YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


GDDKiA wyjaśnia tymczasową i stałą organizację ruchu
Droga jest już gotowa, a ktoś bezmyślnie zostawił na niej znaki ograniczenia prędkości – takie komentarze słyszymy bardzo często przed oficjalnym oddaniem drogi do ruchu po zakończeniu budowy. [...]

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania w transporcie szynowym NOVKOL 2019




XI Konferencja „Infrastruktura Polska i Budownictwo”, 03.03.2020, Warszawa 2020-03-03
3 marca 2020 r. w hotelu The Westin Warsaw odbędzie XI edycja konferencji „Infrastruktura Polska i Budownictwo”. Zaproszeni eksperci przybliżą najbardziej aktualne zagadnienia obu branż podczas całodniowej serii debat, podzielonych na tematyczne panele dyskusyjne.[...]


Bezpieczeństwo to inwestycja w człowieka
Rozmowa z Sebastianem Lewińskim, szefem ds. BHP w firmie Warbud SA.[...]


Blisko co trzeci przedsiębiorca ma kłopoty z płynnością. W 2019 upadłość ogłosiło ponad tysiąc firm
Część polskich firm ma spory problem z utrzymaniem płynności finansowej rozumianej, jako regulowanie na czas swoich zobowiązań. Jak wskazuje badanie BIG InfoMonitor, dla 16 proc. przedsiębiorstw są to duże lub regularnie powracające kłopoty. Najbardziej zagrożone są podmioty z branży transportowej i handlowej. Problemy z płynnością mogą przełożyć się na relacje biznesowe, a w najgorszym wypadku doprowadzić do finansowej ruiny. Tylko w 2019 upadłość ogłosiło ponad tysiąc podmiotów.[...]


Budowa wodociągu w ciągu obwodnicy Gliwic
Gliwice to jedno z lepiej skomunikowanych miast w Polsce. Na terenie Gliwic zlokalizowane są dwie autostrady – A1 i A4, które przecinają się na największym skrzyżowaniu autostradowym w kraju – węźle autostradowym Gliwice Sośnica. Przez Gliwice przebiega Drogowa Trasa Średnicowa, łącząca główne miasta na Śląsku. Obecnie jest budowana nowoczesna miejska obwodnica, która ma usprawnić warunki komunikacyjne terenów inwestycyjnych położonych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Gliwicach. Wzdłuż obwodnicy powstaje rurociąg wodociągowy o średnicy DN 400 i DN 200 z żeliwa sferoidalnego.[...]



Spotkanie GDDKiA z branżą ws. PPP

16 grudnia GDDKiA spotkała się z branżą, by przedstawić ogólne założenia prawne, finansowe i techniczne projektów przygotowywanych do realizacji w formule PPP.



 Zdjęcie: GDDKiA Zdjęcie: GDDKiA
Ze szczególnym uwzględnieniem odcinka S6 - Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej - traktowanej jako projekt modelowy.

2 grudnia, po spotkaniu z przedstawicielami Ministerstw: Infrastruktury oraz Funduszy i Polityki Regionalnej, a także Prokuratorii Generalnej, zapowiedziano powołanie Rady do spraw strategicznych inwestycji drogowych przewidzianych do realizacji w formule PPP. Wkraczając w kolejny etap prac, rozmawialiśmy wczoraj z przedstawicielami branży budowlanej.

W spotkaniu wzięło w sumie około 80 osób. Oprócz przedstawicieli branży i reprezentantów GDDKiA, uczestniczyli w nim również przedstawiciele Ministerstw: Infrastruktury oraz Funduszy i Polityki Regionalnej, Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz firm doradczych: KPMG oraz AECOM - zaangażowanych w PPP. W ramach analizy rynku chcieliśmy dziś poznać głos branży i odpowiedzieć na pojawiające się wątpliwości. Najczęściej poruszaną kwestią była sprawa podziału ryzyk, kosztów finansowania inwestycji jak i możliwości gwarancji ze strony Skarbu Państwa.

Do realizacji w formule PPP przewidziane są cztery odcinki dróg. Trzy w ciągu drogi ekspresowej S6: Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT), Koszalin – Bożepole Wielkie (z wyłączeniem obwodnicy Słupska) oraz zachodnie drogowe obejście Szczecina. Czwarty projekt to S10 Bydgoszcz – Toruń.

Projekt modelowy

Ze względu na stan zaawansowanie prac przygotowawczych jako pierwsza ma zostać zrealizowana OMT. Pracujemy już nad projektem umowy o PPP, tabelą podziału ryzyk i założeniami struktury finansowania dla Europejskiego Urzędu Statystycznego - EUROSTAT. Prowadzimy badanie rynku finansowego, a do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) trafiły dokumenty potrzebne do oceny projektu realizacji OMT. W styczniu przyszłego roku do Gdańska zawita misja EBI.

W pierwszej połowie przyszłego roku, po uzyskanie pozytywnej opinii EUROSTAT w zakresie realizacji projektów drogowych w formule PPP, ogłosimy postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wyłonienie partnera prywatnego. Dialog prowadzony będzie z minimum trzema podmiotami, w stosunku do których nie zachodzą podstawy do wykluczenia z udziału w postępowaniu. Te podmioty będą musiały wykazać spełnianie warunków udziału w postępowaniu oraz uzyskać najwyższą liczbę punktów w kryterium selekcji.

Podział ryzyk


W pracach nad założeniami dla inwestycji realizowanych w formule PPP przyjęto, że walutą projektu będzie polski złoty, a ryzyko inflacji w całości będzie leżało po stronie publicznej. Skarb Państwa nie będzie gwarantował za zobowiązania partnera prywatnego wobec instytucji finansujących. Każdy element wynagrodzenia będzie podlegał obniżeniu, w przypadku wystąpienia konieczności naliczenia kar za brak dostępności trasy. Po stronie partnera prywatnego będzie ryzyko projektowania i budowy oraz dostępności trasy.

Co powstanie w modelowym projekcie PPP


Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie odcinkiem dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 32,7 km. W ramach inwestycji przewidziano również budowę obwodnicy Żukowa (droga w klasie GP) o długości 6,6 km. Umowa w ramach PPP przewidziana jest na 30 lat, z czego 12 miesięcy zajmie projektowanie, kolejne 36 miesięcy budowa, a pozostałe 26 lat utrzymanie. W zamian za realizację inwestycji partner prywatny po udostępnieniu trasy do ruchu będzie otrzymywał z budżetu państwa tzw. opłatę za dostępność.

Tekst i zdjęcia: GDDKiA





Reklamy
Amiblue MPWiK Kraków Geobrugg DCS PAM Soletanche Warbud Uponor
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję