YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


I Kongres Rozwoju Kolei
23 stycznia 2019 r. w Warszawie odbył się I Kongres Rozwoju Kolei „Przyszłość i perspektywy”. Organizatorem były spółki z Grupy PKP: PKP S.A., PKP Cargo S.A., PKP Intercity S.A. oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




III Forum Gospodarcze Budownictwa „Build4Future”, 11-12.02.2019, Poznań 2019-02-11
Najważniejszym wydarzeniem towarzyszącym targom Budma 2019 jest III edycja Forum Gospodarczego Budownictwa „Build4Future”, które zainauguruje święto branży budowlanej już 11-12 lutego 2019 roku w Poznaniu. Ciekawy program merytoryczny spotkania zapewnią, nie tylko prezentacje przedstawiane przez ekspertów, ale przede wszystkim panele dyskusyjne, które będą idealną okazją do merytorycznej dyskusji przedstawicieli administracji publicznej z przedsiębiorcami.[...]


Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996-2002.[...]


Raport „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”
Oddziaływanie ludzi na środowisko jest coraz większe. Liczba ludności przez ostatnie pół wieku wzrosła dwukrotnie: z 3,7 mld do 7,6 mld. Powoduje to, że zużycie surowców naturalnych wzrasta niewspółmiernie do możliwości regeneracyjnych Ziemi. Zwiększeniu ulega również ilość odpadów, które są nieprawidłowo zagospodarowane, co oznacza duże straty dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią na te wyzwania jest gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ). Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”, gospodarka odpadami i zarządzanie surowcami są w Polsce nieefektywne. [...]


Krakowskie inwestycje kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.[...]



Rozpoznanie podłoża budowlanego w drogownictwie w świetle Eurokodu 7

Wzrost jakości i wiarygodności badań podłoża budowlanego, usprawnienie i standaryzacja procesu opracowania dokumentacji badań podłoża – to główne efekty prac realizowanych na rzecz Rozwoju Innowacji Drogowych (RID) przez Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy (PIG-PIB), Akademię Górniczo-Hutniczą (AGH) i Politechnikę Warszawską (PW). Eksperci Instytutu i uczelni podzielili się wynikami swoich badań z przedstawicielami branży drogowej podczas Międzynarodowych Targów Autostrada w Kielcach 9 maja 2018 r. na konferencji Rozpoznanie podłoża budowlanego w drogownictwie w świetle Eurokodu 7.
Autor: Edyta Majer, Andrzej Rudnicki, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy



Prace są prowadzone przez konsorcjum naukowe tworzone przez PIG-PIB (lider), AGH i PW w ramach projektu Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie. Jest on częścią wspólnego przedsięwzięcia (RID) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zespół geologów inżynierskich, geotechników, geofizyków i geodetów zaangażowanych w projekt opracował m.in. zbiór wytycznych do badań podłoża budowlanego. Dzięki nim proces inwestycyjny będzie sprawniejszy, a rozpoznanie gruntu pod obiekty drogowe dokładniejsze i znacznie bardziej rzetelne niż dotychczas. Wytyczne określają minimalny zakres badań gruntów i skał, które należy wykonać przed rozpoczęciem budowy, w jej trakcie oraz podczas eksploatacji, czyli na każdym etapie inwestycji. Są one jasno i konkretnie określone, co inwestorowi ułatwi przygotowywanie opisu przedmiotu zamówienia, a wykonawcom oferty przetargowej. Kontrola wykonawców będzie prostsza, gdyż dokumenty zawierające wyniki badań podłoża zostaną ujednolicone, przez co staną się porównywalne i bardziej przejrzyste. Wprowadzony zostanie obowiązek przekazywania dokumentacji również w formie elektronicznej. Wdrożenie nowych wytycznych może wpłynąć, przez sprecyzowanie kryteriów wykonywania badań, na zmniejszenie liczby roszczeń wykonawców wobec inwestorów z tytułu nieprzewidzianych niekorzystnych warunków gruntowych.

Dotychczas nie było to w pełni możliwe, ponieważ obowiązująca od 20 lat instrukcja badań podłoża gruntowego nie określa wymaganego do wykonania zakresu rozpoznania gruntów i skał, liczby i rodzaju sondowań, badań geofizycznych, geodezyjnych czy laboratoryjnych. W efekcie wykonywano dużą liczbę badań najtańszych, ale nie zawsze najbardziej przydatnych do projektowania obiektów budownictwa drogowego. To się zmieni, jeśli wytyczne opracowane przez PIG-PIB, AGH i PW zostaną przyjęte.

Nic zatem dziwnego, że konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem wykonawców i ekspertów, ale przede wszystkim inwestorów, w tym kierownictwa największego z nich w Polsce, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Specjaliści z PIG-PIB i AGH zaprezentowali wytyczne do badań podłoża i prowadzenia jego monitoringu. Gorącą dyskusję, zwłaszcza wśród przedstawicieli wykonawców, wywołała propozycja ścisłego powiązania wierceń z sondowaniami oraz konieczność ich wykonywania zgodnie z europejską normą, która wymaga wykorzystania specjalistycznego sprzętu. Obawy przedsiębiorców wzbudziła też skala standaryzacji elektronicznej opracowań geologicznych, które mają być wykonywane według jednego, konkretnie określonego schematu. Eksperci udzielali wyjaśnień i tłumaczyli zalety nowych rozwiązań, które niebawem trafią do konsultacji zewnętrznych.

Zainteresowaniem gości targów cieszyło się też stoisko PIG-PIB. Zwiedzający mogli zapoznać się tam z problematyką geologiczną związaną z budownictwem drogowym oraz sposobami dostępu do bazy danych geologiczno-inżynierskich.

Strona internetowa projektu: www.pgi.gov.pl/drogi.

Zdjęcie: Marta Sokołowska, Grzegorz Ryżyński, Andrzej Rudnicki





Reklamy
Aarsleff PAM Amago Strabag MPWiK Kraków Soletanche Keller Budimex
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję