Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


Oferty na opracowanie dokumentacji nowej drogi krajowej na Pomorzu
Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]

125 lat Grupy Brugg




XXX Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane – ICSF 2022 2022-05-23
[...]


Ekoprzemiana w budownictwie
Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


Ryzyko w budownictwie tunelowym, cz. 2
W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


STRABAG zmodernizował stopień wodny Przegalina
Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]



Spotkanie GDDKiA ze środowiskiem projektantów

Plany przetargów na roboty i dokumentacje, dane dotyczące decyzji ZRID i DŚU w 2021 r., wykorzystywanie nieruchomości na cele inwestycji drogowych – to tylko niektóre z tematów, które pojawiły się podczas zorganizowanego przez GDDKiA spotkania ze środowiskiem projektantów.



 
Biura projektowe  zaangażowane  są  w przygotowanie i realizację  nowych odcinków dróg krajowych  o łącznej długości 3564 km.

W spotkaniu na temat przygotowania i realizacji procesu inwestycyjnego, które odbyło się online 16 lutego  br., wzięli udział m.in. przedstawiciele  firm projektowych,  organizacji branżowych, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.  W sumie w spotkaniu wzięło udział blisko 200 osób.  Wydarzenie było okazją do przedstawienia szeregu danych, a także do wymiany doświadczeń pomiędzy różnymi uczestnikami procesu inwestycyjnego.

-  W realizacji mamy  obecnie  101 zadań z Programu  Budowy  Dróg  Krajowych  i 3 obwodnice z Programu budowy  100  obwodnic. Kolejne zadania są na etapie przetargu i przygotowania. Perspektywy dla branży budowlanej są więc dobre, a my mamy przed sobą dużo pracy. Zależy nam, aby inwestycje były realizowane sprawnie, a branża odnosiła sukcesy i była postrzegana jako rzetelna –
powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

ZRID i DŚU w 2021 r.


Decyzja  o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)  jest dokumentem, który pozwala na rozpoczęcie prac w terenie.  W 2021 r. planujemy złożyć  42  wnioski o decyzje  ZRID dla  odcinków  o łącznej długości niemal 470 km, z czego  do końca czerwca br.  20  wniosków na 210 km. Plany na 2022 roku zakładają jeszcze więcej działań w tym obszarze. Zakładamy, że złożonych zostanie 57 wniosków na  odcinki  o łącznej długości ponad 730 km, z czego 26 zadań na 330 km dotyczy pierwszej połowy roku. 

W zakresie uzyskania decyzji ZRID, w tym roku przewidujemy  otrzymać  27  decyzji dla ponad 305 km, z czego  osiem  (na  102 km) do końca czerwca. Plany na 2022 r. zakładają uzyskanie 48 decyzji dla ponad 598 km, z czego pierwszej połowy roku dotyczy 14  z nich,  na  odcinki  o łącznej długości 179 km. 

Realizacja tych założeń będzie możliwa tylko dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu właściwych wojewodów i  regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, a także odpowiednio  i rzetelnie  przygotowanej  oraz kompletnej  dokumentacji projektowej.

Wcześniejszym etapem przygotowania inwestycji, względem wniosku o decyzję ZRID, jest  opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Obecnie często łączymy opracowanie STEŚ z wykonaniem elementów  koncepcji  programowej (STEŚ-R), co pozwala skrócić czas przygotowań do realizacji drogi. W tym ostatnim przypadku przeprowadzamy jeden przetarg bez potrzeby ogłaszania drugiego na wykonawcę koncepcji.

Dla dokończenia II etapu STEŚ-R niezbędne jest uzyskanie decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Obecnie czekamy na wydanie DŚU dla odcinków o łącznej długości ponad 547 km. W 2021 r. planujemy złożenie 35 wniosków  o DŚU, z czego 22 w pierwszej połowie roku.

Co warto wiedzieć? O czym należy pamiętać?


Podczas spotkania poruszone zostały także kwestie związane z wykorzystywaniem nieruchomości na cele inwestycji. Zaznaczono, że kluczowa dla zamawiającego jest  jak najmniejsza ingerencja w prawo własności, a dla każdej nieruchomości powstałej po podziale dokonanym decyzją ZRID powinien zostać  zapewniony dostęp do drogi publicznej. Wystąpienie na temat  rozwiązań środowiskowych dotyczyło  racjonalności i efektywności wykorzystywania publicznych środków. Podkreślono m.in. potrzebę dostosowania rozwiązań ochrony środowiska do istniejącego potencjału (stosowanie odpowiednich rozwiązań dla odpowiednich gatunków zwierząt, które będą z nich korzystać) oraz problemy, jakie mogą stać się  następstwem nadmiernej optymalizacji  rozwiązań projektowych. 

Kolejny punkt spotkania ze środowiskiem projektantów dotyczył badań podłoża gruntowego na potrzeby inwestycji drogowych, gdzie wypunktowano pojawiające się problemy w realizacji zadań oraz wskazano  wymagania zamawiającego względem wykonawców prac geologicznych. Relacji pomiędzy wykonawcą a zamawiającym, a dokładnie  bolączek związanych z realizacją inwestycji, dotyczyło następne wystąpienie. Podkreślono tu m.in. stopień realizacji wcześniejszych zaleceń na etapie projektowania, rozbieżność zaproponowanych rozwiązań  projektowych  z późniejszą kalkulacją kosztów czy rozbieżności związanych z niweletą drogi. Poruszona została także kwestia nowelizacji wzorcowego Programu funkcjonalno-użytkowego w zakresie drogowych obiektów inżynierskich.

Spotkanie zakończyła dyskusja, która została jeszcze poprzedzona  prezentacją  Przewodniczącego Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, prof. Janusza Rymszy,  na temat  zaleceń dla inwestorów stojących przed koniecznością budowy mostu. Wskazano m.in., że decyzja o budowie mostu powinna być poprzedzona wnikliwą analizą techniczną i ekonomiczną każdego przedstawionego wariantu, a najlepiej, szczególnie przy przeprawach przez duże rzeki,  sprawdzają się dobrze znane rozwiązania i technologie.

Realnie oceniajmy możliwości


Nie ma nic złego w ambitnych celach, chyba że rozmijają się one z realnymi możliwościami przerobowymi danej firmy.  Jednym  z zasygnalizowanych na spotkaniu problemów było podejmowanie przez niektóre biura projektowe zbyt wielu zadań, co może skutkować późniejszymi problemami w ich terminowej realizacji.

Podkreślono więc, że  GDDKiA będzie wnikliwie monitorować postęp prac projektowych na inwestycjach, szczególnie pod kątem ekonomiczności przyjętych rozwiązań oraz ustalonych  harmonogramów.

Tekst i zdjęcie: GDDKiA




Reklamy
Soletanche SG Pam Porr GEO-Instruments Keller Wodociągi Miasta Krakowa Geobrugg
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję