Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


Rozebrano wiadukt kolejowy w Wieliszewie
Zdemontowana już została konstrukcja wiaduktu kolejowego nad DK61 w Wieliszewie. Rozebrane zostały także przyczółki obiektu. Zgodnie z planem 7 lipca ruch w ciągu DK61 pomiędzy rondem w Zegrzu a ul. Wczasową zostanie wznowiony. [...]

125 lat Grupy Brugg




Konferencja Naukowa KILiW PAN i KN PZITB 2022-09-11
[...]


NO-DIG POLAND już we wrześniu
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Andrzejem Kuliczkowskim, byłym prezesem zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych, cenionym w Polsce i na świecie specjalistą w zakresie. [...]


Wojna w Ukrainie zagrożeniem dla rentowności polskiego budownictwa
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Spectis Rynek budowlany w Polsce 2022–2029, po dobrym początku 2022 r. perspektywy dla budownictwa na dalszą część roku rysują się mniej optymistycznie. Do oczekiwanego spowolnienia w sposób pośredni przyczyni się wojna w Ukrainie, która potęguje już wcześniej obserwowane na rynku problemy, takie jak rosnące ceny surowców, materiałów i nośników energii czy niedobór pracowników.[...]


Konsorcjum firm STRABAG i Budimex oddało do użytku odcinek zachodniej obwodnicy Łodzi
25 czerwca 2022 r. konsorcjum firm STRABAG Sp. z o.o. oraz Budimex S.A. oddało do użytku 12-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S14, od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki, stanowiącej południowy fragment zachodniej obwodnicy Łodzi.[...]



Rozwój transportu publicznego w miastach zagrożony bez środków unijnych

Trudny czas pandemii był dla komunikacji miejskiej w Warszawie okresem intensywnych zmian. W zapewnianiu bezpieczeństwa pasażerom pomocne okazały się systemy mobilne i różne inteligentne rozwiązania.



  Zdjęcie: Newseria.pl
- Obliczają one np. objętość pojazdu oraz  liczby pasażerów, która korzysta z  autobusów, tramwajów czy metra, i  dzięki temu jesteśmy w  stanie ocenić, ile taboru powinno być w  danym momencie w  ruchu, aby zapewnić im odpowiednie warunki sanitarne – wyjaśnia Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Spadek liczby pasażerów nie  wstrzymał komunikacyjnych inwestycji w  mieście. Dalszy ich rozwój będzie uzależniony od  zastrzyku finansowego z  Unii Europejskiej.

Jak wynika z  raportu Zarządu Transportu Miejskiego w  Warszawie za 2020 rok, podczas pandemii z  publicznych przewozów skorzystało 40 proc. mniej pasażerów w  porównaniu z  rekordowym 2019 rokiem. Mimo zdecydowanie mniejszej liczby pasażerów na stołeczne ulice wysyłano maksymalną liczbę autobusów (1,5 tys.), tramwajów (400) oraz  pociągów metra (52) i  Szybkiej Kolei Miejskiej (20).

- Po pierwsze, pandemia koronawirusa pokazała, że transport publiczny jest niezbędny dla  funkcjonowania normalnego miasta. Okres pandemii oczywiście wpłynął bardzo mocno na to, ile osób korzysta z  transportu publicznego, ale nadal procent podróżujących transportem publicznym jest duży. W Warszawie komunikacja miejska dalej obsługuje ponad połowę wszystkich podróży. Po drugie, pandemia dała również odpowiedź na pytanie, jak istotne są rozwiązania mobilne i  inteligentne systemy w  transporcie, które umożliwiają dostosowanie pojazdów do sytuacji sanitarnej. Po trzecie, okazało się, że transport publiczny jest usługą, która powinna być w  specjalny sposób traktowana –
wymienia w  rozmowie z  agencją Newseria Biznes Michał Olszewski.
  Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Wraz ze spadkiem liczby podróżujących spadły również wpływy ze sprzedaży biletów – z  914 mln zł w  2019 roku do ok. 600 mln zł w  2020 roku. Jednocześnie potrzebne okazały się nadzwyczajne działania, które miały zapewnić bezpieczeństwo pasażerom. Samorządy starały się przeprogramować transport publiczny, aby zmienić jego funkcjonowanie. Jak podkreśla Michał Olszewski, była to operacja na żywym organizmie i  od razu było wiadomo dokładnie, jak reagują pasażerowie na te zmiany, w  jaki sposób utrudniają lub ułatwiają one komunikację w  danym rejonie.

- Transport publiczny jest rzeczywiście krwiobiegiem miasta i  jego braki, np. usuwanie jednej linii w  danym mieście, powodowały potężne perturbacje w  obsłudze komunikacyjnej danego rejonu, co pokazuje, jak ważne jest dzisiaj utrzymanie jakości tego transportu –
dodaje wiceprezydent Warszawy.

Mimo pandemii w  ubiegłym roku w  miejskim transporcie w  stolicy zrealizowano szereg istotnych inwestycji. Wśród nich są m.in. zakupy elektrycznego taboru autobusowego czy oddawanie do użytku kolejnych stacji drugiej linii metra. W tym roku do stolicy trafiły nowe, bardziej energooszczędne wagony tramwajowe, otworzono nowe trasy tramwajowe i  trwają prace nad projektami kolejnych, np. na Gocław czy Zieloną Białołękę. Planowane są kolejne inwestycje, ale – jak podkreśla Michał Olszewski – wiele zależy od środków unijnych. Kluczowe znaczenie ma wynik negocjacji Umowy Partnerstwa z  Komisją Europejską.

- Bardzo wiele zależy od tego, ile środków finansowych zostanie zagwarantowanych na transport publiczny oraz  ile z  tych środków otrzymają samorządy – 
podkreśla wiceprezydent Warszawy. - Nie zgadzamy się na to, aby środki unijne były kolejną pozycją, w  której pieniądze będą przesuwane z  wydatków samorządowych na rządowe, z  tego względu, że to w  miastach żyje 80 proc. mieszkańców Polski. Musimy mieć świadomość tego, że bez zapewnienia im odpowiedniej jakości usług nasz kraj nie  będzie się dalej dynamicznie rozwijał. Nie pomaga nam, jako krajowi, kompletnie niepotrzebna polityczna nagonka na Unię Europejską i  na zasady praworządności, która toczy się w  tle. Na pewno nie  pomaga tutaj sytuacja, że w  polskich miastach rządzą prezydenci, którzy są w  opozycji do obecnego rządu. Jesteśmy często pokazywani jako wywrotowcy, a tak naprawdę my bronimy jako samorządy prawdziwych wartości, które też wyrażają nasi mieszkańcy.

Jak dodaje, na przestrzeni ostatnich 14 lat Warszawa pozyskała z  UE 18 mld zł. W przeliczeniu na jednego mieszkańca to ok. 10 tys. zł. Ten wynik jest niemożliwy do powtórzenia w  kolejnych latach, ale jest szansa na pozyskanie kilku miliardów złotych, które umożliwią dalszy rozwój stolicy.

Źródło: tekst Newseria.pl
 




Reklamy
SG Pam Porr Wodociągi Miasta Krakowa Geobrugg Keller Soletanche GEO-Instruments
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję