YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


Prace PLK na Wiedence
PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą prace na linii kolejowej nr 1, czyli popularnej „Wiedence”. Dzięki inwestycją podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów. Inwestycja warta 380 mln zł uzyskała unijne wsparcie z POIiŚ. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




XXV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska, 14-16.05.2019, Kielce 2019-05-14
Potężne maszyny, konkurs dla operatorów koparek i rozmowy 
o tematach palących dla branży – tak zapowiadają się jubileuszowe, XXV Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego AUTOSTRADA–POLSKA, które odbędą się od 14 maja do 16 maja w Targach Kielce. Wystawa nazywana przez specjalistów „kieleckim świętem drogownictwa” to miejsce, gdzie od lat wskazywane są kierunki rozwoju tego sektora w Europie Środkowo-Wschodniej. [...]


Teraz wschód Polski
Rozmowa z Dawidem Bajorkiem, dyrektorem Pionu Infrastruktury Mota-Engil Central Europe SA.[...]


Kruszywa do budowy dróg
Kruszywa naturalne to podstawowy surowiec wykorzystywany przez ludzkość niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, a zapotrzebowanie na nie ciągle wzrasta. Kruszywa wykorzystuje się przede wszystkim w budownictwie jako materiał konstrukcyjny lub tworzący strukturę konstrukcyjną, wypełniacz i materiał pomocniczy w różnych procesach technologicznych. Według szacunkowych danych, roczne światowe zużycie kruszyw przekracza już 40 mld t, w tym ok. 3 mld t w krajach Unii Europejskiej. W Polsce w ostatnim ćwierćwieczu wydobycie wzrosło ponad czterokrotnie – z 63 do 257 mln t.[...]


Budowa drogi ekspresowej S2 Puławska – Lubelska
Południowa Obwodnica Warszawy jest z pewnością jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji ostatnich lat. Co więcej, trasa planowana była już od lat 70. XX w. jako część autostrady A2 wschód – zachód. Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku węzeł Puławska – węzeł Lubelska to 18,5 km drogi ekspresowej, której realizacja została podzielona na trzy zadania.[...]



Szyb Grzegorz powstaje dzięki wieży szybowej

Szyb Grzegorz będzie pierwszym w historii polskiego górnictwa węglowego szybem głębionym z tzw. wieży szybowej ostatecznej. Jest to nowatorska konstrukcja, która będzie wykorzystywana zarówno podczas głębienia szybu jak i po oddaniu go do użytkowania.



Budowa Szybu Grzegorz, fot. TAURONBlisko 600 tonowa wieża stanęła już na placu budowy, gdzie trwa również mrożenie górotworu poprzedzające drążenie szybu.

Szyb Grzegorz to strategiczna inwestycja TAURON Wydobycie. Budowany w Jaworznie w Zakładzie Górniczym Sobieski Szyb Grzegorz osiągnie pełną funkcjonalność w 2023 roku. Aktualne zaawansowanie realizacji inwestycji wynosi 29%.

Realizacja inwestycji pozwoli na skrócenie dróg transportu ludzi, powietrza i materiałów do miejsc pracy górników, a także podniesie wydajność pracy załogi, poprzez wydłużenie efektywnego czasu jej pracy. Szyb zwiększy również bezpieczeństwo załogi poprzez poprawę warunków klimatycznych w kopalni.

Usprawnienia są tym bardziej istotne, że ze względu na optymalne parametry jakościowe wydobywanego węgla, to głównie ZG Sobieski będzie dostarczał paliwo dla zlokalizowanego nieopodal nowego bloku energetycznego Grupy TAURON 910 MW.

Szyb o średnicy 7,5 m i głębokości 870 m, początkowo pełnił będzie funkcję szybu wdechowego, czyli doprowadzającego świeże powietrze do wyrobisk. W dalszej perspektywie szyb będzie dodatkowo pełnił funkcję materiałowo-zjazdową, co pozwoli uprościć i usprawnić procesy transportu maszyn, materiałów, urządzeń oraz załogi do rejonów prowadzonych robót.

- Budowa Szybu Grzegorz na terenie kopalni Sobieski to strategiczna inwestycja TAURON. Prace na budowie realizowane są zgodnie z planem. Nowy szyb usprawni pracę kopalni i wydłuży efektywne wydobycie w ZG Sobieski co najmniej o 50 lat –
mówi Zdzisław Filip, prezes zarządu TAURON Wydobycie. - Przy realizacji inwestycji wykorzystujemy nowoczesne technologie redukujące jej koszty i zwiększające tempo prac. Przykładem jest zastosowanie po raz pierwszy w historii polskiego górnictwa węglowego tzw. wieży szybowej ostatecznej przy drążeniu szybu, co oznacza że jej konstrukcja umożliwia adaptację na okres głębienia szybu bez konieczność jej późniejszego demontażu i zastąpienia nową – wyjaśnia prezes TAURON Wydobycie.

W okresie głębienia szybu wysokość wieży wyniesie 35 m, a docelowo wieża ma mieć 52 m wysokości. Transport elementów wieży szybowej do Jaworzna odbywał się etapowo, a dostarczane kolejno elementy konstrukcji następnie były scalane na placu budowy. Głównymi elementami nośnymi wieży są zastrzały. To na nich będą wspierać się rygle i belki poszczególnych poziomów technologicznych.

Po pierwsze mrożenie


Szyb Grzegorz będzie głębiony przy zastosowaniu technologii mrożenia górotworu. Takie rozwiązanie przyjęto na podstawie wyników badań hydrogeologicznych z otworów kontrolno-badawczych, wykonanych w fazie projektowej dla bezpiecznego zgłębienia szybu. Pierwsza faza realizacji inwestycji obejmowała więc, m.in. wykonanie 40 otworów mrożeniowych o głębokości 485 m każdy na pierścieniu mrożeniowym o średnicy 16 m.

To właśnie otworami mrożeniowymi zatłaczana jest do ziemi ciecz chłodząca z instalacji mrożeniowej. Instalacja poprowadzona została kanałami mrożeniowymi od stacji mrożeniowej do szybu oddalonego od niej o ok. 100 m, a wokół samego szybu rozprowadzona została w piwnicach mrożeniowych.

Mrożenie górotworu zaplanowano dwuetapowo. Pierwszy etap to mrożenie aktywne, które potrwa około 6 miesięcy. Następnie proces przejdzie w etap mrożenia pasywnego, który potrwa do czasu zgłębienia szybu do głębokości osiągnięcia strefy mrożenia, czyli 475 m.

Tekst i zdjęcie: TAURON Polska Energia S.A.





Reklamy
Basf MPWiK Kraków Keller Soletanche Geobrugg Uponor PAM DCS poland
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję