YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Przebudowa stacji Rzeszów Główny
Rozpoczęła się modernizacja stacji Rzeszów Główny za ponad 200 mln zł. To jedna z najważniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w województwie podkarpackim. Dzięki przebudowie peronów, które zostaną wyposażone w windy i schody ruchome, pasażerowie zyskają większy komfort podróży. W ramach inwestycji powstanie także dodatkowy przystanek Rzeszów Zachodni. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




XVIII Krajowa Konferencja Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolska Konferencja Młodych Geotechników, 04-07.09.2018, Warszawa 2018-09-04
Polski Komitet Geotechniki, Oddział Stołeczny Polskiego Komitetu Geotechniki 
oraz Katedra Geoinżynierii Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie mają zaszczyt zaprosić na XVIII Krajową Konferencję Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolską Konferencję Młodych Geotechników, która odbędzie się w dniach 4-7 września 2018 r. w Laboratorium Centrum Wodne SGGW przy ul. Ciszewskiego 6 w Warszawie.[...]


Dostrzegamy coraz szersze wejście nowych technologii w branżę
Rozmowa z Dorotą Jakuta, prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”.[...]


Metody wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym
Metody wzmacniania podłoża gruntowego są stale rozwijane. Ponadto poprawia się jakość robót i możliwości ich kontroli, co umożliwia zwiększanie zakresu ich stosowania. Wybór konkretnego rozwiązania zawsze muszą jednak poprzedzać wyczerpujące, dostosowane do konkretnych potrzeb badania gruntu. A ponieważ do wzmacniania podłoża używane są specyficzne metody i procesy, to ich programowanie, projektowanie oraz prowadzenie i kontrolowanie wymagają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.[...]


Kończy się budowa drogi ekspresowej S7 Koszwały – Elbląg
Budowa drogi S7 Gdańsk (A1) – Elbląg (S22) odcinek Koszwały (DK7, węzeł Koszwały) – Elbląg (z węzłem Kazimierzowo), zadanie 1. Koszwały – Nowy Dwór Gdański oraz Zadanie 2. Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo to jedno ze strategicznych przedsięwzięć dla województwa pomorskiego. Pierwsze samochody pojadą nową trasą w październiku 2018 r.[...]



Rozpoznanie podłoża budowlanego w drogownictwie w świetle Eurokodu 7

Wzrost jakości i wiarygodności badań podłoża budowlanego, usprawnienie i standaryzacja procesu opracowania dokumentacji badań podłoża – to główne efekty prac realizowanych na rzecz Rozwoju Innowacji Drogowych (RID) przez Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy (PIG-PIB), Akademię Górniczo-Hutniczą (AGH) i Politechnikę Warszawską (PW). Eksperci Instytutu i uczelni podzielili się wynikami swoich badań z przedstawicielami branży drogowej podczas Międzynarodowych Targów Autostrada w Kielcach 9 maja 2018 r. na konferencji Rozpoznanie podłoża budowlanego w drogownictwie w świetle Eurokodu 7.
Autor: Edyta Majer, Andrzej Rudnicki, Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy



Prace są prowadzone przez konsorcjum naukowe tworzone przez PIG-PIB (lider), AGH i PW w ramach projektu Nowoczesne metody rozpoznania podłoża gruntowego w drogownictwie. Jest on częścią wspólnego przedsięwzięcia (RID) Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zespół geologów inżynierskich, geotechników, geofizyków i geodetów zaangażowanych w projekt opracował m.in. zbiór wytycznych do badań podłoża budowlanego. Dzięki nim proces inwestycyjny będzie sprawniejszy, a rozpoznanie gruntu pod obiekty drogowe dokładniejsze i znacznie bardziej rzetelne niż dotychczas. Wytyczne określają minimalny zakres badań gruntów i skał, które należy wykonać przed rozpoczęciem budowy, w jej trakcie oraz podczas eksploatacji, czyli na każdym etapie inwestycji. Są one jasno i konkretnie określone, co inwestorowi ułatwi przygotowywanie opisu przedmiotu zamówienia, a wykonawcom oferty przetargowej. Kontrola wykonawców będzie prostsza, gdyż dokumenty zawierające wyniki badań podłoża zostaną ujednolicone, przez co staną się porównywalne i bardziej przejrzyste. Wprowadzony zostanie obowiązek przekazywania dokumentacji również w formie elektronicznej. Wdrożenie nowych wytycznych może wpłynąć, przez sprecyzowanie kryteriów wykonywania badań, na zmniejszenie liczby roszczeń wykonawców wobec inwestorów z tytułu nieprzewidzianych niekorzystnych warunków gruntowych.

Dotychczas nie było to w pełni możliwe, ponieważ obowiązująca od 20 lat instrukcja badań podłoża gruntowego nie określa wymaganego do wykonania zakresu rozpoznania gruntów i skał, liczby i rodzaju sondowań, badań geofizycznych, geodezyjnych czy laboratoryjnych. W efekcie wykonywano dużą liczbę badań najtańszych, ale nie zawsze najbardziej przydatnych do projektowania obiektów budownictwa drogowego. To się zmieni, jeśli wytyczne opracowane przez PIG-PIB, AGH i PW zostaną przyjęte.

Nic zatem dziwnego, że konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem wykonawców i ekspertów, ale przede wszystkim inwestorów, w tym kierownictwa największego z nich w Polsce, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Specjaliści z PIG-PIB i AGH zaprezentowali wytyczne do badań podłoża i prowadzenia jego monitoringu. Gorącą dyskusję, zwłaszcza wśród przedstawicieli wykonawców, wywołała propozycja ścisłego powiązania wierceń z sondowaniami oraz konieczność ich wykonywania zgodnie z europejską normą, która wymaga wykorzystania specjalistycznego sprzętu. Obawy przedsiębiorców wzbudziła też skala standaryzacji elektronicznej opracowań geologicznych, które mają być wykonywane według jednego, konkretnie określonego schematu. Eksperci udzielali wyjaśnień i tłumaczyli zalety nowych rozwiązań, które niebawem trafią do konsultacji zewnętrznych.

Zainteresowaniem gości targów cieszyło się też stoisko PIG-PIB. Zwiedzający mogli zapoznać się tam z problematyką geologiczną związaną z budownictwem drogowym oraz sposobami dostępu do bazy danych geologiczno-inżynierskich.

Strona internetowa projektu: www.pgi.gov.pl/drogi.

Zdjęcie: Marta Sokołowska, Grzegorz Ryżyński, Andrzej Rudnicki





Reklamy
Mosty Polskie PAM Uponor Sitech Budimex Keller Soletanche Loyd
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję