REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

Spotkanie GDDKiA ze środowiskiem projektantów

Plany przetargów na roboty i dokumentacje, dane dotyczące decyzji ZRID i DŚU w 2021 r., wykorzystywanie nieruchomości na cele inwestycji drogowych – to tylko niektóre z tematów, które pojawiły się podczas zorganizowanego przez GDDKiA spotkania ze środowiskiem projektantów.

 
Biura projektowe  zaangażowane  są  w przygotowanie i realizację  nowych odcinków dróg krajowych  o łącznej długości 3564 km.

W spotkaniu na temat przygotowania i realizacji procesu inwestycyjnego, które odbyło się online 16 lutego  br., wzięli udział m.in. przedstawiciele  firm projektowych,  organizacji branżowych, Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa oraz członkowie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.  W sumie w spotkaniu wzięło udział blisko 200 osób.  Wydarzenie było okazją do przedstawienia szeregu danych, a także do wymiany doświadczeń pomiędzy różnymi uczestnikami procesu inwestycyjnego.

–  W realizacji mamy  obecnie  101 zadań z Programu  Budowy  Dróg  Krajowych  i 3 obwodnice z Programu budowy  100  obwodnic. Kolejne zadania są na etapie przetargu i przygotowania. Perspektywy dla branży budowlanej są więc dobre, a my mamy przed sobą dużo pracy. Zależy nam, aby inwestycje były realizowane sprawnie, a branża odnosiła sukcesy i była postrzegana jako rzetelna –
powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

ZRID i DŚU w 2021 r.


Decyzja  o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)  jest dokumentem, który pozwala na rozpoczęcie prac w terenie.  W 2021 r. planujemy złożyć  42  wnioski o decyzje  ZRID dla  odcinków  o łącznej długości niemal 470 km, z czego  do końca czerwca br.  20  wniosków na 210 km. Plany na 2022 roku zakładają jeszcze więcej działań w tym obszarze. Zakładamy, że złożonych zostanie 57 wniosków na  odcinki  o łącznej długości ponad 730 km, z czego 26 zadań na 330 km dotyczy pierwszej połowy roku. 

W zakresie uzyskania decyzji ZRID, w tym roku przewidujemy  otrzymać  27  decyzji dla ponad 305 km, z czego  osiem  (na  102 km) do końca czerwca. Plany na 2022 r. zakładają uzyskanie 48 decyzji dla ponad 598 km, z czego pierwszej połowy roku dotyczy 14  z nich,  na  odcinki  o łącznej długości 179 km. 

Realizacja tych założeń będzie możliwa tylko dzięki dobrej współpracy i zaangażowaniu właściwych wojewodów i  regionalnych dyrektorów ochrony środowiska, a także odpowiednio  i rzetelnie  przygotowanej  oraz kompletnej  dokumentacji projektowej.

Wcześniejszym etapem przygotowania inwestycji, względem wniosku o decyzję ZRID, jest  opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Obecnie często łączymy opracowanie STEŚ z wykonaniem elementów  koncepcji  programowej (STEŚ-R), co pozwala skrócić czas przygotowań do realizacji drogi. W tym ostatnim przypadku przeprowadzamy jeden przetarg bez potrzeby ogłaszania drugiego na wykonawcę koncepcji.

Dla dokończenia II etapu STEŚ-R niezbędne jest uzyskanie decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Obecnie czekamy na wydanie DŚU dla odcinków o łącznej długości ponad 547 km. W 2021 r. planujemy złożenie 35 wniosków  o DŚU, z czego 22 w pierwszej połowie roku.

Co warto wiedzieć? O czym należy pamiętać?


Podczas spotkania poruszone zostały także kwestie związane z wykorzystywaniem nieruchomości na cele inwestycji. Zaznaczono, że kluczowa dla zamawiającego jest  jak najmniejsza ingerencja w prawo własności, a dla każdej nieruchomości powstałej po podziale dokonanym decyzją ZRID powinien zostać  zapewniony dostęp do drogi publicznej. Wystąpienie na temat  rozwiązań środowiskowych dotyczyło  racjonalności i efektywności wykorzystywania publicznych środków. Podkreślono m.in. potrzebę dostosowania rozwiązań ochrony środowiska do istniejącego potencjału (stosowanie odpowiednich rozwiązań dla odpowiednich gatunków zwierząt, które będą z nich korzystać) oraz problemy, jakie mogą stać się  następstwem nadmiernej optymalizacji  rozwiązań projektowych. 

Kolejny punkt spotkania ze środowiskiem projektantów dotyczył badań podłoża gruntowego na potrzeby inwestycji drogowych, gdzie wypunktowano pojawiające się problemy w realizacji zadań oraz wskazano  wymagania zamawiającego względem wykonawców prac geologicznych. Relacji pomiędzy wykonawcą a zamawiającym, a dokładnie  bolączek związanych z realizacją inwestycji, dotyczyło następne wystąpienie. Podkreślono tu m.in. stopień realizacji wcześniejszych zaleceń na etapie projektowania, rozbieżność zaproponowanych rozwiązań  projektowych  z późniejszą kalkulacją kosztów czy rozbieżności związanych z niweletą drogi. Poruszona została także kwestia nowelizacji wzorcowego Programu funkcjonalno-użytkowego w zakresie drogowych obiektów inżynierskich.

Spotkanie zakończyła dyskusja, która została jeszcze poprzedzona  prezentacją  Przewodniczącego Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, prof. Janusza Rymszy,  na temat  zaleceń dla inwestorów stojących przed koniecznością budowy mostu. Wskazano m.in., że decyzja o budowie mostu powinna być poprzedzona wnikliwą analizą techniczną i ekonomiczną każdego przedstawionego wariantu, a najlepiej, szczególnie przy przeprawach przez duże rzeki,  sprawdzają się dobrze znane rozwiązania i technologie.

Realnie oceniajmy możliwości


Nie ma nic złego w ambitnych celach, chyba że rozmijają się one z realnymi możliwościami przerobowymi danej firmy.  Jednym  z zasygnalizowanych na spotkaniu problemów było podejmowanie przez niektóre biura projektowe zbyt wielu zadań, co może skutkować późniejszymi problemami w ich terminowej realizacji.

Podkreślono więc, że  GDDKiA będzie wnikliwie monitorować postęp prac projektowych na inwestycjach, szczególnie pod kątem ekonomiczności przyjętych rozwiązań oraz ustalonych  harmonogramów.

Tekst i zdjęcie: GDDKiA
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA