REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Rozwieszania sieci trakcyjnej na linii Węgliniec – Zgorzelec

Na ponad 900 słupach rozwieszono już sieć trakcyjną na linii Węgliniec – Zgorzelec. Zbudowano nowe podstacje zasilające w Pieńsku i Zgorzelcu. Prace PLK zakończą się w 2019 r.

Elektryfikacja linii, fot. PKP PLK
Elektryfikacja linii, fot. PKP PLK
Prace związane z elektryfikacją szlaku Węgliniec – Zgorzelec w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), postępują planowo. Na 27 km linii są już specjalne konstrukcje wsporcze. Po obu stronach toru zamontowano 920 słupów, a ponad linią 54 tzw. bramki trakcyjne.

Jeżdżą, wieszają, sprawdzają


Od marca – przy utrzymanym ruchu pociągów, wywieszana jest sieć trakcyjna. Te prace minęły półmetek. W akcji są specjalne pociągi sieciowe. Ponad 5 m nad ziemią zespoły wykonawcy wywieszają linę nośną i drut jezdny, mocują izolatory. Widać już nowe elementy na dwóch torach na szlaku między Węglińcem a Pieńskiem oraz nad jednym torem Pieńsk – Jędrzychowice. Następnie sieć będzie naprężona i sprawdzona.

Więcej mocy


W Pieńsku i Zgorzelcu wybudowane zostały nowe podstacje trakcyjne. Zmodernizowana została podstacja w Węglińcu. To niezbędne wsparcie dla odpowiedniej wielkości zasilania, by na elektryfikowanym odcinku mogło jeździć jak najwięcej pociągów elektrycznych. Po przyłączeniu podstacji do zewnętrznej sieci TAURON, możliwe będzie włączenie napięcia do sieci trakcyjnej.

Trasa Węgliniec – Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej E 30, kolejowej międzynarodowej magistrali, biegnącej od Zgorzelca, przez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków do Przemyśla i granicy z Ukrainą. Po zakończeniu prac całą magistralę E 30, od zachodniej do wschodniej granicy państwa, będzie można przejechać przy użyciu trakcji elektrycznej, bez konieczności zamiany lokomotyw w Węglińcu.

Efekty modernizacji


Skrócony zostanie czas przejazdu pociągów i zwiększona przepustowość linii. Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy – przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją pozwoli odciążyć drogi i zwiększyć bezpieczeństwo.

Zakończenie prac budowlanych sieci trakcyjnej planowane jest na październik. Później certyfikacja linii, musi potwierdzić zgodność poszczególnych podsystemów z wymaganiami TSI (Specyfikacjami Technicznymi Interoperacyjności w ramach UE). Pierwsze składy z lokomotywami elektrycznymi pojadą w 2020 r.

Całkowita wartość projektu „Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” wynosi 70 mln zł netto, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).


Tekst i zdjęcie: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA