń zabytkowych poeksploatacyjnych wyrobisk wielickiej kopalni.
"Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce stanowi jedyny obiekt górniczy na świecie czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości ok. 300 km, usytuowane na 9 poziomach sięgających do głębokości 327 m, ilustrują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych" - tak uzasadniono wpisanie Kopalni w Wieliczce w 1978 roku na I Światową Listę Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO.
Budowa geologiczna wielickiego złoża soli jest przyrodniczą wartością, która poświadcza unikatowość tej kopalni.
Charakterystyczną cechą złoża soli Wieliczka, powstałego w epoce miocenu ok. 13,6 mln lat temu, jest jego budowa. Złoże to składa się z dwóch różniących się od siebie części: pokładowej (dolnej) i bryłowej (górnej). Złoże pokładowe stanowią uporządkowane warstwy, natomiast złoże bryłowe to przemieszany materiał skalny zawierający różnych rozmiarów bryły soli. W tych właśnie bryłach zostały wydrążone najstarsze i najpiękniejsze komory kopalni.
W 2012 roku Kopalnia Soli "Wieliczka" SA udostępniła dla turystów kolejne zabytkowe wyrobiska, tworząc nową przestrzeń, nazwaną trasą górniczą. Trasa ta powstała w wyniku realizacji projektu "Szlaki nowej przygody w zabytkowej kopalni soli Wieliczka", dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Wykorzystując XIV wieczny szyb Regis, możemy przenieść się w minione czasy i wędrować najstarszymi wyrobiskami wielickiej kopalni. Trasa górnicza przybliża turystom historię materialną i duchową kopalni, dawne metody eksploatacji złoża solnego, a także sposoby zabezpieczania komór, odwadniania wyrobisk, transportu i oświetlenia podziemi.

AGNIESZKA WOLAŃSKA jest absolwentką Wydziału Filozoficzno-Historycznego (kierunek historia) na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studiów podyplomowych w Instytucie Spraw Publicznych UJ zarządzanie w kulturze. W latach 1991-1993 pracowała na stanowisku asystenta w Dziale Starych Druków Muzeum Narodowego w Krakowie, przez następne cztery lata jako adiunkt w Dziale Kultury Materialnej Górnictwa Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce. Od 1997 r. zatrudniona w Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna Sp. z o.o. jako pełnomocnik Zarządu ds. historii i kultury. Autorka scenariuszy licznych wystaw, programów oraz publikacji. Najnowsza to Krzyż i sól. Dziedzictwo wiary wielickich górników (2016).
 
Szybem Regis na trasę górniczą - przewodnik
Wydanie: pierwsze
NBI Media, Kraków 2017
Oprawa miękka, s. 40
ISBN 978-83-938649-2-8
Cena: 12 zł + koszty wysyłki
 


Reklamy
Budimex Amago PAM Soletanche Aarsleff MPWiK Kraków Sitech Keller
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję