REKLAMA
Mosty Wiadomości
3 Minuty czytania

Stan obiektów mostowych i innowacje dla środowiska

17 maja odbyło się kolejne posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Omówiono stan techniczny obiektów mostowych oraz innowacyjne metody i technologie ich utrzymania.

 
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Poruszony został też temat stali stosowanej w budownictwie, a także wpływu wyrobów budowlanych i technologii w budownictwie infrastrukturalnym na środowisko naturalne.

Niemal trzykrotny wzrost liczby obiektów mostowych


Podczas posiedzenia omówiony został Raport o stanie technicznym obiektów mostowych GDDKiA. Na koniec 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządzała 8 924 obiektami mostowymi o łącznej długości ponad 502 km i powierzchni około 7,2 mln m2. Uśredniony obiekt mostowy GDDKiA miał więc ok. 56 m długości, ponad 14 m szerokości i powierzchnię 807 m2.

Warto podkreślić, że od momentu utworzenia GDDKiA w 2002 r. do końca 2021 r. liczba zarządzanych przez nią obiektów mostowych zwiększyła się z 3 370 do 9 256 sztuk. Oznacza to prawie trzykrotny wzrost.

Dla 48 proc. obiektów mostowych zarządzanych przez GDDKiA głównym materiałem konstrukcyjnym ustroju nośnego jest beton sprężony. W przypadku niecałych 38 proc. jest to beton zbrojony, a w ponad 13 proc. stal. Patrząc pod kątem powierzchni obiektów, zdecydowanie dominuje beton sprężony z wynikiem ponad 60 proc.

Wspomniany raport wykazał również, że 73 proc. obiektów mostowych GDDKiA jest w odpowiednim lub zadowalającym stanie technicznym. W przypadku ponad 24 proc. zalecono prace konserwacyjne lub naprawcze, których źródło nie przeszkadza w bieżącej eksploatacji. Poważniejszych napraw wymaga jedynie ok. 2 proc. obiektów, których stan również nie kwalifikuje obiektów do wyłączenia z ruchu. Na części z nich prace już są realizowane, na innych wprowadzono czasową zmianę organizacji ruchu np. poprzez ograniczenie prędkości. Wszystkie obiekty mostowe są bezpieczne dla ich użytkowników.

Więcej obiektów to więcej przeglądów


Co roku wzrasta liczba przeglądów drogowych obiektów inżynierskich wykonywanych przez firmy zewnętrzne. Ma to związek zarówno z dużym przyrostem liczby takich obiektów, jak i zmniejszającymi się zasobami kadrowymi GDDKiA, jeżeli chodzi o inspektorów mostowych.

W bieżącym roku wdrożono wzorcową umowę na wykonanie przeglądów podstawowych, rozszerzonych i szczegółowych dla drogowych obiektów inżynierskich. Miało to na celu uporządkowanie wymogów w zakresie ich przeprowadzania. Aby poprawić jakość opracowań i ułatwić weryfikację wykonanej inspekcji, wprowadzono m.in. obowiązek wykonania dokumentacji zdjęciowej także podczas wykonywania przeglądu podstawowego.

Podczas spotkania poruszony został również temat norm oraz klas ciągliwości stali zbrojeniowej, stosowanej w betonowych konstrukcjach obiektów mostowych.

W trosce o środowisko naturalne


Zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, obiekty budowlane podczas ich budowy, użytkowania i rozbiórki nie mogą wywierać nadmiernego wpływu na jakość środowiska, ani na klimat. Przy ich budowie muszą być wykorzystywane energooszczędne technologie oraz przyjazne środowisku materiały. Musi być także zapewniona możliwość recyklingu niektórych elementów w przypadku rozbiórki.

Na posiedzeniu Rady Naukowej poruszony został temat gospodarki w obiegu zamkniętym realizowanej przez GDDKiA. Omówiono m.in. kwestię ponownego wbudowania pozyskanego w trakcie remontu dróg destruktu asfaltowego.

GDDKiA czerpie z wiedzy ekspertów


Do grona członków Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad dołączyli nowi eksperci: dr hab. inż. Adam Krasiński z Katedry Geotechniki i Inżynierii Wodnej Politechniki Gdańskiej oraz prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, Dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej.

Ustalony też został skład grup roboczych, które będą w ramach Rady Naukowej prowadzić prace w obszarach: materiałów i technologii drogowych, drogowych obiektów inżynierskich, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz metodologii BIM (Building Information Modeling).

Na spotkaniu poruszona została również kwestia stanu nawierzchni na odcinku autostrady A1 od Pyrzowic do Piekar Śląskich. Członkowie Rady Naukowej, po zaznajomieniu się z pełną dokumentacją dotyczącą tej sytuacji, przedstawili swoje wnioski i rekomendacje. Będą one wykorzystane m.in. do stworzenia programu naprawczego.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA