REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
1 Minuta czytania

Rusza projektowanie tunelu dla KDP w Łodzi

23 listopada spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt ponad 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna.

 

Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/
Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/

Tunel będzie kluczowym fragmentem szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wartość kontraktu wynosi 59,8 mln zł.

Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

– Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny) –
powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Następnie trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery „Y”.

– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie ok. 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe –
stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T, który prowadzi z Finlandii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię. Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.

Źródło: tekst Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA