REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Stan realizacji autostrady A18

Pierwszym z odcinków autostrady A18, pomiędzy węzłami Żary Zachód i Iłowa, pojedziemy jeszcze w tym roku. Zaawansowanie prac na nim wynosi blisko 83%. Pozostałe zostaną oddane do ruchu w 2023 r.

 
Zdjęcie: GDDKiA O/Zielona Góra, www.gov.pl/web/gddkia-zielona-gora/
Zdjęcie: GDDKiA O/Zielona Góra, www.gov.pl/web/gddkia-zielona-gora/
Przebudowa jezdni południowej obecnej drogi krajowej nr 18 jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady na całym 70-kilometrowym odcinku od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice (woj. dolnośląskie). Pierwszym etapem (w latach 2004-2007) była budowa jezdni północnej  przyszłej A18 na parametrach autostradowych.

Głównym zadaniem wykonawców jest dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów, jakie powinny posiadać autostrady. Jezdnia południowa zyska nową nawierzchnię, przebudowane zostaną niektóre obiekty mostowe, a także powstaną nowe, w tym przejścia dla zwierząt.

Granica państwa w Olszynie – Żary


W ramach pierwszego kontraktu prowadzone są prace na odcinku zaczynającym się na granicy państwa, a kończącym ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. Wykonawcą jest firma PORR. To jedyny z kontraktów, który jest realizowany w formule „Projektuj i buduj”. Umowa z wykonawcą została podpisana 24 kwietnia 2020 r. Długość odcinka to 11,6 km. Zaawansowanie prac na początku sezonu budowlanego wynosi 55%.

Żary – Iłowa

Drugi kontrakt zaczyna się dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, a kończy około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. 14 listopada 2019 r. GDDKiA podpisała umowę na realizację zadania z konsorcjum firm KOBYLARNIA i MIRBUD. To odcinek o największym zaawansowaniu prac, sięgającym blisko 83%. Nawierzchnia z betonu została już ułożona niemal w całości, zaawansowanie tych prac wynosi 95%. Obiekty inżynierskie, czyli wiadukty, mosty, przepusty i przejścia dla zwierząt, wykonane zostały w ponad 90%. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r. Długość odcinka wynosi 21,9 km.

Iłowa – granica województw


Trzeci kontrakt, którego wykonawcą jest Budimex, polega na przebudowie odcinka zaczynającego się blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa, a kończącego się na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. podpisano umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym (Buduj). Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r. Stopień wykonania prac sięga 32%.

Granica województw – Golnice


Ostatni, czwarty odcinek w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana 27 stycznia 2021 r. z konsorcjum firm KOBYLARNIA, MIRBUD i BUDPOL. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r. Długość odcinka to 21,5 km. Do tej pory prace zostały wykonane w blisko 20%.

Źródło: tekst GDDKiA O/Zielona Góra, www.gov.pl/web/gddkia-zielona-gora/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA