Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


Oferty na opracowanie dokumentacji nowej drogi krajowej na Pomorzu
Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]

125 lat Grupy Brugg




XXX Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane – ICSF 2022 2022-05-23
[...]


Ekoprzemiana w budownictwie
Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


Ryzyko w budownictwie tunelowym, cz. 2
W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


STRABAG zmodernizował stopień wodny Przegalina
Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]



Ruszyła przebudowa dworca Dąbrowa Górnicza

Przywrócenie obsługi podróżnych, renowacja elewacji, wnętrz i otoczenia oraz poprawa komfortu oraz bezpieczeństwa – to priorytety przebudowy dworca w Dąbrowie Górniczej. 17 grudnia spółka PKP przekazała wykonawcy plac budowy.



  Wizualizacja: GPVT Pracownia Architektoniczna S.C.. www.pkp.pl

Pochodzący z 1888 roku dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru, a co najważniejsze zostanie na nim przywrócona obsługa podróżnych. Wszystko to w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków z budżetu państwa.

Podczas inwestycji renowację przejdzie elewacja dworca - cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak znajdujące się pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku fryzy oraz inne detale architektoniczne. Zabytkowy charakter dworca podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja budynku.

Zmieni się także wnętrze budynku. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. Zaaranżowano ją w nowoczesny sposób, nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany zostaną pomalowane na kolory utrzymane w odcieniach szarości, tak jak posadzka wykonana z wielkoformatowych granitowych płyt. Aranżację wnętrza uzupełni nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie. Poczekalnia będzie wyposażona również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach będą się mieścić powierzchnie przeznaczone dla samorządu. Resztę powierzchni zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.

- Rozpoczęcie przebudowy dworca Dąbrowa Górnicza to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy kolejnego miasta na prawach powiatu zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się wizytówką Dąbrowy, ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do innych miast. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 roku prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców –
mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

- Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej to inwestycja, dzięki której zostanie przywrócony do obsługi podróżnych ważny dworzec, którego historia sięga kolei warszawsko-wiedeńskiej. Poza tym jest to przedsięwzięcie komplementarne do przebudowy stacji, którą realizuje PKP PLK S.A. we współpracy z miastem. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie spełni wszystkie oczekiwania klientów korzystających z usług kolei, a także będzie obiektem nowoczesnym, bezpiecznym i ekologicznym –
mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie dworzec zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy głównym wejściu do budynku, od strony południowej, zostanie wybudowana pochylnia, a w budynku i jego bezpośrednim otoczeniu powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Wewnątrz dworca w części zachodniej zaprojektowano windę. Z   pozostałych usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej warto wspomnieć o   montażu tabliczek z napisami w alfabecie Braille’a, dostosowaniu dworcowych toalet, a także umiejscowieniu w przestrzeni kompleksu planów dotykowych dworca.

Modernizacja dworca w Dąbrowie Górniczej to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zlokalizowano zbiorniki do magazynowania wody deszczowej używanej do spłukiwania toalet. Ponadto planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Całkowicie zmieni się zagospodarowanie otoczenia dworca. Oprócz ułożenia nowej nawierzchni, po stronie wschodniej, powstanie 10 miejsc postojowych oraz wiata rowerowa. Ponadto uporządkowana zostanie zieleń, a w sąsiedztwie parkingu powstaną ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.

Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej będzie kosztowała łącznie 15,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót budowlanych Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia. Projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania. 

Źródło: tekst PKP S.A., www.pkp.pl





Reklamy
Porr Keller Soletanche Geobrugg GEO-Instruments Wodociągi Miasta Krakowa SG Pam
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję