REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
2 Minuty czytania

Rządowe wsparcie dla dróg samorządowych w woj. łódzkim

10 marca minister Andrzej Adamczyk uczestniczył w konferencjach w województwie łódzkim, na których przedstawione zostały lokalne inwestycje drogowe wspierane z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) oraz z rezerwy subwencji ogólnej.

 
Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
Pomimo systematycznej poprawy, stan polskich dróg samorządowych wciąż stanowi jedną z podstawowych barier ograniczających wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także jest czynnikiem obniżającym aktywność gospodarczą, inwestycyjną oraz konkurencyjność regionów. Dlatego realizowane są inwestycje w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w latach 2019-2021 r.

Dotychczas na budowę, rozbudowę lub modernizację 14 tys. km dróg samorządowych rząd przeznaczył ponad 10 mld zł. Wsparcie z tego programu jest przeznaczane na inwestycje na drogach powiatowych i gminnych, zadania zwiększające bezpieczeństwo pieszych, budowę obwodnic w ciągach dróg samorządowych, a także na drogi o charakterze obronnym. Poprawa jakości tras lokalnych przekłada się na komfort podróżowania, ale także znacząco poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego.

W gminie Lipce Reymontowskie dzięki dofinansowaniu z Funduszu wybudowano i przebudowano ul. Wiatraczną w Lipcach Reymontowskich oraz drogę relacji Mszadla – Podłęcze o długości blisko 3 km. W tym roku remontowane będą także drogi w miejscowościach Drzewce i Wola Drzewiecka.

– Wspieranie inwestycji na drogach samorządowych to fundament zrównoważonej sieci transportowej, bo aż 90 proc. polskich dróg to drogi samorządowe. Dzięki Rządowemu Funduszowi Rozwoju Dróg możliwe jest zachowanie lokalnej sieci dróg we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom. Dla wielu powiatów i gmin zbyt niskie dochody były dotychczas przeszkodą dla realizacji koniecznych inwestycji. Państwo polskie mimo trudnej sytuacji funkcjonuje i spełnia swoją funkcję –
powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Środki z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg przekazywane są na zasadach konkursowych, głównie na dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i gminnych. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest złożenie przez właściwego zarządcę drogi wniosku o dofinansowanie u wojewody i spełnienie kryteriów kwalifikacyjnych określonych w ustawie. Wysokość dofinansowania ze środków RFRD na zadania powiatowe i gminne jest   uzależniona od dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść do 80 proc. kosztów realizacji zadania.

Dofinansowana z rezerwy subwencji ogólnej inwestycja w Skierniewicach obejmuje trzy odcinki ulic na długości nieco ponad 2 km wraz z ich skrzyżowaniami z ulicami sąsiednimi. Jej celem jest wyprowadzenie z centrum miasta ruchu ciężkich pojazdów jadących drogą krajową nr 70. Poza przebudową dróg zaplanowano budowę zatok autobusowych, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, oświetlenia, a także nasadzenia zieleni.

– Do budowy, modernizacji oraz remontów dróg obecny rząd podchodzi kompleksowo. Oprócz inwestycji na sieci dróg krajowych, czyli budowy autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic, wspieramy finansowo samorządy w realizacji ich zadań, jak chociażby tę budowę wschodniej obwodnicy Skierniewic. Dzięki temu poprawia się bezpieczeństwo i komfort podróżowania wszystkimi rodzajami dróg w Polsce –
powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Rezerwa subwencji ogólnej to narzędzie wsparcia samorządów w modernizacji m.in. infrastruktury drogowej. Corocznie środki dzielone są według ustalonych kryteriów uzgodnionych wspólnie przez stronę rządową i samorządową. Kwota rezerwy subwencji ogólnej przewidziana na 2022 r. wynosi blisko 336 mln. zł.

Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA