REKLAMA
Kolej Wiadomości
3 Minuty czytania

Rozmowy polsko-estońskie o przebudowie Rail Baltica

Współpraca oraz wymiana informacji o realizacji przebudowy trasy Rail Baltica były tematami rozmowy (wideokonferencji) PKP Polskich Linii Kolejowych i Ambasadora Estonii w Polsce.

 
Zdjęcie: PKP PLK
Zdjęcie: PKP PLK
Wczoraj, 26 października odbyło się spotkanie Ireneusza Merchel, prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z Martinem Rogerem, ambasadorem Estonii w Polsce. Na spotkaniu w formie wideokonferencji omawiano zagadnienia związane z realizacją projektu Rail Baltica – zaawansowanie i zakres prac w obydwu krajach. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podzieliły się doświadczeniem związanym z przygotowaniem inwestycji i realizacją prac na polskim odcinku. To kolejne spotkanie polskiego zarządcy infrastruktury z przedstawicielem krajów nadbałtyckich. W lutym i maju br. PLK rozmawiały w tej sprawie ze stroną litewską oraz spółką RBRail (spółką odpowiedzialną za budowę Rail Baltica na terenie państw bałtyckich).

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jako spółka, która już realizuje prace na trasie Rail Baltica może dzielić się swoim dotychczasowym doświadczeniem z partnerami z krajów nadbałtyckich, którzy są na początku inwestycji. Przedstawienie zakresu i harmonogramu prac oraz współpraca przy realizacji inwestycji są niezbędne do stworzenia w przyszłości dobrej oferty międzynarodowych połączeń dla podróżnych –
powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Współpraca dla bezpiecznych i sprawnych podróży


Dla zapewnienia sprawnej i bezpieczniej jazdy, systemy kolejowe na całej trasie Rail Baltica muszą być ze sobą kompatybilne. Dzięki współpracy przedstawicieli państw i zarządców infrastruktury kolejowej możliwe jest właściwe przygotowanie linii pod względem technicznym i zapewnienie współpracy systemów.

Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica


Na terenie Polski prace wykonano już na 1/3 długości linii Rail Baltica. Rozpoczęła się przebudowa kolejnego odcinka z Czyżewa do Białegostoku. Zakończenie inwestycji przez PLK i uzyskanie docelowych parametrów jest planowane do 2027 roku.

Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce. Budowa obejmuje ok. 390 km od Warszawy przez Sadowne – Czyżew – Białystok – Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą. To część korytarza transeuropejskiego, który łączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Rail Baltica stanowi priorytetowy projekt UE, który zakłada modernizację korytarza kolejowego łączącego Warszawę przez Kowno i Rygę z Tallinnem. Budowa nowoczesnej linii pozwoli na zwiększenie liczby połączeń, poprawę bezpieczeństwa oraz zwiększenie komfortu podróży. Pasażerowie zyskają wyremontowane, komfortowe przystanki i stacje z wygodnymi oraz nowoczesnymi peronami, czytelną informacją i udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności. Inwestycja poprawi też warunki przejazdu dla przewozów towarowych.

Efekty prac na polskim odcinku Rail Baltica


Z efektów inwestycji od 2017 r. można już korzystać na 66 kilometrach linii Warszawa – Sadowne Węgrowskie. Na odcinku Sadowne Węgrowskie – Czyżew gotowe są już perony, tory, a szczególnie widoczną zmianą są dwa nowe mosty most na Bugu. Dzięki ich budowie zlikwidowano „wąskie gardło” ograniczające ruch pociągów, przez co przejazd odbywa się sprawniej i szybciej. Rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew – Białystok. Kompleksowo zmodernizowane zostaną stacje w Czyżewie, Szepietowie, Łapach, Białymstoku i 15 pozostałych przystanków. Poziom bezpieczeństwa zwiększy 10 nowych mostów kolejowych, ponad 30 skrzyżowań dwupoziomowych i przejść podziemnych. W kolejnych latach prowadzone będą prace na odcinkach Rail Baltica z Białegostoku do Ełku i dalej do granicy państwa w Trakiszkach.

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA