Stan realizacji PBID 2021-2024
GDDKiA zakończyła już 126 inwestycji w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID). Kolejne 114 inwestycji jest w trakcie realizacji, a 400 na etapie przetargu lub przygotowania.
12 tys. zadań, ponad 1100 inwestycji
W ramach Programu zrealizowanych będzie łącznie ok. 12 tys. zadań, które zostały pogrupowane w ponad 1100 Programów Inwestycji (PI). Od momentu wdrożenia Programu do lipca 2022 r. Minister Infrastruktury zatwierdził już ok. 640 PI. Pozwoliło to GDDKiA na ogłoszenie przetargów na prace przygotowawcze i realizację tych inwestycji. 126 z nich zostało już zakończonych, 114 jest w trakcie realizacji, a kolejnych 400 znajduje się na etapie przetargu lub przygotowania.
Większe bezpieczeństwo
Do końca lipca br. w ramach PBID powstało m.in. ponad 34 km chodników, 14 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 486 dedykowanych oświetleń przejść dla pieszych. Zbudowanych zostało 25 azyli dla pieszych, 30 zatok autobusowych i 19 lewoskrętów. Na przejściach dla pieszych powstały 34 sygnalizacje świetlne oraz 48 znaków D-6 na wysięgnikach.
Realizacja kolejnych zadań
W ramach inwestycji, które są obecnie na etapie realizacji, przetargu lub przygotowania powstaną m.in. 222 km chodników, ponad 78 km ciągów pieszo-rowerowych oraz 14 km dróg rowerowych. Drogowcy zbudują lub przebudują też 74 ronda i doświetlą 181 skrzyżowań.
Bezpieczeństwo pieszych poprawi budowa 133 azyli, 346 znaków D-6 na wysięgnikach, 5077 oświetleń przejść dla pieszych oraz 524 sygnalizacji na przejściach. Powstanie również 169 zatok autobusowych oraz 69 lewoskrętów.
W najbliższym czasie GDDKiA planuje ogłosić ok. 140 przetargów na realizację zadań, w ramach których doświetlonych zostanie 1200 przejść dla pieszych oraz powstanie 110 km chodników.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. PBID wskazuje rodzaje działań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg krajowych w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników. Koszt wszystkich zadań z Programu to ok. 2,5 mld zł. Źródłem finansowania przebudowy dróg krajowych w ramach PBID jest Krajowy Fundusz Drogowy.
Działania GDDKiA na rzecz poprawy bezpieczeństwa to również budowa nowoczesnych tras szybkiego ruchu i obwodnic miast oraz stały monitoring i korekty infrastruktury w miejscach, gdzie często dochodzi do zdarzeń drogowych. Drogowcy współpracują też z Policją i Inspekcją Transportu Drogowego, np. przy lokalizowaniu odcinkowych pomiarów prędkości czy organizowaniu akcji prewencyjnych na drogach.
Z myślą o dzieciach i młodzieży przygotowano również materiały edukacyjne, które w prosty i przystępny sposób uczą m.in. jak zachować się podczas jazdy samochodem, stworzyć korytarz życia czy być widocznym na drodze w trudnych warunkach pogodowych.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/